Solární letoun Solar Impulse má za sebou první etapu přeletu USA

04.05.2013

    Phoenix (USA) 4. května (ČTK) - Švýcarský solární letoun Solar Impulse dnes úspěšně přistál ve Phoenixu v americkém státě Arizona. Ukončil tak po zhruba 18,5 hodiny první etapu svého dlouhého přeletu Spojených států. Zahájil jej pátečním startem ze San Franciska v Kalifornii. Linkovému letadlu trvá stejný let podle leteckého řádu místních společností zhruba dvě hodiny.

    Experimentální letadlo s alternativním pohonem má v plánu přeletět v pěti etapách území USA od západního pobřeží k východnímu. Z Phoenixu poletí do Dallasu, poté do St. Louis a Washingtonu, přelet by měl skončit v červenci v New Yorku. Každý let má trvat kolem 20 hodin a v každém etapovém městě chce posádka s letounem zůstat deset dní.

    První etapu pilotoval Bertrand Piccard, který se svým kolegou André Borschbergem jednomístný letoun vyvinul. Při dalších etapách se budou muži v pilotování střídat. Do 5000 kilometrů vzdáleného cíle poslední etapy by podle pilotů stroj doletěl i bez mezipřistání, ale let by trval pro jednoho pilota nebezpečně dlouho.

    Solární stroj vzlétl v pátek v asi 6:00 místního času (15:00 SELČ) z letecké základny Moffett u San Franciska a první etapu podle plánu ukončil přistáním za tmy na letišti Sky Harbor ve Phoenixu po půlnoci (dnes v 9:30 SELČ). Přesný termín odletu na další etapu zdroje zatím nesdělily.

    Přelet Ameriky má být pro dvojici průkopníků jakýmsi testem před jejich plánovaným obletem celé Země, který by se měl uskutečnit v roce 2015. Loni v létě letadlo Solar Impulse po etapách úspěšně absolvovalo cestu ze Švýcarska do Maroka a zpět.

    Křehký letoun z uhlíkových vláken létá rychlostí zhruba 70 kilometrů za hodinu. Stroj pohánějí elektromotory, pro něž energii vyrábí fotovoltaické články umístěné na rozměrném křídle. Letadlo má rozpětí více než 60 metrů a váží kolem 1600 kilogramů včetně pilota, tedy asi tolik jako malé auto.

    Solar Impulse je prvním letounem, jenž je schopen letět bez paliva ve dne i v noci. Zkonstruování letadla trvalo sedm let. Prototyp letounu byl představen v roce 2010. Podle jeho tvůrců letoun nikdy nenahradí letadla na pohonné hmoty. Cílem je ukázat potenciál sluneční energie.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka