Z deníku leteckého archeologa 20: Avia 534!

17.05.2014

AKTUALIZOVÁNO: fotogalerie historických B534UL repliky B534

    Ve zcela exkluzivním článku s jubilejním číslem dnes Flymag našim čtenářům jako vůbec první z českých leteckých serverů i leteckých časopisů přináší zprávu, že na českém nebi se po mnoha desítkách let znova objevil slavný předválečný stíhací letoun Avia B- 534!

 

Sbírka autora, sbírka Zdeňka Bedřicha


    „Jakmile som dal letadlo do polohy stúpania, začali okolo mňa lietať strely, ktoré zasiahli lietadlo (Aviu 534 slovenského vojenského letectva - pozn.aut.). Obrátiac sa proti smeru streľby zistil som že útočia po mne zozadu dvaja nepriatelskí stíhači. Ihned som sa podíval po velitelovi roja a č.3, ktorí boli práve napadnutí asi 7-8 nepriatelskýmí stíhačmi. Vidiac túto situáciu, potlačil som stroj k zemi a spozoroval som, že mám prestrelenú olejovú nádrž z ktorej mi začal tiecť olej (byla těsně za vrtulovým kuželem před motorem - pozn.aut.). Lietadlo sa stalo nemožným (bylo neletuschopné – pozn.aut.). S poslednou možnosťou som začal ustupovať. Prenasledovali ma stále paľbou a vtom som dostal jeden zásah do zadného sliedového okienka kabiny, který bol sliedou odrazený, avšak vletel do rámu krytu kabíny, ktorý bol zdeformovaný“, vzpomínal později na tvrdé utkání s italskými stíhacími letouny Fiat CR.32 letky 1./1. ijász maďarského královského letectva stíhač letky 49 slovenského válečného letectva C. Martiš.

    Při nouzovém přistání své velmi poškozené Avie B.534 na rozmoklé louce jižně od Klokočova 24. března 1939 se strojem zapadl do rozměklé půdy a převrátil jej. Měl ale štěstí a utrpěl jen lehčí zranění. Již první den konfliktu s Maďarskem, 23. března 1939, byla maďarskou protiletadlovou palbou při bitevním náletu na maďarské pozice sestřelena Avia B-534, pilotovaná J.Svetlíkem, pilot padl stejně jako slovenský stíhač Š. Devan po nouzovém přistání s jím pilotovanou Avií B-534. 24.3. padl při bojovém letu na Avii 534 také stíhač J. Prháček, když při nouzovém přistání jeho poškozeného stroje vybuchly bomby, zavěšené pod křídlem. Při bojích vzdušných sil obou vazalů hitlerovského Německa byly sestřeleny a zničeny čtyři Avie B.534, další po nouzovém přistání ukořistila maďarská vojska.

 

Sbírka autora, sbírka Zdeňka Bedřicha


    81 Avií vyrobených B.534, které po vyhlášení samostatnosti Slovenského štátu 14.3.1939 „zdědilo“ nově vzniklé vojenské letectvo Slovenského štátu, bylo do vypuknutí Slovenského národního povstání 29. srpna 1944 bojově nasazeno ještě při německém útoku na Polsko a v roce 1941 po útoku Německa a jeho vazalů na Sovětský Svaz na východní frontě, kde s nimi operovaly letky slovenského letectva 12 a 13. Zástavník František Cyprich pak během Slovenského národního povstání dosáhl posledního sestřelu, dosaženého dvouplošnou stíhačkou ve druhé světové válce, když sestřelil 2.9.1944 na Avii.534 výrobního čísla 217 s imatrikulací S-13 maďarský třímotorový Junkers 52 civilní letecké společnosti Malért. Ze čtyř B.534 povstalecké tzv. Kombinované letky byly dvě ztraceny během bojů, dvě pak byly povstalci zničeny 28.října 1944 při ústupu slovenských jednotek z letiště.


    Přesto je ale možné nezaměnitelnou siluetu nejslavnějšího československého předválečného stíhacího stroje - 479 Avií 534 bylo během mobilizace v září 1938 připraveno bránit Československou republiku - dnes opět možné spatřit na obloze, další B.534 pak zájemci najdou ve kbelském leteckém muzeu Vojenského historického ústavu.

 

Video: Ing. Stanislav Fiala


    „Když mne před třinácti lety napadlo zkusit postavit repliku „pětsettřicetčtyřky“, začal jsem pomalu hledat literaturu, týkající se slavného stroje a pátrat, kde by se daly opatřit kopie továrních výkresů stroje. Původní výkresy mi půjčil Jindra Zimák z firmy BMZ Air Service, přičemž mi při jejich získávání velmi pomohl dnes již zesnulý Vláďa Danda. Neocenitelná byla při získávání dokumentace i pomoc pracovníka kbelského leteckého muzea Jana Klabana, který mi umožnil pořídit si velké množství fotografií částečné repliky Avie B.534 výrobního čísla 906, která je již od roku 1975 vystavována v muzeu. Důvodem, proč jsem se rozhodl i přes značně složitou strukturu celokovového příhradového trupu a dvouplošných  křídel původní Avie B.534 pro její stavbu bylo, že přestože náš letecký průmysl patřil před druhou světovou válkou ke světové špičce, dnes o našem slavném předválečném stíhacím stroji ví jen nemnoho nadšenců.

    Od počátku stavby, s níž jsem začal v roce 2002, mi ale bylo jasné, že vzhledem k tomu, že k pohonu stroje chci použít repasovaný řadový vzduchem chlazený motor Walter Mikron III, byla by replika stroje v původní velikosti příliš těžká. Prázdná hmotnost původní Avie 534 tzv. IV. série s krytým pilotním prostorem byla 1.460, vzletová dokonce 1.980 kilogramů. Už na počátku stavby mi bylo jasné, že ji budu stavět jako ultralehký stroj, přičemž její trup i křídla budou při zachování původních tvarů a vzájemných poměrů ve srovnání s rozměry původní Avie 534 zmenšeny na sedmdesát procent skutečné původní velikosti. Když jsem ve zmíněném roce začal s výraznou pomocí kamaráda Olega Dvořáka ze Strunkovic svařovat celokovovou příhradovou konstrukci trupu z tenkostěnných LCM trubek, vůbec jsem netušil, že mne čeká velmi trnitá cesta velmi dlouhým tunelem jak při stavbě a úpravách stroje, tak při snaze o jeho schválení do letového provozu.

 

Ing. Stanislav Fiala


    Při novostavbě křídel a renovaci v NTM dochované kostry trupu výše zmíněné Avia 534 netušili ani renovátoři z Leteckých opraven Trenčín v čele s dnes již zesnulým Antonem Královičem, do jak složité práce se pouštějí: „ ... i v naší skupině byly hlasy proti ... soudruzi se domnívali, že by bylo lépe renovovat nejdříve jednodušší letoun a až později se pustit do tak náročné renovace, jako je B-534. Teprve později, když už byly práce v Trenčíně v plném proudu, se v plné šíři ukázalo, jak těžká, složitá a náročná je to práce - podstatně těžší, složitější a náročnější, než si soudruzi v Trenčíně představovali. Pátého a šestého června 1975 ale mohla obnovená Avia B.534 silou opraveného motoru Hispano Suiza HS12 Ydrs slavnostně pojíždět po ploše letiště před muzejním hangárem. Při její renovaci trenčínští odpracovali 27.774 tisíc hodin.“, dodával k tomu později dnes již zesnulý tehdejší náčelník leteckého muzea plk. Ing. Jaroslav Janečka.

    Další kamarád Jaroslav Krištof navrhl a spočítal nová celodřevěná křídla i ocasní plochy, které u původní Avie 534 stejně jako ocasní plochy byly celokovové a já je začal stavět, neboť ovládám práci se dřevem a několik UL strojů jsem postavil již předtím. Po dostavění draku a zástavbě motoru se při zvážení plně vybaveného stroje ukázalo, že jeho vzletová hmotnost je 300 kilogramů. Po prvním vzletu mého miláčka 23. září 2009 ovšem bylo jasné, že bude třeba výrazně zesílit konstrukci pevného podvozku včetně jeho hlavních podvozkových kol i pevné ostruhy. Zlobilo také chlazení motoru. Konečným důsledkem nutných úprav a konstrukčních změn je dnešní vzletová hmotnost 340 kilogramů.

 

Ing. Stanislav Fiala


    Dalším „drobným“ problémem bylo schvalování mého stroje do letového provozu. Světélko na konci tunelu se konečně objevilo až v letošním roce díky vzniku nové kategorie UL strojů, nazvané ELSA. Velmi mi pomohl také Ing. Robert Theiner z pražského ČVUT, který se svým týmem provedl zátěžovou zkoušku celého nosného systému stroje „až na doraz“. Má Avia bez problémů vydržela zatížení až 4G, vyjádřeno v kilogramech 1.339 kilogramů. Tuto důležitou zkoušku jsem já vydržel také,“řekl Flymagu exkluzivně majitel, stavitel a pilot nádherné repliky v jedné osobě, bývalý pilot Boeingů 737 ČSA Ing. Stanislav Fiala.

    „Stanislav Fiala složitou stavbu repliky Avie 534E do vítězného konce dokázal dotáhnout. Jeho stroj byl Leteckou amatérskou asociací schválen do provozu, jeho námi vystavený technický průkaz nese datum 29.10.2012 a po úspěšně ukončeném schvalovacím procesu mu byla přidělena poznávací značka OK-QAB-1.

Ing. Stanislav Fiala


    Jeho pevnostní výpočty provedl Ing. Robert Theiner, Ph.D. z Ústavu letadlové techniky ČVUT, technický dozor při stavbě „pětsetřicetčtyřky“ měl Ing. Jiří Strádal. Stroj je certifikován v nově vytvořené kategorii ELSA, která zahrnuje letouny se vzletovou hmotností do šesti set kilogramů. Jde o určitou obdobu americké kategorie LSA, Light Sport Aircraft, „ řekl nám exkluzivně předseda Letecké amatérské asociace Jan Brskovský.

    A jak vlastně slavná, byť ultralehká „pětsetřicetčtyřka“ létá? „Jde o velmi živý a čilý stroj, jehož řízení musím za letu neustále věnovat velkou pozornost a neustále o něj pečovat. Můj milovaný dvouplošníček ovšem vyžaduje neustálou péči a údržbu i na zemi, čemuž se rád velmi často věnuji.“. sdělil nám exkluzivně Stanislav Fiala z kladenského aeroklubu.

    Nelze tedy vyloučit, že i naši čtenáři se konečně mohou slavnostní premiéry stroje dočkat také, konkrétně 1. a 2.června 2013 na Aviatické pouti v Pardubicích. Zda tam elegantní dvouplošnou krasavici fandové historie československého letectví opravdu uvidí, ovšem záleží na majiteli stroje i pořadatelích akce.

 

Ing. Stanislav Fiala


    (Rozpětí Avie.534 IV. série se zakrytým pilotním prostorem - tuto podobu reprezentuje i stroj Stanislava Fialy - bylo 9,4 metru, délka 8,2 metru, výška na zemi 3,1 metru, nosná plocha 23,56 m2, prázdná motnost 1314, vzletová 1985 kilogramů. Maximální rychlost ve 4.000 metrech při 2.200 otáčkách za minut byla 363 kilometrů za hodinu, stoupání do 5.000 metrů 5,5 minuty, dostup 10.000 metrů, dolet 600 kilometrů. Motor, kapalinou chlazený dvanáctiválcový řadový s válci do V, v Avii licenčně vyráběný francouzský Hispano Suiza 12Ydrs měl jmenovitý výkon 750 HP).

---
Poděkování

    Za nevšední ochotu, s níž se s námi podělil o své zážitky a postřehy ze stavby a zalétávání své Avie 534E i za poskytnutí exkluzivních letových fotografií jeho stroje děkujeme staviteli, majiteli a pilotovi v jedné osobě Ing. Stanislavu Fialovi. Za pomoc při přípravě článku děkujeme také předsedovi Letecké amatérské asociace Janu Brskovskému a za poskytnutí fotografií i videa z letových zkoušek také Zdeňku Bedřichovi z Brna. Bez výrazné pomoci zmíněných pánů by vznik článku v této podobě nebyl možný.

---
Prameny

Antal, Jozef – Šumichrast, Peter Avia B-34,B-534 a Bk-534 slovenských pilotov 1939-1944 Poprad, HT model.
Cieslak, Krzystof Samolet mysliwski Avia B.534 (Typy Broni 34) Warzsawa, MON 1975
Green William-Swanborough Gordon Encyklopedie stíhacích letounů Praha, Svojtka a Vašut 2002 (heslo Avia B.534(III. A IV.série)
Letectví a kosmonautika,
1971, č.1, s.20-24 Krybus Jozef Avia B.534 č.2, Krybus, Jozef Avia 534 post scriptum
1975, č. 15, s.20-21/580-581: KL+PAT: Avia B-534 opět ve Kbelích
1975?, č.? .s.20/940 -21/941, č. ?, s.12/972: Janečka, Jaroslav Poslední Avia 534
2007,č.4, s.80-83: Kolmann, Petr Avia B.534

Historie a vojenství, 2012, č. 4., s.26-45:

Rajlich, Jiří Asymetrická letecká válka:nasazení Luftwaffe proti povstaleckému Slovensku(srpen-říjen 1944). II.ČÁST.Dokončení.
Písemné sdělení Ing. Stanislava Fialy

---
Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

rychlost ve výšce 4000 m

Odpovědět

Datum : 18.10.2018 13:09, Vložil : František Radoměřský

Zdravím p. Fiala Celý život se pídim po max. rychlosti B 534 v závislosti na výšce a dosud jsem nic nenalezl. Vy uvádíte 363 km/hod ve 4000 metrech při 2200 ot.min. Podle mých informací měl HS 12Ydrs nominální otáčky 2400 a maximální 2800. Současně také jeho kompresor byl schopen udržet požadovaný plnící tlak až do výšky 3 800 metrů a tudíž byl zde schopen poskytovat maximální výkon 860 koní. Proto mi vůbec nesedí těch 2200 ot.min Tím netvrdím, že to co uvádíte není pravda 363km/hod při 2200 ot.min, ale rozhodně to nebyla maximálka na plný plyn.

Odpovědět

Datum : 11.01.2016 07:39, Vložil : Plans

You have done a wonderful job designing and building the B-534 replica. Are plans available for this aircraft? How much will the plans cost? How would I arrange to get a set? Jste udělal úžasnou práci navrhování a budování B-534 repliku. Plány jsou k dispozici pro toto letadlo? Kolik bude stát plány? Jak by uspořádat získat sadu? Vincent Homer vhhomer@hotmail.com

B-534

Odpovědět

Datum : 22.04.2015 15:06, Vložil : Pavel

Úchvatná replika pane Fiala. Musím se přiznat, že jsem dost dlouho koukal, jestli je to zmenšenina, nebo ne. U UL replik se bohužel moc nekouká na detaily a zachování optické věrnosti, ale u tohoto stroje mě spadla brada. Obdivuju, že jste tohohle mazlika dotáhl do konce. Mám už taky něco odstavíno a vím, kolik úsili to chce. Tak teď už jen doplnit B-35, nebo rovnou B-135 a máme stíhací prvorepublikový komplet. ;) Nádhera... prostě nádhera.

B-534

Odpovědět

Datum : 06.11.2014 20:15, Vložil : Jindra A.

B-35/135, která si to rovněž zaslouží. Jinak neměl náhodou motor HS 12ydrs výkon 860 koní? Maximální rychlost byla s dobře seřízenými karburátory taky až 420 km/h. Jinak přeji mnoho radosti s tímto letounem a doufám, že se někdy uvidíme na airshow!!!

B-534

Odpovědět

Datum : 06.11.2014 16:26, Vložil : Jindra A.

Zdravím, moc děkuji za článek a hlavně za stavbu této naší ikony, která si určitě zaslouží víc, než jediný polodochovaný a rekonstruovaný kus a jednu repliku!!! V dnešní retro době je každý takový kousek lahůdkou leteckých dnů. Přesto mě dost mrzí, že se nenašlo dost financí a chuti pustit se do stavby skutečné létající repliky. Nemyslím si sice, že dnes už toto éro skoro nikdo nezná (zvlášť v případě nás všech, fandů letectví), ale těch nezasvěcených, ať už na leteckých dnech nebo jinde je mnohem víc. A tak je na jednu stranu moc dobře, že tuto stíhačku mají možnost spatřit, na druhou stranu, může bohužel působit i jako degradace našeho letectva. Pokud bude laik porovnávat např restaurovaný Hurricane z Anglie a pak naší 70% UL B-534, může to být akorát k smíchu. Nechci, aby to vyznělo arogantně, já si tohoto počinu opravdu moc vážím, ale myslím, že majitel letadla, jako rovněž jeho fanda ví, jak to myslím. Zkrátka moc bych si přál vidět ve vzduchu burácet naše skutečné Avie B-534 a

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka