Základní dovednosti G1000, Část 6. Navigace IFR, chystáme approach

08.07.2013

Základní dovednosti G1000, jak na to rychle a snadno

Předchozí díly:
Volba frekvencí
Navigace VFR
Práce s naplánovanou tratí
Vertikální navigace (jak vyklesávat efektivně)
Navigace IFR, frekvence a trať

Opakování z terminologie
PFD
(primary flight display) zpravidla na levé části palubní instalace, zobrazuje primární letové přístroje jak je známe z klasického osazení avionikou.
MFD (multifunctional flight display), který bývá na pravé straně instalace palubní desky, zobrazuje mapu, výkony motorů, podrobný letový plán, informace o letištích atd.
VNAV (vertical navigation) vertikální navigace resp. vedení letounu po sestupové rovině.
DTK (desired track) zamýšlená trať.
IAF (initial approach fix) počáteční bod přiblížení.
CDI (course deviation indicator) indikace odchylky od trati
DA (decision altitude) výška rozhodnutí

Volba approach
Jestliže na trati dle aktuálních podmínek již víme jaký approach nás čeká, po důsledné přípravě frekvencí a briefingu, je možné si nachystat přílet i do našeho pomocníka G1000vky.

V panelu MFD nebo PFD je nutné zvolit okno naplánované tratě – FPL. V tomto módu lze použitím tlačítka PROC zvolit danou proceduru. V našem příkladu to bude volba APP do LKKV ILS 29.

Použitím tlačítka PROC aktivujeme panel s dostupnými procedurami – STAR, APP nebo SID. Pro volbu přiblížení zvolíme volbu SELECT APPROACH.  Tato volba aktivuje dostupný seznam přiblížení na cílové letiště – LKKV. Nejprve je tedy nutné zvolit, který z nabízených APP poletíme. 

V dalším kroce nám Garmine 1000 nabídne volbu IAF (Initial Approach Fix), na naší trati se tedy bude jednat o bod BALTU.

Volbou IAFu je v podstatě volba přiblížení hotová. Nyní zbýbá nastavit ostatní vlastnosti sestupu.

Nastavení vlastností sestupu
Jednou z klíčových vlastností sestupu je MDA/DA. Z aktuální přibližovací mapky tedy zvolíme správnou hodnotu a tu zadáme do kolonky MINIMUMS/BARO – v případě ILS 29 LKKY to bylo dle mapek z roku 2010 2200 feet.

                    

Pohledem na panel volby přiblížení je nutné zkontrolovat správnost zadaných a zvolených údajů, zkontrolovat si naposledy frekvenci navigačního zařízení a potvrdit volbu tlačítkem LOAD ve spodní části panelu.

Nyní je sestup nahraný a použitím CDI při volbě navigačního zdroje GPS, nám bude CDI automaticky nastavovat aktuální část procedury. Zbývá však jedna drobná ale velmi důležitá úprava!

Upravení a kontrola tratě na sestup
Po volbě příletu a všech jeho vlastností, musíme pohledem zkontrolovat aktivní trať, kde z největší pravděpodobností objevíme diskontinuitu v podobě bodu cílového letiště, tedy LKKV, předcházejícího IAF tedy BALTU. Kdybychom na toto zapoměli, může se stát, že poletíme nejprve nad letiště a poté nás bude G1000 hnát zpět na BALTU! V tomto případě musíme tuto diskontinuitu tratě odstranit tak, že bude smazán bod LKKV z naplánované trati.

V dnešní době velmi výrazného pokroku nejen v letectví, je studium nových technologií a možností více než užitečné. Pevně doufám, že některým z našich řad tento článek opět něco málo poskytl.

Autor: Lukáš Kyzlink CPL MEP IR, FI, GLD
Poděkování patří všem co měli tu trpělivost mě učit 
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka