Z deníku leteckého archeologa 27: Zero je v Japonsku!

11.04.2013


    Po nedávné možnosti zalétat si s P-38 Lightningem a F4U Corsairem Jak létá dábel - P-38 se ovšem 1. a 2. června zúčastní i letošní Aviatické pouti- mají nyní naši čtenáři jedinečnou možnost spatřit ..Zero a poslechnout si i zvuk jeho neméně slavného motoru Sakae 21.

 

   
    „Když byl třicátého prvního března 1943 při náletu na most v Pyinmaně v dnešním Myanmaru náš Liberator sestřelen Zery a já z něj vyskočil, stal jsem se po výbuchu stroje brzy předmětem pozornosti pilota Zera. Při prvním náletu mne, bezmocně visícího na padáku,  střelbou z palubních zbraní zasáhl do ramene. Při druhém ale k mému úžasu zvolnil až na hranici pádové rychlosti stroje, tedy asi 69 mil, 110 kilometrů za hodinu a začal mne v malé vzdálenosti oblétávat zprava, přičemž odsunul dozadu kryt kokpitu. Vytáhl jsem z pravé boty automatickou pistoli Colt M 1911 A1 ráže 9 milimetrů a směrem do jeho kokpitu vypálil čtyři rány. Zero okamžitě přešlo do pádu a strmě klesalo. Později jsem se v zajateckém táboře dozvěděl, že ten den bylo nedaleko místa boje nalezeno Zero s mrtvým pilotem. Měl díru od kulky v čele..“, vzpomínal později na jediný sestřel Zera pistolí bývalý člen osádky tohoto Liberatoru 2/Lt Owen Baggett. Velmi zajímavé je, že kredit jediného sestřelu Zera pistolí mu byl později po dlouhém zkoumání USAF přiznán.


    V neděli třicátého prvního března si dvě stě přihlížejících nadšených japonských leteckých fanoušků, stojících na asfaltovém povrchu před leteckým muzeem v Tokorozawě v prefektuře Saidama, možná vzpomnělo na výše popsaný obtížně uvěřitelný souboj. Nad asfaltem se totiž začal rozléhat tvrdý zvuk původního japonského čtrnáctiválcového hvězdicového motoru Sakae 21 o výkonu 1130 HP a ze stojánky vyjelo a před diváky začalo čile pojíždět..zcela původní Mitsubishi A6M5 Zero! Navíc je nemalým paradoxem, že za návrat nejproslulejšího japonského pístového stíhacího stroje do země vzniku může..největší nepřítel válečného Japonska, Spojené Státy Americké, konkrétně jedno z nejproslulejších leteckých muzeí v USA, Planes of Fame Museum v kalifornském Chinu.

    Do jeho stavu totiž jediné zcela původní Zero s výrobním číslem 61-120, vyrobené v květnu 1943 jako již 2537. stroj tohoto typu v továrně Nakajima, patří. Velmi zajímavé, že jej společně s větším počtem dalších Zer ve zcela nepoškozeném stavu na letišti Asiito na dobytém Saipanu ukořistili američtí Marines. Po ukončení druhé světové války v Pacifiku bylo společně s dalšími třemi stroji tohoto typu i japonskými letouny jiných druhů intenzívně zkoušeno na letišti námořnictva NAS Patuxent River v Marylandu, přičemž na něm létal i slavný Charles Lindbergh..



    Před potupným sešrotováním je v roce 1951 zachránil proslulý americký sběratel historických letounů Ed Maloney. 28. června 1978 tento stroj, pečlivě v restaurátorských dílnách v Chinu opravovaný od roku 1973 a jako jediné Zero poháněný původním motorem Sakae, poprvé znovu vzlétl.

    Nyní tedy nepřehlédnutelný stroj potěšil i dvě stě  velmi šťastných japonských diváků, vylosovaných z dvou tisíc zájemců o v Japonsku od druhé světové války neslýchaný zvuk motoru Sakae a nespatřené pojíždění legendárního stíhacího letounu. Navíc letoun do Japonska po renovaci zavítal již potřetí. Velmi zajímavé je, že v Japonsku samotném mohou návštěvníci v různých, většinou leteckých muzeích, spatřit hned sedm perfektně restaurovaných Zer různých modelů, v dalších muzeích jsou pak vystavovány vraky v různém stavu.



    Návrat Zera na oblohu se ale v této zemi zatím neuskutečnil a to ani třicátého prvního března, byť Zero z China letuschopné je. Souboj hned tří „letových“ Zer v USA např. s Mustangy si ale s velkou pravděpodobností i letos užijí návštěvníci různých show historických letounů v USA. Jen v jednom případě ale půjde o zmíněné Zero, poháněné Sakae, další dvě americká „letová“ Zera jsou poháněna americkým hvězdicovým motorem Pratt and Whitney P/W R-1830.

    Zmíněné Zero z China, jedno z 10449 vyrobených a 43 v různých muzeích v různém stavu dochovaných, které za oceán putovalo rozebrané „na součástky“, tedy s trupem a křídly demontovanými na části, bude ale Japonce těšit až do konce letošního srpna. O létání „Zera“ ovšem nemusí přijít ani návštěvníci českých leteckých dnů. Vloni k nám byla totiž  zakoupena perfektní, nyní již letuschopná replika Zera.

--
Prameny
Francillon,René Japanese Aircraft of Pacific War London, Putnam 1979
News: Zero go to Japan
Japanese Zero moves on own power first time since ww2
„Zeke“ Asahi(japonský deník): The fan obsessed with thein own travelling show off engine sound Zero Fighter
Procházka, Zdeněk. Mgr. Jak sestřelit Zero? Koltem!
Mgr. Zdeněk Procházka
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka