Odškodnění za zpožděný let žádá jen minimum cestujících

14.09.2012

Praha 13. září (ČTK) - O náhradu za zpoždění letů žádá pouze pět procent cestujících. Delší než dvouhodinové zpoždění, které by je k požadování odškodnění opravňovalo, přitom zažilo 68 procent lidí. Na odškodnění mohou získat několikatisícové částky. Vyplývá to z průzkumu společnosti Stem/Mark pro firmu Kompenzomat.


    

Nejčastěji lidé o odškodnění nepožádají proto, že jeho vyřízení považují za zdlouhavé, stresující nebo zbytečně. Podle konzultanta marketingových výzkumů Václava Forsta má většina lidí jen matné představy o tom, kolik peněz mohou za zrušené či zpožděné lety požadovat. Tato suma se přitom může vyšplhat až na 600 eur (15.000 korun). Průměrná částka, kterou podle průzkumu lidé od leteckých společností vymohly, dosáhla 2899 korun.
    

Vyplácené kompenzace by mohly být výrazně vyšší, uvedla ředitelka Kompenzomatu Alice Güttlerová. Podle odhadů společnosti na základě dat z letového provozu v rámci EU překročila od května do začátku července částka, kterou mohli poškození po dopravcích požadovat, 119,8 milionu eur (asi tři miliardy korun). Na lety Letiště Praha podle Güttlerové připadá jedno procento.
    

Kompenzace mohou cestující žádat v případě, že byl jejich let zpožděn o více než dvě hodiny u letů na kratší vzdálenosti, u letů nad 3500 kilometrů musí toto zpoždění překročit čtyři hodiny. Týká se to ale výhradně letů z nebo do zemí Evropské unie. Nárok na odškodnění rovněž vzniká u zrušených letů, které dopravce cestujícímu oznámí později než dva týdny před plánovaným odletem nebo v okamžiku, kdy je cestujícímu odepřen nástup na palubu například proto, že dopravce potvrdil rezervace více lidem, než jaká je kapacita letadla.
    

Povinnosti leteckých společností odškodnit cestující ale odpadá, pokud zrušení nebo zpoždění letu bylo způsobeno okolnostmi, které letecké společnosti nemohly ovlivnit - například v důsledku mimořádných meteorologických okolností nebo v případě stávky zaměstnanců.
    

Nejčastějším druhem komplikací v letecké dopravě je podle průzkumu zpoždění letu, se kterým se setkalo 68 procent respondentů. Asi 51 procentům bylo při letu poškozeno zavazadlo, 11 procentům byla zavazadla odeslána jinam a devíti procentům letecké společnosti zavazadlo ztratily. Zkušenosti se zrušením letu má podle průzkumu každý desátý cestující. Průzkum firma uskutečnila mezi 315 respondenty se zkušenostmi s létáním.

Kompenzomat dnes zahájil provoz internetových stránek zprostředkujících pomoc poškozeným cestujícím za provizi. Obdobnou službu v Česku už poskytují například společnosti Skyplan nebo Click2Claim. Bezplatnou pomoc při mimosoudním vyrovnání nabízí Evropské spotřebitelské centrum.

 

Zdroj: ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka