Airbus 330: přistávací rychlost neznámá

03.02.2013

    Jako v pionýrských dobách letectví si nad drahou letiště Frankfurt am Main musela připadat osádka přistávajícího Airbusu 330 Etihad Airways. Stroji A 330-200 s imatrikulací A6-EYF při přibližovacím manévru na palubní desce postupně krátce po sobě selhaly pravý, levý i záložní ukazatele rychlosti. Zkušená osádka tedy musela stejně jako za pionýrských dob přistávací rychlost odhadnout spíše pocitově.

    Nevšední přistávací manévr bez podpory klíčové sady přístrojů se jí ale zdařil a let s kódem EY-1A z Doha bez problémů dosedl na dráhu 25L. Nutno ale dodat, že i v takovémto velmi neobvyklém případě úplného výpadku klíčového palubního přístroje má osádka možnost jej nahradit např. tím, že si na displeji jako náhradu zobrazí tzv. BUSS, tedy Backup Speed Scale. Díky tomu má na displeji zobrazeny červené a zelené oblasti, které vymezují bezpečný rozsah rychlostí přistávajícího stroje. Jiné přístroje jí pak zobrazují úhel náběhu i úroveň tahu motorů. Nezávisle na nich pracuje také přístroj, zobrazující údaje z elektricky vyhřívané Pitotovy trubice. 

    Značně neobvyklý případ úplného selhání všech rychloměrů při klíčovém manévru nyní vyšetřuje německý Úřad pro vyšetřování leteckých nehod.


--
Pramen
Airbus A330 landet ohne Geschwinigkeitsanzeigen in Frankfurt
Mgr. Zdeněk Procházka
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka