Ochrana letadel CASA není funkční, obrana smlouvu zrušit nechce

01.02.2013

     Praha 31. ledna (ČTK) - Systém automatické ochrany dopravních letadel CASA, známý pod zkratkou DAS, stále není plně funkční. Ministerstvo obrany však neuvažuje o tom, že by vypovědělo smlouvu s dodavatelskou společností Omnipol. Vedení úřadu takový krok považuje za krajní řešení. Ministerstvo proto vyzvalo Omnipol k jednání, jak situaci dále řešit. ČTK to dnes sdělil mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek. Obrana podle něj neuvažuje ani o nahrazení systému obdobným produktem jiné firmy. Omnipol postoj ministerstva uvítal.

    "O vypovězení smlouvy nyní ministerstvo obrany neuvažuje a považuje tento krok za krajní řešení. Nereálně se jeví i integrace systému vlastní ochrany od jiného dodavatele, kde by dosažení plné funkčnosti trvalo i několik let a výsledek podobné snahy je dopředu značně nejistý," sdělil dnes ČTK Pejšek.

    Jednání s Omnipolem povede první náměstek ministra obrany Vlastimil Picek. "V nejbližším možném termínu chci jednat o tom, jak situaci řešit. Armáda potřebuje plně funkční a nasaditelné transportní letouny, musíme najít cestu, která nás k nim dovede," sdělil Picek.

    Omnipol postoj ministerstva obrany přivítal. "Jednoznačné potvrzení skutečnosti, že letouny CASA jsou schopny plnit běžné úkoly, a stejně jednoznačné vyjádření, že ministerstvo obrany neuvažuje o vypovězení smlouvy na nákup strojů, umožní vést další jednání v konstruktivní atmosféře," reagoval generální ředitel společnosti Michal Hon. Omnipol se podle něj snaží, aby výrobce systému závady co nejdříve odstranil.

    Systém ochrany nefunguje již řadu měsíců. Poslední vojskové zkoušky byly ukončeny dnes, opět s negativním výsledkem. "Systém vykazuje stále v některých parametrech hodnoty neodpovídající specifikaci, proto také ministerstvo obrany DAS dosud nepřevzalo a neuhradilo. Za prodlení navíc nabíhají dodavateli i nadále finanční sankce," uvedl Pejšek.

    Bez závad se nyní uskutečnily testy hlavní části systému, která letadla chrání před naváděnými raketami. Armáda je ověřila již loni v létě v Anglii. Správně však nefunguje indikace ozáření letounu radarem a také systém, který odhalí, je-li dopravní stroj ozářen laserem. "Systém detekující ozáření laserovým paprskem se na počátku zkoušek potýkal s vysokým počtem falešných poplachů. Po zásahu výrobce nastalo výrazné zlepšení, ale přesto v současném technickém stavu systém nevykazuje dostatečnou spolehlivost," sdělil Pejšek.

    Obrana tvrdí, že kvůli nefunkčnímu systému DAS nemůže španělské letouny CASA nasadit například v bojových misích. Omnipol se však brání, že jiné armády používají stejné stroje bez tohoto systému i v zahraničních bojových operacích. Běžnému využití letadel ovšem nedostatky systému nebrání. Armáda zatím na strojích CASA nalétala kolem 3000 hodin.

    Nákup letadel CASA byl od počátku mnohými odborníky i médii kritizován jako předražený. Hovořilo se také o tom, že za pořízením letadel stál silný tlak vysoce postavených úředníků ministerstva obrany, kteří španělské stroje prosadili proti vůli některých armádních představitelů.

    Kvůli obchodu je vyšetřována bývalá ministryně obrany Vlasta Parkanová (TOP 09) a její náměstek Jiří Staněk. Kriminalisté Parkanovou viní ze zneužití pravomoci veřejného činitele kvůli tomu, že podle vyšetřovatelů nenechala zpracovat nezávislý posudek na cenu letounů pro vojenské letectvo. Při nákupu tak údajně vznikla škoda 658 milionů korun. Parkanová je přesvědčena o tom, že se trestného činu nedopustila. Vinu odmítá i Staněk.

Zdroj ČTK
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka