Letadla Dreamliner se vrátila do provozu, první let byl v Etiopii

27.04.2013


    Tokio/Addis Abeba 27. dubna (ČTK) - Letouny Boeing 787 Dreamliner, které byly kvůli opakovaným poruchám baterií začátkem letošního roku vyřazeny z provozu, jsou po konstrukčních změnách zcela bezpečné a mohou se vrátit do vzduchu. Na tiskové konferenci v Tokiu to řekl šéfinženýr Boeingu Michael Sinnett. Krátce poté odstartoval poprvé po tříměsíční přestávce první Dreamliner, a to z Etiopie. Tamní aerolinky jej nasadily na let do sousední Keni.

    Americký Federální úřad pro letectví (FAA) v polovině ledna po sérii incidentů s poruchou baterií zakázal provoz všech asi padesáti letadel Dreamliner, která už ve světě létala. Před týdnem pak úřad schválil nový systém ochrany baterií před vznícením, což byl zásadní krok k tomu, aby se vlajková loď Boeingu mohla vrátit k letům s cestujícími.

    První zemí, která oznámila návrat Dreamlinerů na komerční linky, bylo Japonsko. Aerolinky All Nippon Airways (ANA) mají o víkendu spustit testovací lety, vůbec první let po čtvrtroční nucené pauze ale uskutečnila letecká společnost v Etiopii. Plně obsazený Boeing 787 pod značkou Ethiopian Airlines odstartoval z metropole Addis Abeby dnes dopoledne a do keňského hlavního města Nairobi bezpečně dorazil po dvou hodinách.

    Boeing sice nepřišel na to, co sérii poruch lithium-iontových baterií způsobilo, tvrdí ale, že díky jejich lepší ochraně už nehrozí nebezpečí jejich vznícení. "I když se nikdy nedozvíme příčinu problémů, díky obalu (baterie) bude letadlo bezpečné, vyloučí se riziko vzplanutí a přebytečné teplo se odvede mimo letadlo," řekl Sinnett.

    Dreamliner je považován za nejmodernější dopravní letadlo na světě. Při jeho konstrukci se používají polymery vyztužené uhlíkovými vlákny, což výrazně snižuje hmotnost stroje. Ten je i díky novým motorům asi o pětinu úspornější než jiná, podobně velká letadla. Na palubu Dreamlineru se podle konfigurace vejde 210 až 290 pasažérů. Baterie letadlu slouží pouze během doby, kdy je na zemi a kdy má vypnuté motory. Napájejí brzdový systém a také světla.

    Vůbec nejvíce těchto strojů mají zatím k dispozici japonské aerolinie. All Nippon Airways jich mají celkem 17, konkurenční Japan Airlines (JAL) dalších sedm. Po šesti strojích mají americké United Airlines a indické Air India. Etiopské aerolinky disponují čtyřmi Boeingy 787. V Evropě s tímto strojem létají pouze polské aerolinie LOT, které oznámily, že lety obnoví v první polovině června.

zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka