Robinson bylo mé jméno ...(2)

16.01.2013

Věříte svému Robinsonu?

    „Tento malý americký vrtulník, s nímž jsem se poprvé setkal v devadesátých letech během Memorial Air show v Roudnici nad Labem, na mne vždy působil zvláštním dojmem. Hodně zvláštní mi přišla konstrukce pák cyklického řízení ve tvaru T. Z podlahy kabiny vystupuje tyč, na níž je upevněno vodorovné rameno. Na jeho koncích pak jsou samotné řídící rukojeti pro oba piloty. Řídící pilot si pak jednoduše „chytí“ svůj konec páky cyklického řízení a stáhne si jej do pracovní polohy mezi nohy zhruba na úroveň stehna.

    Jinou zvláštností je přenos výkonu od stojedenatřicetikoňského Lycomingu O-320-B2C k reduktoru, zabezpečený dvojicí klínových řemenů. Pro mne zvyklého na jiné systémy přenosu výkonu a na vrtulníky, u nichž jsem si navykl mít v rukou tuny železa, se u R22 nejednalo o právě důvěryhodné řešení. Nevěřil jsem tedy příliš, že by Robinsonova „Dvacet Dvojka“ mohla být vhodným typem pro základní výcvik nových pilotů.

 


    Přispívala k tomu i pověst, že pokud u R22 vysadí motor, zbývá pilotovi přibližně půl až jedna sekunda na převedení vrtulníku do autorotace. Později se mu již nemusí podařit rotor dostatečně roztočit“, vysvětluje úvodem svoji nedůvěru k „dvaadvacítce“ jeden z našich nejzkušenějších vrtulníkových pilotů Ing. Jaroslav Špaček. Nutno dodat, že během své profesionální kariéry strávil tisíce hodin za kniply těžkých a středních vrtulníků Milovy konstrukční kanceláře, používaných československým a českým vojenským letectvem. Létal např. bitevní Mi-24 i transportní Mi-4 i Mi-8. V současnosti občas pilotuje nedávno dovezený americký bitevní stroj Bell AH-1 Cobra českého soukromého majitele.


Kůň číslo 22

    „Zanedlouho jsem měl příležitost seznámit se žlutě zbarveným „mrňousem“ s imatrikulací OK-LEA na letišti ve Vyškově osobně. Když jsem usedal na levé pilotní sedadlo - „velitelské“ je ovšem pravé -  dosud u nás žádný R22 nehavaroval z technických příčin, byť se den předtím jeden R22 u Kutné Hory zřítil. Jaká byla příčina jeho havárie, ale v té době nebylo známo.

    Po zapnutí baterie a kontrole množství paliva následovalo spuštění Lycomingu - klíčkem. Zvuk motoru mi stejně jako způsob spuštění velmi připomínal automobil spíše sportovního rázu. Pak instruktor Jirka tlačítkem sepnul spojku, která způsobila napnutí klínových řemenů a roztočení rotoru. Následovalo zapnutí alternátoru a prohřátí oleje motoru na 75 stupňů F (Fahrenheita - pozn.aut.) a dosažení teploty hlav válců 200 stupňů Fahrenheita. Poté jsme vyzkoušeli magneta a zkontrolovali funkci volnoběžné spojky rotoru.

 


    Otočením rukojeti ovládání otáček rotoru na páce kolektivu jsem zvýšil jeho výkon, zapnul elektronickou regulaci otáček a zkontroloval, zda funguje signalizace nebezpečného počtu otáček nosného rotoru. Pro ty, kdo náhodu již mají dřívější zkušenosti z pilotáže např. vrtulníků Mil, je důležité, že u R22 se rukojeť pro dosažení provozního výkonu otáčí DOLEVA. Rotor po chvíli dosáhne otáček shodných s otáčkami motoru. Hodnoty obojích otáček jsou automaticky udržovány v konstantním provozním rozmezí 100 - 104 procent.

    Potřebný výkon motoru, nutný pro udržení konstantních otáček rotoru při změně úhlu náběhu jeho listů, je dosahován změnou plnicího tlaku motoru. Za letu již není třeba rukojetí otáčet. Konstantní otáčky zajišťuje automatický systém. Při pohybu pákou kolektivu se rukojeť sama mírně pootočí“, vzpomíná na první zprovozňování „drobečka“ Jaroslav Špaček.

    A kde si v R22 můžete uložit zavazadla? „Pod pilotními sedadly je komfortní množství prostoru. Krásně a bez problémů se sem vejdou košík s potravinami na piknik v přírodě, vaše „piknikové“ oblečení i spacák, případně i malý stan, sloužící k přenocování v přírodě“, dodává k tomu firemní příručka.
Nezbývá tedy nic jiného než  s neposedným „drobečkem“ vzlétnout..( Příště:Vzlétáme !)

--
Prameny
Letectví a kosmonautika 2004, č.10, s.44/952-47/955: Špaček,Jaroslav, ing. Jak jsem se bál Robinsonu
http://coreheli.com/Advantage_R22.html Advantages of the Robinson R 22 Helicopter

Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 03.10.2017 03:38, Vložil : NIKE AIR FORCE 1 SF AF1 MID

Adidas NMD,Adidas NMD Runner Shoes, NIKE AIR FORCE 1 SF AF1 MID http://www.emkzh.com/

R22

Odpovědět

Datum : 13.01.2013 18:58, Vložil : Rýdl Jos.

Musím vysvětlit, že to mělo být původně jen soukromé poukázání panu Procházkovi na to, že tu jsou školy s větší tradicí a zkušenostmi, od kterých by popis R22 vyzněl možná příznivěji. Dostalo se to na tyto stránky spíše omylem, takže to ani nemělo být "praní špinavého prádla na veřejnosti", ale opět jen poukázání na to, že civilní letecká práce je i pro některé vojenské piloty, kterých jsme pro civilní účely cvičili několik a honosících se přívlastkem "zkušený", nad jejich síly. Děkuji za pochopení. Rýdl Jos.

R22

Odpovědět

Datum : 12.01.2013 00:53, Vložil : T. Meinlschmidt

Pane Rydle, to byla podpasovka. A pokud Jirka znicil nejaky vrtulnik, urcite to byla nehoda, ale to sem nepatri - rozhodne jsem si nevsiml, ze by v clanku jakkoli figuroval. Neznam ani p. Spacka, nicmene abych byl vecny - clanek je nestastne rozkouskovany, plny nepresnosti (to asi laicka verejnost nepozna, tak co, ze). R22 byl a porad je fenomen doby, to nikdo Frankovi Robinsonovi nevezme, a co si budeme namlouvat, kazdy vrtulnik ma svoje chyby - pokudu budu litat Bell, budu "nadavat a hanit" Eurocopter a vice versa. Kazdy ma svoje. Rad si zalitam na Cabri, stejne rad litam R22 nebo R44. Ale porovnavat to s Mi, to opravdu ne. Kazdopadne si rad prectu pokracovani a doufam, ze to 'pradlo', jak pise David, tentokrat zustane na snure.

už i machr piloti perou špinavé prádlo

Odpovědět

Datum : 12.01.2013 00:21, Vložil : David Palička

Vážený pane Rýdle. Neznáme se bohužel osobně,tak musím reagovat na Váš názor.Nemyslím si,že člověk s takovými zkušenostmi,jako Vy tu musí vytahovat nepříjemnost svého kolegy,který napsal nějaký článek.Já jako obyčejný pilot PPL(H) vidím,jak úcta a kolegiální soudržnost odlétá někam do vyšších letových hladin.Znám osobně p.Bradáče z Vaší firmy,rodinu Veselých z Blue Sky z Brna,Tondu Kabelku a Karla Sluku z LPS a každá z těchto firem měla nějakou nepříjemnost s R22.Ostatně vše si člověk může přečíst a poučit se na stránkách ÚZPLN.I přes to Vás rád osobně poznám a přiučím se z Vašich jistě bohatých zkušeností,pokud budete mít zájem je předávat nám mladším. David Palička

R 22

Odpovědět

Datum : 11.01.2013 10:53, Vložil : Mgr.Zdeněk Procházka

Vážený pane kolego Rýdle Článek bude ještě pokračovat, zdroj je uveden pod druhým dílem. Připouštím, že zatím to nemusí vyznívat přiliš pozitivně, ale nejde o záměr. Spíš to vzniklo dělením článku. Proč bychom taky o drobečkovi psali negativně, když na mě zahajujeme školení? V úmyslu to nemám ani v dalších dílech. S Jirkou se osobně znám, ale o R22 s ním řeč nebyla, čerpal jsem ze zmíněného článku.Mgr.Procházka

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka