Iraqi Airways:Gatwick, šestého března

10.03.2013

    Šestého března před desátou večerní zasvištěly na dráze frekventovaného londýnského letiště Gatwick pneumatiky Airbusu 330. Na tom by zdánlivě nebylo nic pozoruhodného, pokud by ovšem „třistatřicítka“, která zde v 21.40 přistála, nenesla livery..Iraqi Airways! Během čilého provozu letiště zdánlivě přehlédnutelné přistání je ve skutečnosti velmi pozoruhodnou událostí.

    Ve zmíněný den a hodinu zde totiž dosedla vůbec první interkontinentální linka z hlavního města země, ještě nedávno zmítané intenzívní občanskou válkou, která i dnes stále není příliš stabilní. Jak řekl novinářům irácký ministr zahraničí Hoshyar Zebari při zahajovacím letu první vnitrostátní linky z Bagdádu do Kuvajtu dvacáté sedmého února, obnovené irácké aerolinie budou po dodání dalších A320, A321,A330 a „Triple Seven“ pokračovat ve velkém rozvoji vnitrostátních i dálkových mezinárodních spojů. Ostatně, dvěma nyní létanými mezinárodními dálkovými linkami z Bagdádu a kurdské Sulaimanyie se cestující z Bagdádu na Gatwick dostanou dvakrát týdně, z kurdského města jednou týdně.

    Plánovaný přílet na londýnské letiště je vždy v osm večer. Zpět na letiště obou iráckých měst mohou odstartovat již ve 22.00 londýnského času, zpět v Bagdádu dosednou o půl sedmé ráno následujícího dne. Zajímavé ale je, že při letu tam i zpět letoun vždy z bezpečnostních důvodů dosedá na letišti ve švédském Malmo, kde má hodinovou bezpečnostní přestávku. Není divu, útoky na velké airlinery jsou mezi arabskými teroristy stále velmi populární.

    Zmíněné letiště bude ovšem od patnáctého června frekventované ještě více. Irácký letecký dopravce, založený v roce 1945, totiž podle Zebariho od patnáctého června zahájí sérii šesti pravidelných mezinárodních zpátečních dálkových letů týdně mezi oběma iráckými městy a Gatwickem. Pro spottera v Londýně je již teď velmi zajímavý značně exoticky vyhlížející, poněkud zmatený a nejednotný vnější nátěr strojů společnosti. A330, který dosedl v Londýně stejně jako mnoho menších strojů totiž podle neoficiálních informaci nebyly zakoupeny přímo u výrobců, ale šlo o nákupy tzv. „z druhé ruky“, tedy šlo o stroje, již objednané, ale neodebrané různými dopravci. A330 byla podle neoficiálních informací zakoupena „z druhé ruky“ po Air Asia.

    Jak má a bude vypadat jednotný a nový marking Iraqi Airways, ale již nyní cestujícím předvádí přímo u výrobce zakoupená regionální CRJ 900.

--
Prameny
Iraqi Airways news
Mgr.Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka