letecký magazín
06.03.2013
Zajímavý exponát se objevil na stánku jednoho z největších evropských výrobců vrtulníků na veletrhu těchto žádaných vzdušných prostředků Heli-Expo, konaném v těchto dnech v Las Vegas. Firma AgustaWestland zde představila reálnou, již otestovanou koncepci „tiltrotoru“ budoucnosti.
Firmou již dříve letově zkoušený technologický demonstrátor stroje s překlopnými rotory, pojmenovaný velmi zajímavě - „Project Zero“ v žádném případě „nulou“ není. Od června 2011 totiž elektricky poháněný „Kipprotor“ v sídle firmy v italském Cascina Costa úspěšně absolvoval celou řadou upoutaných a poté i volných letů.
Zajímavé je, že jej pohánějí dva elektromotory, napájené bateriemi. Futuristicky vyhlížející vzdušný prostředek je ale kupodivu jakýmsi techniky vysněným „perpetuem mobile“. Jeho baterie se totiž nikdy nevybijí, neboť během stání stroje na stojánce je dobíjejí rotory stroje, fungující jako větrem poháněná kola.
Do budoucna se počítá i s možností, že stroj může po odmontování vnějších částí křídel létat také jako klasický vrtulník s elektrickým pohonem, poháněný opět bateriemi. „Budoucnost mají letouny, vybavené překlopným rotorem. Jsou schopny létat rychleji a dále než dnešní nejmodernější vrtulníky,“ dodává k tomu nový šéf koncernu Daniele Romiti.
--
Pramen
Heli-Expo-AgustaWestalnad enthullt Kipprotor Testtrager „Project Zero“.
Mgr. Zdeněk Procházka
Vytisknout článek Přeposlat článek
Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.