Z deníku leteckého archeologa 25: Heinkel 115, Tachikawa 54

16.02.2013

    Nedávno jsme v článku o marném hledání Spitfirů v Barmě upozorňovali, že letečtí archeologové v Evropě a Japonsku byli při nálezech a vyprošťování některých dosud v muzeích téměř či vůbec neexistujících letounů mnohem úspěšnější. Nyní se naši čtenáři dozvědí, jak vyprostit z norského fjordu Heinkel 115 a z japonského jezera transportní Tachikawu 54 Hickory.

    Druhého července 2012 zaduněly na pontonu nedaleko břehu norského Hafrsfjordu u Stavangeru motory mohutného jeřábu a dlouhé ocelové lano, směřují do vody, se napnulo. Četným přihlížejícím bylo jasné, že „ryba“, spočívající na kladkách, pomaličku vytahovaných z vody z hloubky 120 stop, bude „pěkně tučná“ a bude vážit desítky tun. Po několika desítkách minut se z vody fjordu jako první vynořil list německé celokovové vrtule VDM. Vzápětí se přihlížejícím zatajil dech. Z vody se, jak je při vyprošťování unikátního historického stroje obvyklé, nevynořil jen jeden či několik celokovových vrtulových listů, ale..zcela KOMPLETNÍ a NEPORUŠENÝ dvoumotorový stroj s rozpětím „nepatrných“ 73 stop, který téměř vypadal, jako by se do fjordu potopil včera..

  

    Navíc členové norského leteckého muzea v Sole, Flyvemuseum, kteří byli hlavními iniciátory vyproštění „drobečka“ s prázdnou hmotností téměř patnáct tun, věděli, že z Hafrsfjordu se právě vynořil v evropských leteckých muzeích dosud neexistující dvoumotorový plovákový Heinkel 115! Může se to zdát neuvěřitelné, ale do tohoto okamžiku se v žádném ze světových leteckých muzeí nenacházela žádná významnější část některé z 217 vyrobených „stopatnáctek“, výborných, velmi rozšířených a oblíbených německých víceúčelových průzkumných, bombardovacích a torpédových letounů.

    O to neuvěřitelnější je stav téměř kompletně dochovaného stroje, který navíc na dně fjordu spočíval od nepříliš zdařeného přistávacího manévru německé osádky 29. prosince 1942. Z dochovaného dobového hlášení o letecké nehodě, tzv. Unfall-reportu, se členům muzea v Sole podařilo zjistit, že stroj s výrobním číslem, Werk Nummer WNr 2398, na bocích trupu nese imatrikulaci 8L+FH, se v tento den se dvěma pumami v pumovnici vracel z doprovodu německého konvoje v okolí norského Jaerenu. Při příliš prudkém přistání na vodu fjordu dvě námořní míle od základny jednotky, které patřil, Kustenfliegergruppe, skupiny pobřežního letectva, 1/906, stroj přišel o jeden z plováků na vysokých vzpěrách pod křídly a havaroval. Jeho osádka ale neutrpěla ani škrábnutí. Než se potopil na dno do zmíněné hloubky, stihli němečtí technici demontovat pravý devítiválcový hvězdicový motor BMW 132K a zachránili i oba plováky.

    Teprve poté poškozený stroj klesl do hlubiny u zdejšího ostrova Prestoya. Při klesání se převrátil a na dno „dosedl“ v obrácené poloze, rozměrnou zasklenou kabinou dolů. V téže poloze byl na místě havárie pomocí vzdušných vaků zdvižen ze dna, silnými remorkéry opatrně dotažen k molu a velmi pomalu zdvižen silným jeřábem na molo.

    Pozoruhodné je, že stejně jako Curtiss Helldiver, vyproštěný z amerického jezera Otay před několika lety, i tato neuvěřitelně dochovaná „stopatnáctka“ byla na dně zcela zapomenuta až do roku 2005. Tehdy byla při testování sonarového vybavení techniky Norského úřadu pro mapování objevena zcela náhodně. „Bylo až neuvěřitelné, že jsem mohl spatřit, jak se z vody fjordu pomalu noří zcela neporušený velký letoun s nedotčeným hákovým křížem na kýlovce, černým křížem na trupu a s dosud namontovaným obranným kulometem MG 17 ve střelišti. Zbraň stále měla neporušený nábojový pás. Stroj vypadal, jako by nehodu utrpěl včera“, dodává k tomu britský pracovník naftového průmyslu, jedenatřicetiletý Oliver Scott. Za skvělý stav stroje, díky čemuž se při pevnostně velmi náročném zdvíhání celý asi patnáct tun vážící letoun nerozlomil, může podle pracovníku muzea v Sole to, že „vrak“ ležel v části fjordu, kde je proudění málo okysličené vody minimální.

    K opakování nežádoucí situace z roku 1999, kdy se při vyprošťování z jiného fjordu v téže situaci rozlomil do té doby téměř zcela kompletní, jediný dochovaný čtyřmotorový Focke Wulf 200 Condor výrobního čísla 063, naštěstí znova nedošlo. Nyní je již pracovníky muzea na pět částí rozmontovaná „stopatnáctka“ naložena“ v rozměrném sladkovodním bazénu, kde probíhá omývání a konzervace stroje. Velmi zajímavé je, že bazén byl vybudován v původním německém hangáru, za války užívaném zmíněnou 1/906. Heinkel, který za války hangár obýval také, se vrátil.

    S jeho návratem do původního stavu pracovníci muzea počítají za dva roky, kdy bude ukončen zmíněný konzervátorský proces. Neoficálně připouštějí, že dokonce zvažují zdánlivě neuvěřitelné - návrat letounu do letuschopného stavu..Není ovšem bez zajímavosti, že ve fjordu u Trondheimu byly na dně objeveny ještě další tři „stopatnáctky“ které ale, jak prokázal průzkum pod vodou, jsou na rozdíl od W.Nr. 2398 ve velmi špatném stavu.

    Další kompletní He 115 byl objeven poblíž vrtné plošiny v norské části Severního moře. Vyproštěn ale zřejmě prozatím ze dna v hloubce dvě stě dvacet metrů nebude.
Další obdobnou zcela neuvěřitelně zdařilou vyprošťovací akci realizovali japonští letečtí archeologové. Členové Letecké asociace prefektury Aomori obdobným způsobem z místního jezera Towada v září 2012 vyprostili kompletní, za druhé světové války velmi oblíbený japonský dvoumotorový transportní stroj Tachikawa 54 Hickory.

    Stroj přistál na hladinu pro potíže s motory 27.září 1943. Nalezen byl při průzkumu jezera až v roce 2010. Pozoruhodné je, že jednoho z členů osádky tehdy zachránil místní rybář, stopy po dalších třech letcích ale nebyly ve vraku ani jinde v jezeře nalezeny. Neobvyklý nález je o to pozoruhodnější, že žádná kompletní Hickory se dosud ve světových leteckých muzeích nenacházela.

    V Australian War Memorial a v leteckém muzeu v Pekingu, Beijing Aviation Museum, dosud byly k vidění jen dva nekompletní trupy. Restaurování stroje ze stavu 38 Sentai sice může být náročné, ale z jezera byl, byť se při vyprošťování rozlomil na tři části, vyproštěn zcela kompletní stroj včetně křídel, motorů i ocasních ploch. Jak se tedy zdá, stačí „zalovit“ v různých jezerech či fjordech..

(Poznámka: Třímístný torpédový a bombardovací Heinkel 115 měl rozpětí 73 stop, délku 56 stop 9 inchů, prázdná váha byla 15146 liber, vzletová 23345 liber.Létal maximální rychlostí 186 mil v letové výšce 3280 feetů. Maximální dolet v letové výšce 9840 feetů byl 1740 mil, maximální dostup 16950 stop.

Japonská dvoumotorová transportní Tachikawa Ki-54, poháněná dvěma devítiválcovými hvězdicovými vzduchem chlazenými motory Hitachi Ha-13a, měla rozpětí 17,9 metru/58 feetů 8 inchů, délku trupu 11,94 metru/39 feetů 2 inche, prázdnou váhu 2954 kilogramů/6512 liber, vzletovou 3897 kilogramů/8591 liber. Maximální rychlost byla 376 kilometrů za hodinu ve 2000 metrech/234 mil v 6560 feetech, dostup 7180 metrů/22555 feetů, dolet 960 kilometrů/597 mil.).


--
Prameny
Francillon,René J. Japanese Aircraft of Pacific War London, Putnam 1979 (heslo Tachikawa Ki-54)
Green, William Warplanes of the Third Reich New York, Galahad Books 1990 (heslo Heinkel 115)
Green, William Floatplanes(War Planes of the Second World War) London, MacDonald 1969 (heslo Heinkel He 115)
Breaking news - Tachikawa Ki-54 trainer is recovered!!!!
White, James- Solberg, Tor Ketil Raised from the depths: German seaplane recovered from fjord 70 years after it sank in such good condition it could ever fly again
German Aircraft/Heinkel 115, Japanese Aircraft/Tachikawa Ki-54
Sperhund, Halvar Drama at Haltenbank
Rare Heinkel He 115 recovered from the sea in Norway
http://www.forumkeypublishing.com/showthread.php?t=117215 Heinkel 115 recovered
Mgr. Zdeněk Procházka
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka