Letecká záchranná služba funguje v ČR od 80. let

19.04.2013

    Praha 19. dubna (ČTK) - Základní údaje o letecké záchranné službě (policie dnes obvinila bývalého vrcholného představitele ministerstva zdravotnictví kvůli tendru na její provozování):

    - Letecká záchranná služba v současné podobě se začala formovat v roce 1987. Už dříve se ale letadla nebo vrtulníky používaly k transportu nemocných i zraněných.

    - Plány na pokrytí celého území Československa vrtulníky se zdravotnickým vybavením se objevily v polovině 80. let, místo původně uvažovaného nákupu západních strojů ale nakonec záchranka začala používat sovětské vrtulníky Mil Mi-2, patřící do resortu ministerstva vnitra.

    - První základna letecké záchranky vznikla v dubnu 1987 v Praze v Ruzyni a vrtulník byl určen k zásahům v Praze a středních Čechách. Postupně vznikaly další stanice, před rozdělením společného státu jich bylo 18, z toho 11 na území ČR. Vrtulníky provozovala i armáda a státní letecký podnik Slov-Air.

    - Nepříliš vyhovující helikoptéry sovětské konstrukce od začátku 90. let nahrazovaly modernější stroje západních výrobců (Bell, MBB, později Eurocopter). Od roku 1992 pak začaly leteckou záchranku provozovat soukromé společnosti, nikoli ale na celém území.

    - Dnes je v ČR deset stanic letecké záchranky - v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Hradci Králové, Olomouci, Jihlavě, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem a Liberci. Koncem roku 1994 zanikla stanice v Havlíčkově Brodě, jejíž činnost převzal vrtulník z nedaleké Jihlavy.

    - Jen první čtyři základny, tedy v Praze, Brně, Ostravě a Plzni, disponují technikou schopnou zasahovat i v noci. Většinu stanic dnes obsluhují soukromé firmy Alfa-Helicopter (Brno, Olomouc, Jihlava, České Budějovice) a DSA (Ostrava, Hradec Králové, Ústí nad Labem a Liberec).

    - Prahu a okolí má dodnes na starosti letecká služba policie, Plzeň a okolí zabezpečují vojáci. Právě v západních Čechách tak nelétají stroje západního původu, ale polské vrtulníky PZL W-3 Sokol, jež česká armáda získala v 90. letech výměnou za stíhací letouny Mig-29.

    - Tendr, na jehož základě letecká záchranka dnes funguje, vyhrála v roce 2008 společná nabídka firem Alfa-Helicopter a DSA, které měly s tímto provozem již zkušenosti. Zakázka za 3,72 miliardy korun byla uzavřena na roky 2009 až 2016.

    - Ročně zasahují piloti všech čtyř provozovatelů letecké záchranné služby u přibližně 7000 případů. Je to přitom nejen doprava zraněných od dopravních nehod či dalších neštěstí, ale i přeprava pacientů mezi nemocnicemi.

Zdroj ČTK
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka