Na letišti ve Vysokém Mýtě přibývají "byznys" lety

30.05.2013

    Vysoké Mýto (Orlickoústecko) 29. května (ČTK) - Na letišti ve Vysokém Mýtě na Orlickoústecku přibývají "byznys" lety. V okolí je dost firem, jejichž manažeři létají z vysokomýtského letiště do zahraničí. Aby se však letiště mohlo dál rozvíjet, potřebuje opravit asfaltové povrchy, jinak do několika let musí omezit provoz. ČTK to řekl předseda Aeroklubu Vysoké Mýto Josef Vopařil.

    "Je tady řada společností, které nabízejí aerotaxi, řada firem má vlastní letadla. Provoz byznys třídy jde obecně nahoru. Dráhy se stavěly v 80. letech a končí jim životnost. Hrozí nám omezování provozu, mohlo by se stát, že vzletová dráha by musela být uzavřená," řekl Vopařil.

    Kdyby se letiště nepodařilo opravit, mohlo by využívat pro starty a odlety jen travnatou plochu, která je pro některá letadla nevhodná. Po opravách by letiště mohlo bez problémů přijímat i středně velká letadla, která potřebují delší vzletovou a přistávací dráhu. Například dvoumotorová Cessna pro šest lidí může v Mýtě přistát prázdná, ale nemůže odstartovat s plným obsazením.

    Letiště má status vnitrostátního a mezinárodního veřejného letiště. Z Mýta mohou piloti létat do zemí schengenského prostoru i mimo něj. Ročně se na letišti uskuteční okolo 5000 vzletů a přistání.

    Nejvíc obslouží sportovních letadel. V srpnu se tu například koná mistrovství republiky v bezmotorovém létání. Aeroklub nabízí rekreační létání, ale nejlukrativnější jsou firemní lety. Klub si vylepšuje hospodaření také tím, že má dílnu s několika leteckými mechaniky, kteří opravují menší letadla. Bez toho by byl klub, který má asi 45 členů, ztrátový.

    Aeroklub provozuje letiště a vlastní budovu s řízením leteckého provozu. Pozemky jsou města. Radnice teď chystá rekonstrukci a rozšíření drah za desítky milionů korun. Město chce na modernizaci letiště nejspíš už v příštím roce požádat o evropské dotace a dokončuje územní rozhodnutí.

    "Letectví se určitě rozvíjet bude. Příkladem je například sousední Německo, kde důležitá města svá letiště mají, ať už z důvodů dopravních, tak kvůli amatérskému letectví," uvedl vysokomýtský starosta Miloslav Soušek.

    Letiště má dvě travnaté dráhy o délce zhruba 1200 metrů a asfaltovou dráhu dlouhou 600 metrů. Vzletová a přistávací dráha by se mohla prodloužit až na 1100 metrů. Zároveň by mohla vzniknout nová pojezdová dráha o délce 800 metrů, která by byla souběžná s tou nynější. Počítá se i s opravou ploch palivového hospodářství a osvětlení.

    Město zároveň jedná se společností Iveco, která by mohla s investicí pomoct, protože jí chybí zkušební dráha pro testování autobusů. Dohoda ale zatím nemá konkrétní podobu.

    Počátky historie letiště sahají do roku 1911, kdy zde přistál průkopník české aviatiky Jan Kašpar. V roce 1938 postavila první hangár firma Carrosserie Sodomka. Za druhé světové války letiště používala německá armáda, v poválečných letech se zde začalo rozvíjet sportovní letectví.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

AEROKLUB vers. město a IVECO

Odpovědět

Datum : 15.10.2014 22:40, Vložil : Jan Mračno

Na tomto letišti jsem zanechal kus svého života a byl jedním z těch,kteří pomáhali letiště výstavbou zachovat.Z původní dřevěné budovy /dovezena v r.1946/ a hangáru I/vystavěn v 1946/47/ se stalo úsilím celého tehdejšího kolektivu to,co je nyní.Překvapuje mě mimo jiné,jak dokázala nějaká paní Šafrová těžit před volbami pochybný profit a šířite neznalé pomlouvačné žvásty,ale hlavně že se chtěla zviditelnit.PROSÍM VÁS VŠECHNY HLEDEJTE JAK BY TO ŠLO a ne,jak by to nešlo.Nepovažuji se za znalce ale dovolil jsem si před časem předložit,ve spoluzpráci s vedením zkušebny návrh o možné spolupráci.Prosím hledejte i ostatní a vykašlete se na řevnivost.Dík za pochopení. Jan Mračno bývalý pilot

úprava VPD

Odpovědět

Datum : 23.09.2014 00:19, Vložil : Jan Mračno

Na letišti jsem prožil dost let a uvítal také první zmínky o rekonstruk ci letiště.Z posledních zpráv,značně protichůdných jsem hodně zmaten.Na jedné straně se město a fi IVECO snaží navázat jakousi konstruktivní spolupráci se zástupci Aeroklubu,ale na straně druhé slyším,že tito najednou mění svoje postoje v řešení,a místo aby hledali společné stanovisko se jmenovanými zástupci,tak najednou podivně kličkují a otáčí.Inu jak se říká:"Kdo chce hledá způsoby,kdo nechce,hledá důvody!"Na výstavbě letiště i dráhy jsem se v minulosti velice aktivně podílel spolu s ostatními členy Aeroklubu.Byli jsme dost hrdí na to co jsme po sobě zanechali,ale postoj snad jednoho člověka,nebo několika z řad Aeroklubu mne velmi překvapuje.Tak chceme zlepšovat,nebo ne??!!

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka