Z deníku leteckého archeologa 26:Defiant!

04.03.2013


    „Letím a najednou pode mnou silueta Heinkelu 111. Už jsem za ním. Umisťuji se do tmy proti měsíci. Optické signály střelci, znám palebné možnosti Heinklu, přilepil jsem se k němu na vzdálenost deseti metrů, pěkně křídlo na křídlo. Už se těším, jak to můj střelec rozsvítí ze všech čtyř kulometů. Letím už dvě minuty s Heinklem, koukám jim do kabiny, dávám rozkaz k palbě – a nic! Proč nestřílí? Je to můj nový střelec.. říkali, že lítat s ním, to by člověk vyskočil z kůže nebo padákem. Bojí se. Jste prý, excellent pilot, tak jsem s vámi, very happy, stále mi říkal. Ale to už se do nás pustil Němec.  

    Z horní věže na nás posílá samé svítící střely. První série šla za nás, druhá už byla lepší. Cítil jsem v nožním řízení, že jsme něco slízli do kormidel.To je maličkost. Němci v zoufalství pikují. Smál jsem se na celé kolo, když jsem viděl ten obrovský bombarďák na hlavě. Proč můj střelec nestřílí? Ten Heinkl je na sto procent náš. Kdyby mu šly kulomety, musel by Němce na sto procent rozpárat. Odpoutávám se, udělal jsem prudkou svíci s plným plynem, už vidím čáry svítících střel. Už je mám v kabině. Něco cítím v kombinéze, něco jsem dostal do hlavy - ztrácím vědomí..“, vzpomínal později ve svém deníku na totální selhání střelce svého Defiantu Mk.I vojenského evidenčního čísla N1803 Sgt.Heycocka pilot britského věžového stíhacího letounu F/O Vlastimil Veselý.



    S těžce poškozeným strojem, který se mu po probrání z naštěstí krátkého bezvědomí podařilo z vývrtky vybrat jen tři sta metrů nad zemí, s obrovským štěstím přistál na mateřském letišti 96. stíhací perutě v Cranage. Po přistání mechanici zjistili, že  letoun má roztříštěnou kabinu a ve stroji napočítali sto padesát zásahů, mimo jiné tři díry od explozivních střel. Třicet zásahů našli v pilotní sedačce, výstrojí pilota německé kulky „projely“ na patnácti místech. Dvě střepiny z kulek německého střelce zasáhly Vlastimila Veselého do prsou, jedna do levého ramene, poslední jej zranila v obličeji. Jedna ze střepin mu také těsně pod uzlem uťala kravatu, z níž se pak stal vítaný nevšední suvenýr.

    V nemocnici ve Wilmslow mu okamžitou operací lékaři zachránili život. Paradoxem je, že bojácný střelec při dramatickém střetnutí neutrpěl ani škrábnutí. Tak neuvěřitelné štěstí ale všechny osádky dvoumístné těžké stíhačky Boulton Paul Defiant, jejíž jedinou výzbrojí byly čtyři kulomety Browning ráže 7,7 mm v otočné věži Boulton Paul A Mk.IIID, umístěné uprostřed trupu za kokpitem, neměli. Piloti 264.squadrony, kteří své stroje užívali od prosince 1939 až do května 1940,  na nich sice do třicátého prvního května sestřelili 65 letounů Luftwaffe včetně nejméně čtyř velmi nebezpečných a těžce vyzbrojených Messerschmittů Bf 109. Krátkou slávu pomalých Defiantů ovšem němečtí stíhači ukončili již na konci tvrdé letecké bitvy u francouzského přístavu Dunkerque, odkud se na konci května 1940 v rámci operace Dynamo úspěšně díky všemožným britským lodím stáhl obklíčený britský expediční sbor. Němečtí stíhači rychle pochopili, že věž  Defiantu nemůže střílet pod letoun a snadno jej sestřelovali útokem zdola.


    Čtvrtého prosince 2012 se ale před dílnou Medway Aircraft Preservation Society, MAPS, v britském Rochesteru ukázalo, že jediný dochovaný z 1064 vyrobených Defiantů, Mk.I s vojenským evidenčním číslem N1671 zmíněnou smůlu neměl. Jeřáb totiž během dvou a půl roku tvrdé práce restaurátorů renovovaný a novotou zářící stroj jemně uložil na podvalník a nevšední stíhací letoun odjel do své mateřské expozice, Battle of Britain Hall v muzeu RAF v Hendonu

    Zajímavé je, že letoun evidenčního čísla N1971, vyrobený firmou Boulton Paul v Pendefordu ve Wolverhamptonu s pořadovým číslem 179 v únoru 1938, má nepřehlédnutelnou bojovou minulost.

    Sedmnáctého září 1940, v době vrcholící Bitvy o Británii, byl od dílenské a skladové jednotky 6.Maintenance Unit ve Wolverhamptonu přelétnut k polské 307.stíhací squadroně. První bojový let, hodinu a třicet pět minut trvající hlídku, absolvoval dvanáctého prosince 1940.

    Po úpravě na noční stíhací stroj mj.montáží radaru A.I. Mk.IV s dosahem 6500 metrů s ním osádka Sgt.Piwko a Trawacki k prvnímu nočnímu hlídkovému letu odstartovala osmého dubna 1941.

    Později po opravě poškození při přistání ještě krátce sloužil u 153. squadrony a následně byl uložen nejdříve u desáté Maintenance Unit v Hulllavingtonu a později i v jiných skladech. Stopu po tom, že stále existuje, by zřejmě postupně zavál čas. Naštěstí se ale v blíže neurčeném čase po druhé světové válce členové leteckohistorického sdružení RAF, Air Historical Branch, doslechli, že ve skladech britského letectva by měl být Defiant z Bitvy o Británii a úspěšně jej vypátrali.

 

 

before

    Později se ocitl ve filiálce zmíněného muzea v Cosfordu a následně v Hendonu, kde byl vystaven v již zmíněné expozici. Čas se ovšem na zasloužilém stroji značně podepsal. Letoun, opatřený polskou šachovnicí pod kabinou, tedy dvacátého druhého dubna 2009 putoval do dílny MAPS do Rochesteru. Členové sdružení Robin Head, Lewis Deal a mnoho jejich pomocníků jej téměř doslova „šroubek po šroubku“ demontovali, z motorového lože svěsili motor Rolls Royce Merlin III,  odstranili nemalou korozi lože, demontovali obě poloviny křídla, ocasní plochy i členitý překryt kokpitu.

after

    Rozsáhlé úsilí věnovali i opravě demontované střelecké věže, která je nyní namontována zpět a je plně funkční. Během náročné dva půl roku trvající renovace byl pochopitelně odstraněn původní černý nátěr nočního stíhacího stroje a zhotoven nový v téže barvě. Naleštěného černého krasavce tedy opět mohou od třicátého prvního ledna 2013 v Battle of Britain Hall muzea v Hendonu  navždy obdivovat návštěvníci. Polští si budou s hrdostí připomínat polské piloty, kteří na něm létali, čeští zranění Vlastimila Veselého při operačním letu.

    Velmi zajímavé ovšem je, že Merlin III, nyní instalovaný na stroji, má podle neoficiálních údajů „naběháno“ pouhých patnáct letových hodin!


--
Prameny
Green,William- Swanborough, Gordon Encyklopedie stíhacích letounů Praha, Svojtka a Vašut 2002 (heslo Boulton Paul Deviant)
Rajlich, Jiří Na nebi hrdého Albionu. 7.část  Černá kronika československého letectva v RAF 1940 -1945 Cheb, Svět křídel 2004.
Hobby Historie, 2012, č. 18., s.34-37: Brzkovský, Marek Nejlepší posádka Defiantu
Boulton Paul Defiant serial N1671
Press Release from Medway Preservation  Aircraft Society
http://en.wikipedia.org/wiki/Boulton_Paul_Defiant
Mgr. Zdeněk Procházka


 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka