Bezpilotní útoky americké CIA: účinné i kontroverzní zároveň

08.02.2013

    Washington/Praha 7. února (ČTK) - Informace o americkém bezpilotním programu, který by měl být tématem dnešního slyšení Johna Brennana, nominovaného na šéfa Ústřední zpravodajské služby (CIA), před výborem Senátu pro zpravodajské služby:

-   Bezpilotní letouny (Unmanned Aerial vehicles UAV) jsou letouny bez posádky. Mohou být řízeny na dálku či naprogramovány tak, aby létaly samostatně. Armáda USA je využívá k průzkumným i útočným letům. Používají se i k civilním a komerčním účelům.

-   První bezpilotní letoun byl podle encyklopedie Wikipedia vyvinut britským inženýrem Archibaldem Lowem v roce 1916. První moderní letoun vyvinul Izrael v 70. letech 20. století. V 80. a 90. letech se do vývoje bezpilotních letounů zapojily USA.

-   Bezpilotní bojové letouny (Unmanned Combat Aerial Vehicles UCAV) jsou řízeny na dálku z pozemních řídících center, kde většinou operují minimálně dva lidé - pilot a navigátor. Díky moderním senzorům letouny posílají do řídících středisek fotky s vysokým rozlišením, jež pořídily z výšky několika kilometrů.

-   Podle médií využívá bezpilotní letouny armáda USA i tajné služby. Stroje provozované CIA našly využití ve válce v Iráku, nasazeny byly při operacích v Afghánistánu, Pákistánu, Jemenu, Bosně, Somálsku či Libyi. Patří mezi ně známé typy Predator či modernější Reaper.

-   MQ-1 Predator používá americká armáda od roku 1995. Letoun může sloužit pro průzkumné účely, zároveň je vyzbrojen dvěma řízenými střelami. Je přes osm metrů dlouhý, rozpětí křídel má téměř 15 metrů. Běžně létá rychlostí kolem 130 kilometrů v hodině, může vzlétnout maximálně do výšky 7,5 kilometru.

-   MQ-9 Reaper byl vyvinut v roce 2002 jako větší a modernější verze Predatoru. Je určený pro pohyb ve velkých výškách (běžně 7,5 kilometru, maximálně do 15 kilometrů). Ve vzduchu vydrží 14 až 28 hodin. Může nést řízené střely a bomby naváděné laserem.

-   USA bezpilotní letadla často využívají k likvidaci špiček radikálů z Talibanu či teroristické sítě Al-Káida, kteří se ukrývají na pákistánském území při hranicích s Afghánistánem.

-   Útoky tam začaly v roce 2004 po zahájení zahraniční intervence proti vládě Talibanu. Ta byla svržena, ale hnutí s pomocí Al-Káidy bojuje proti nové vládě a jejím spojencům v čele s USA.

-   Po nástupu prezidenta Baracka Obamy v roce 2009 útoky bezpilotními letouny zintenzívnily. Podle zprávy britské organizace The Bureau of Investigative Journalism (TBIJ) zabily od června 2004 do září 2012 v Pákistánu asi 2560 až 3325 lidí, z toho asi 470 až 880 civilistů (včetně 176 dětí). Počet teroristů zlikvidovaných letouny se odhaduje na několik stovek.

-   Rakety zabily například jednoho z vůdců Al-Káidy v Afghánistánu abú Laise Libího (2008), šéfa pákistánského Talibanu Baitulláha Mahsúda (2009), dvojku Al-Káidy Attíju Abdara Rahmána (2011), šéfa jemenské Al-Káidy Anwara al-Awlakiho (2011) či druhého muže Al-Káidy abú Jahjá Libího (2012).
 
-   Útoky bezpilotními letouny jsou v Pákistánu kritizovány, podle místních obyvatel se totiž jejich oběťmi stávají většinou civilisté. Tamní vláda proti nim protestuje a na veřejnosti je označuje za porušení pákistánské svrchovanosti. Předpokládá se ale, že neformálně dala USA k užívání těchto zbraní zelenou.

-   Skandálem se stal nálet, při němž bylo v roce 2011 nešťastnou náhodou zabito 24 pákistánských vojáků, což vedlo Islámábád k dočasnému zákazu bezpilotním strojům používat pákistánské základny.

-   Letos v lednu zahájila OSN vyšetřování amerických útoků proti islámským radikálům a jejich dopadů na civilisty. Podnět podaly tři země v čele s Pákistánem.
 
-   Vláda v USA nyní připravuje nařízení, jež by mělo regulovat používání letounů proti teroristům. Manuál by měl obsahovat dočasnou výjimku akcím proti pohlavárům Talibanu a Al-Káidy.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka