Čtvrtý PAK-FA létá

28.12.2012

Dlouho očekávaná událost se dvanáctého prosince odehrála na továrním letišti letecké továrny Jurije Aleksejeviče Gagarina v Komsomolsku na Amuru. Poprvé zde vzlétl již čtvrtý postavený prototyp velmi moderního stíhacího letounu páté generace PAK-FA (perspektivnyj avijacijonnyj kompleks pjatovo pokolenija).

 

Jeho pilot, zasloužilý zkušební letec a Hrdina Ruska Sergej Bogdan byl se čtyřicetiminutovým zkušebním letem zcela spokojen. Letoun obstál mimo jiné i při prověrce stability v různých plánovaných režimech letu. Výborně v nich pracoval i jeho pohonný systém i ostatní systémy.

Prototyp stíhacího stroje nové generace poprvé vzlétl 29. ledna 2010 na témže letišti u stejného výrobce, který je součástí koncernu Suchoj. Tři již létající prototypy dosud ke spokojenosti výrobce v různých letových režimech absolvovaly dvě stě letových hodin. V této souvislosti jsou velmi zajímavé zprávy, které se objevily na internetových stránkách „Interdefensa Militar Argentina“, že dosud nejmenovaná jihoamerická země požádala oficiálně výrobce o poskytnutí alespoň základních letových a technických dat PAK-FA.

Letový park i velkých vojenských letectev, např. Argentiny, Brazílie či Chile totiž není supermoderními stroji nijak přeplněn a řadu typů lze již označit za zastaralé. Z pouhých 49 strojů argentinského vojenského letectva je 15 typu Mirage 3/5 a 34 A-4 Skyhawk. Brazilské vzdušné síly v současnosti užívají 12 Mirage 2000, 60 lehkých AMX,57 F5E/F a dvanáct Skyhawků. V Chile létá 46 F16 a třináct F5E/F. „Andské“ letectvo v Peru užívá devatenáct Migů 29, dvanáct Mirage 2000 a osmnáct Su 25. V ecuadorském lze nalézt třináct Kfirů, 12 Cheeteahů a sedmnáct Mirage 3, v kolumbijském dvacet Kfirů. Zajímavou výjimkou jsou ve srovnání s technikou již zmíněných letectev letouny venezuelského vojenského letectva. To užívá 24 Su-30, 9 F-16 a 11 F-5.

Sečteno a podtrženo - je nepochybné,že udržení bojeschopnosti přibližně čtyř set, navíc zčásti zastaralých strojů, může i díky nejednotné základně náhradních dílů a různým systémům údržby a obsluhy již brzo být nemalým problémem. Suchoj i další výrobci moderních vojenských strojů ovšem vědí, že jihoamerická letectva budou muset již velmi brzy najít nemalé finanční prostředky na obnovu letového parku. (Stý let padesátky, Zkušební let Suchoje T-50, První let ruského Stealtch, PAK FA T-50).

--

Prameny

http://www.aereo.jor.br/tag/pak-fa  Fernando „Nunao“ De Martini Voa a quarto protótipo do pak FA

http://sukhoi.org/news/company/?id=5021 Novosti kompanii Četvertyj PAK FA soveršil pěrvyj vylet v Komsomolske na Amure

Mgr.Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka