Z deníku leteckého archeologa 31: V bombardéru Olomoucí aneb Otevřeno!

11.05.2013

    V sobotu čtvrtého května krátce po jedenácté se složitým způsobem protahuji nouzovým vstupem do trupu velkého dvoumotorového stroje a po ne právě jednoduchém kličkování  jeho nitrem po dolních nosnících trupu - před transportem z Kbel demontované panely podlahy dosud chybí - chci usednout do jedné ze dvou pilotních sedaček v kokpitu.Čilý ruch v rozměrné kabině, kde už v původních sedačkách, vyrobených v SSSR před více než šedesáti lety, sedí dva starší pánové, kteří trupem kličkovali rychleji, mi ale vysvětluje, že nyní neusednu.. “Chybí výškoměr, rychloměr i další přístroje, taky tu není rádio..“, zazněla kabinkou za kokpitem znalecká slova dalšího staršího kolegy, stojícího za  novými „piloty“, týkající se naprosto prázdné palubní desky i všech pultíků a stolů poblíž.

Ivan Dudek

    Po půlhodince přihlížení, jak kolegové pohybují rozměrným volantovým řízením, kokpit ztichl. Usedám do levé pilotní sedačky, přitahuji k sobě volně pohyblivý knipl a páky plynových přípustí posunuji „na zarážku“. Za rozměrným zasklením pilotní kabiny ale žádný pohyb „bombardéru“ s velkou zasklenou přídí „po dráze“ neředínského letiště vidět není, je tu krásné ticho. Není divu. Usedl jsem totiž na pilotní sedačku v rozmontovaném trupu nejnovějšího exponátu  olomouckého leteckého muzea - fotogrammetrickém Iljušinu Il-14 FG vojenského trupového čísla 0603, zapůjčeného muzeu Vojenským historickým ústavem, který sem dorazil teprve šestnáctého dubna.

     „Vzlet“ trupu se zatím konat nemůže, rozměrný stroj  včetně velkého centroplánu, obou vnějších částí křídel i obou motorů dosud odpočívá v rozebraném stavu na obou kratších stranách velmi rozměrného muzejního hangáru.  „Hodina pravdy nastane osmého května, kdy se za vydatné pomoci jeřábníka a party brněnských spolupracovníků pustíme do složitého přemisťováni čtyři tuny vážícího trupu, nemalého centroplánu a dalších částí dovnitř.“, říká nám ředitel muzea Zdeněk Svobodník, který nám před chvílí s velkou námahou osobně otevřel nouzový vstup do stroje v levé zadní části trupu.

    Kolem desáté, krátce po zahájení nové muzejní sezóny, postávám s kolegy nedaleko perfektně renovovaného kompletního bitevního vrtulníku Mi-24, kterému k naprosté úplnosti chybí jen drobnost, startér, a sledujeme drobnou postavu, čile se „svíjející“ ve všech myslitelných pohybových rovinách v dvěma silnými mladíky ručně poháněném menším gyroskopu. „To je holka, má dlouhý vlasy!“, komentuje kolega skutečnost, že kolem zmítající se postavy, pevně v sedačce upnuté ve čtyřbodových pásech, opravdu při pohybu hlavou dolů vlají dlouhé vlasy.

Ivan Dudek

Ivan Dudek

    Gyroskop se pomalu dotáčí. Po chvíli zjišťuji, že z něj, podobně jako Afrodíté z mořské pěny, vystoupila velmi hezká mladá dívka. „Zajímavé je, že když se ta věcička točila různými směry rychle, byly mé pocit rozhodně příjemnější, než když se otáčela pomalu. Pocity podobné těm  při přetížení jako při různých akrobatických obratech během letu, jsem zažívala také“, řekla nám exkluzivně poté, co opustila „točítko“, statečná slečna Pavlína. Chvíli poté zazněl nedaleko „hýbatka“  bouřlivý potlesk desítek dlaní přihlížejících. Nebyl ale určen Pavlíně, ale dalšímu odvážlivci  v „kole“, staršímu pánovi. Není divu. Letos mu bylo sedmdesát čtyři…

Ivan Dudek

    O chvíli později vstupuji po schůdkách do kabiny jednoho z pouhých šesti v České republice dochovaných prototypů největšího československého dopravního letounu, Let L-610 a nadšeně si prohlížím jeho téměř kompletní kokpit. Při chůzi podél trupu a křídel ale zjišťuji, že mu chybí oba motory Walter M-602 a u letounu je vystavena jen jedna vrtule Avia V-508. „Motory k vzácnému stroji zatím žel nemáme. Pokud jde o získání druhé vrtule, původní výrobce, Avia, nám slíbil, že ihned, jakmile bude moci využít nějaké „zmetkové“ kovové odlitky, vytvoří nám její listy“, dodává Zdeněk Svobodník.

Ivan Dudek

    Přecházím v rozměrné muzejní hale o kousek dále k tiše stojícímu velmi zachovalému Delfínu výrobní číslo 0003, který muzeu také zapůjčil Vojenský historický ústav. „ Palubní desky jsou zcela prázdné, bez přístrojů, ale ve sbírce je máme. Stroj ale má např. obě katapultovací sedačky. Jisté ale je, že na něj již nikdy  nebude pršet nebo sněžit.

    V depozitu kbelského muzea byl léta skladován pod otevřeným nebem“, dodává ředitel muzea.  Mé zářící oči stejně jako oči desítek dalších fandů po chvíli sklouzly od bitevníku Su-25 přes řadu Migů 21 různých verzí k na podstavci instalovanému strmě stoupajícímu miniletounku. „To je Minimax, jeden z prvních českých ultralightů“, říká Zdeněk. Ptám se jej, jak  jedna z naleštěných „jedenadvacítek“ získala ve středu horní části trupu nepěknou díru, která vypadá, jako by byla od čelistí vysokozdvižného vozíku.

Ivan Dudek

Ivan Dudek

    „Jednadvacítku jsme doslova v poslední chvíli odkoupili od soukromého prodejce vyřazených armádních strojů v Přelouči. Ten ale ještě předtím stihl při snaze o její demolici v trupu zhotovit zmíněnou díru.Žel další Migy 21 sešrotovat stihl“, dodává ředitel muzea. „S F-4 Phantomem, který letos vyřazuje Luftwaffe, budeme mít, doufám, větší štěstí. Dodání stroje ještě v letošním roce nám již Němci potvrdili. Otázkou zatím je, zda přiletí do Přerova a bude po odmontování a delaboraci kanónu a vystřelovacích sedaček k nám převezen nebo k nám přijede. Těšit se ale naši příznivci určitě mohou“, prozrazuje nám exkluzivně Zdeněk Svobodník.

Ivan Dudek

--
Poděkování
Za neobyčejnou ochotu, s níž nám umožnil vstup do trupu Il-14FG a s níž odpovídal na stovky našich otázek, děkujeme řediteli muzea Zdeňku Svobodníkovi. Muzeum má v květnu, červnu, v září a říjnu otevřeno vždy v sobotu a v neděli od 10 do 17 hodin, v červenci a srpnu  od úterý do neděle ve stejném časovém rozpětí. Bližší informace o činnosti muzea najdete na stránkách http://www.facebook.com/leteckemuzeumolomouc 
Mgr. Zdeněk Procházka
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka