Berlínské letiště chce spustit provoz ještě letos, aspoň z části

29.05.2013


    Berlín 28. května (zpravodaj ČTK) - Nové berlínské letiště provázené problémy by se mohlo nakonec otevřít už letos, i když jen částečně. Podle deníku Bild nabídl nový šéf letiště Hartmut Mehdorn nízkonákladovým aerolinkám easyJet, aby od října létaly ze severního křídla mamutího mnohamiliardového projektu, který už musel čtyřikrát posunout termín svého zprovoznění. Letecká společnost projevila o urychlené spuštění zájem a podporuje ho i německé ministerstvo dopravy. Vše ale záleží na penězích.

    Mehdorn po nástupu do funkce na začátku roku avizoval, že upřednostňuje etapové uvedení letiště do provozu. Letošní rok jeho vedení kvůli přetrvávajícím stavebním nedostatkům a technickým problémům především s protipožárním zabezpečením však již předtím vyloučilo. O novém termínu chtělo rozhodnout na podzim.

    "Děláme všechno pro to, abychom dostali letiště co nejdříve do provozu. Otevření na etapy dává smysl. Pro plánovaný start v roce 2013 je ale třeba prověřit všechna fakta," potvrdil Bildu Mehdornovy úvahy náměstek ministra dopravy a člen dozorčí rady letiště Rainer Bomba. Podobné informace přinesl dnes i deník Berliner Morgenpost.

    "Otevření po krocích jsme managementu letiště vždy doporučovali a o předčasné stěhování máme velký zájem," reagoval šéf německé divize easyJetu Thomas Haagensen. Aerolinky si nicméně kladou jako podmínku okamžité dokončení nádraží, z něhož bude letiště vlaky spojeno s centrem Berlína.

    Stroje easyJetu zatím využívají nedaleké letiště Schönefeld, jedno ze dvou, které má budoucí mezinárodní letiště Willyho Brandta nahradit. V tom se ale podle tisku skrývá hlavní háček Mehdornova plánu. Jen částečné zprovoznění letiště bude znamenat, že budou muset fungovat dál i obě současná, což celý projekt znovu prodraží. Náklady na něj se přitom už nyní téměř zdvojnásobily z původně plánovaných asi 2,5 miliardy eur (65 miliard Kč).

    Každý měsíc udržování "nejdražšího staveniště Německa", jak letišti přezdívají média, stojí podle Bildu navíc 20 milionů eur (518 milionů Kč), prodlužování provozu zastaralých a kapacitně naplněných letišť Schönefeld a Tegel pak dalších skoro 15 milionů eur (388 milionů Kč). Jejich moderní nástupce o rozloze 2000 fotbalových hřišť s počáteční kapacitou nejméně 27 milionů pasažérů za rok měl být přitom původně v provozu už od podzimu 2011.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka