Suchoj létá v Indonésii

07.01.2013

    V polovině ledna budou mít cestující indonéských aerolinií Sky Aviation neopakovatelnou příležitost poznat novou kvalitu linkového letu. První letecké spojení jim zajistí nejmodernější malý dopravní stroj světa, Suchoj Superjet 100.

    Letoun s výrobním číslem 95022, slavnostně zákazníkovi u výrobce v Uljanovsku předaný 29. prosince 2012, je prvním ze zákazníkem celkem dvanácti objednaných strojů. Pozoruhodné je, že mechanici společnosti si s jeho údržbou starosti dělat nemusí. Indonéský provozovatel totiž se společností Superjet International, která se bude starat o „technické zdraví“ všech v zahraničí provozovaných Superjetů, uzavřel dohodu typu „Super-Care“ v hodnotě 57 milionů USD.

 


    Dohoda se týká všestranné péče a údržby všech aeroliniemi objednaných Suchojů v průběhu dalších deseti let. Velmi pozoruhodné je, že v den, kdy byl novinářům představen první zdejší Superjet, byla zveřejněna také zpráva indonéského leteckého úřadu o příčinách katastrofy továrního předváděcího stroje. Ten 9.května 2012 narazil do vrcholu v pohoří Salak. Při katastrofě kromě továrních pilotů zahynula i řada členů managementu společnosti.

    Ze zprávy jednoznačně vyplývá, že ji způsobili tovární piloti: „Třicet osm vteřin před nárazem TAWS, Terrain Awareness System, varoval šestkrát akusticky piloty: „Terrain ahead, pull up. Terrain ahead“. Ti ale dospěli k nesprávnému závěru, že jde o softwarovou závadu systému a akustické varování vypnuli. Navíc počítačová simulace letu na základě dochovaných dat z černých skříněk včetně rozhovorů pilotů prokázala, že k nárazu do terénu mohlo dojít již dvacet čtyři vteřin po prvním  akustickém varování TAWS.

    Katastrofa měla tři příčiny:

1) osádka nebyla nijak seznámena s členitostí terénu v okolí letiště, z nějž odstartovala, navíc během letu samovolně vypnula TAWS
2)Řízení letového provozu v Jakartě ji před letem neseznámilo s žádnou závazně stanovenou minimální letovou výškou ani jí nesdělilo závazně doporučené vektory letu.
3) Z dochovaných záznamů rozhovorů osádky v kokpitu navíc jasně vyplývá, že si pilot vůbec nevšiml, že právě opustil doporučenou trasu předváděcího letu“.

    Velmi zajímavé ovšem je, že katastrofa odbyt moderních Suchojů nijak nezbrzdila. Vůbec první sovětský či ruský dopravní stroj, postavený technologií, užívanou evropskými leteckými výrobci, se nezadržitelně šíří nejen na západ od ruských hranic.

    Jako druhá ruská společnost po Aeroflotu začala stroj, nedávno velmi pěkně do barev společnosti nalakovaný v leteckých lakovnách na ostravském letišti do jejích barev, užívat Yakutia Airlines. Zákazníci se budou moci jejími dvěma „stovkami“- druhá bude dodána již v prvním čtvrtletí -  z Jakutsku „svézt“ např. do čínského Harbinu, japonské Niihaty či jihokorejského Seoulu.

--
Pramen
http://www.flugrevue.de/de/luftfahrt/ sky-aviation-bereitet-superejet.. Sky Avation bereitet Superjet 100 fur Liniendienst vor/Absturz war Pilotenfehler

mgr.Zdeněk Procházka
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka