EU uvalí clo na dovoz leteckých pohonných hmot z Blízkého východu

13.06.2013


    Londýn 12. června (ČTK) - Evropská unie uvalí od počátku příštího roku clo 4,7 procenta na dovoz leteckých pohonných hmot z Blízkého východu. Oznámil to mluvčí evropského komisaře pro zahraniční obchod John Clancy. Rozhodnutí výrazně zvýší náklady evropským aerolinkám.

    Minulý měsíc úředníci EU oznámili, že by se dovoz pohonných hmot mohl vyhnout novým clům díky výjimce známé jako osvědčení způsobilosti k letu, nebo osvědčení EASA Form 1. Po přezkoumání systému však nově úředníci zjistili, že letecké palivo nemůže z této výjimky těžit, protože ta se vztahuje především k leteckým součástkám.

    Nová cla přicházejí poté, co EU vyjmula státy z oblasti Perského zálivu ze Všeobecného systému celních preferencí (GSP), který nabízí preferenční obchodní postavení rozvojovým zemím. EU vyjmula země z GSP, protože Světová banka nově považuje tyto země za ekonomiky s vyššími středními příjmy.

    Cla budou mít výrazný dopad na ceny leteckých pohonných hmot v Evropě a dále zkomplikují situaci místním leteckým společnostem. Problémy způsobí cla i rafineriím z Blízkého východu, které by mohly přijít o velký trh.

    Úředníci EU již vyzvali Radu pro spolupráci arabských států Perského zálivu (GCC) k obnovení bilaterálních jednání o volném obchodu, která byla zastavena před lety. Je to jedna z možností, která by mohla vést ke zrušení cel.

    Poptávka po leteckých pohonných hmotách v Evropě loni podle údaje Mezinárodní energetické agentury (IEA) a obchodníků činila 1,2 milionu barelů denně. Třetinu této částky region dovezl, převážně z Blízkého východu. Cena leteckých pohonných hmot v Evropě se pohybuje zhruba kolem 940 dolarů (více než 18.000 Kč) za tunu.

    Clo by však mohla i omezit dovoz ze zemí, na které se bude vztahovat, a způsobit i nedostatek leteckých pohonných hmot v Evropě. Evropské rafinerie nemají dostatečnou kapacitu aby uspokojily poptávku v regionu a indické rafinerie, které mohou nadále těžit z programu GSP, nebudou schopné vyrovnat případný výpadek dodávek z Blízkého východu.

    EU již uvedla, že ani po revizi GSP nezavede nová cla na dovoz surové ropy a nafty z Blízkého východu nebo Ruska. Vyhnout clům se má také dovoz topného oleje.

    Evropská unie vyjmula z GSP více než 50 zemí. V programu zůstalo 89 zemí, převážně z Afriky, Asie a východní Evropy. Změny budou mít dopad na dovoz ze zemí jako Saúdská Arábie, Kuvajt, Bahrajn, Katar, Omán a Spojené arabské emiráty, napsala agentura Reuters.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka