Robinson bylo mé jméno ... (1)

09.01.2013

Robinson R22 se představuje

    Americká letecká společnost Robinson Helicopter Company, sídlící v kalifornském Torrance, byla založena v roce 1973 Frankem Robinsonem. Prototyp jejího velmi úspěšného lehkého vrtulníku Robinson R22 poprvé vzlétl v roce 1975, americkou certifikaci získal v roce 1979. Jeho dosud poslední model R22 Beta poprvé vzlétl v roce 1985. O tom, že jde o velmi oblíbený a po celém světě rozšířený stroj svědčí i to, že v listopadu 2011 bylo vyrobeno a zákazníkům po celém světě dodáno deset tisíc kusů vrtulníků všech níže zmíněných modelů. Společnost ovšem vyrábí i větší Robinson R44 Astro, který byl FAA certifikován v prosinci 1992 a sériově je vyráběn od února 1993. Posledním modelem je R66. Jeho první sériový kus vzlétl v listopadu 2010. Předsedou představenstva je v současnosti syn zakladatele Kurt Robinson, Frank Robinson již je v zaslouženém důchodu.

    V České republice v současnosti u různých provozovatelů leteckých služeb i u leteckých škol létá řada „dvaadvacítek“.

 


    „R22 je nejmenší certifikovaný vrtulník na světě. Stroj je na vysoké technické úrovni. Jeho předností je maximální spolehlivost, skvělá účelnost a jednoduchá údržba. Náklady na jeho soukromý či komerční provoz jsou ve srovnání s jinými lehkými vrtulníky téže kategorie, např. starším Schweizerem 300CB/CBI velmi nízké. Díky použití nejnovějších konstrukčních prvků při konstruování draku je jeho letová spolehlivost na vysoké úrovni a počet hodin před, i poletové údržby je ve srovnaní s jinými stroji téže kategorie výrazně menší.

    Spotřeba pohonných hmot v běžném letovém provozu je nižší než 34 litrů za hodinu. Jde jednoznačně o nejekonomičtější vrtulník na světě. Po celém světě je využíván ke sportovnímu i komerčnímu létání i výcviku pilotů. Velmi výhodně a velmi hospodárně je s ním možné provozovat i různé druhy kontrolní činnosti, např. kontrolovat různé druhy elektrického vedení, plyno a ropovodů.

 

 

    R22 je od 29. prosince 1988 i nositelem nového světového rekordu v kategorii Mezinárodní letecké federace FAI E-1a. Francouzský pilot Fenwick se strojem v uvedený den po startu z letiště Megéve vystoupal do letové výšky 6036 metrů, čímž v kategorii vrtulníků do vzletové váhy 500 kilogramů ustavil nový světový rekord. Předchozí rekord v dostupu, který od roku 1953 držel francouzský lehký vrtulník SO 1221 Djinn, byl 5789 metrů“, uvádí k tomu firemní literatura.


Prameny

www.robinsonheli.com/rhc_company_history.html
http://www.prvni-letecka.com/49-ppl/?open=49#Content
Skrzydlata Polska, 1989, č.? s.30: Rekord wysokosci

Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Poděkování

Odpovědět

Datum : 11.01.2013 10:44, Vložil : Mgr.Zdeněk Procházka

Dík kolego Honzo za vítané doplnění a upřesnění. Mgr.Procházka

Chybné údaje

Odpovědět

Datum : 09.01.2013 15:32, Vložil : Honza

Robinson R-22 již není držitelem zmiňovaného rekordu. Dne 21.8.2005 byl rekord nejvyšší dosažené výšky vrtulníku kategorie do 500 kg překonán. Olivies Gensse s vrtulníkem Guimbal Cabri G2 dosáhl výšky 6658m. Zdroj: www.guimbal.cz a http://www.fai.org/record-rotorcraft

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka