Z deníku leteckého archeologa 33 Worldś fastest cockpit aneb Muzeum lotnictwa polskiego, Krakov

10.07.2013



    Dvacátého šestého dubna 1939 nasedl, pravděpodobně na ploše německého zkušebního letiště Rechlin, pilot Fritz Wendel do kokpitu velmi ušlechtile vyhlížejícího zkušebního rychlostního stroje. Zanedlouho, po čtyřech průletech nad vytyčenou tratí pro letecké rychlostní rekordy v okolí Berlína, se mělo ukázat, že právě letěl ve „worldś fastest cockpit“.



    Při rekordním letu totiž ve speciálním rychlostním stroji Messerschmitt Me-209 V-1 prolétl plánovanou trasu zcela neuvěřitelnou rychlostí 782 kilometrů za hodinu, rychlostní průměr, dosažený při čtyřech průletech trati, byl neuvěřitelných 755,14 kilometru.. Jeho rychlostní rekord pro stroje, poháněné pístovým motorem, byl překonán americkým strojem Grumman Bearcat až v roce 1969, což je značně neuvěřitelné. Ještě méně uvěřitelné ovšem je, že návštěvník Muzea lotnictwa polskiego na historickém letisti Czyzyny v Krakově, může dochovaný ne zcela úplný trup zmíněného rekordního stroje výrobního čísla 1185 bez motoru DB 601ARJ-V a krytu kabiny, v expozici spatřit dodnes.

    Nejde ale o jedinou lahůdku pro letecké fajnšmekry, kteří již dříve navštívili mnoho různých světových leteckých muzeí. Ve zdejším muzeu je totiž možné spatřit jednoho z mála nyní již kompletně renovovaných původních britských „Velbloudů“, tedy stíhací letoun Sopwith F-1 Camel, letoun s výrobním číslem B-7280. Neuvěřitelných unikátů, strojů z první světové války, ovšem návštěvník v malém expozičním hangáru, podle některých pramenů pocházejícím ještě z dob první světové války, kdy na letišti působily rakousko-uherské letecké oddíly,  umístěném nedaleko nádherné nové expoziční budovy, nalezne až neuvěřitelné množství.



    Jen v zdejším muzeu se totiž znalec historie letectví může setkat s dnes již perfektně opravenými trupy Albatrose C.I, H.1, Aviatiku C.III, DFW C.V, Halbertstadtu Cl.II, LFG Rolandu D VIb a dokonce i s trupem prvního sériového pozorovacího stroje německého prvoválečného letectva LVG B.II z roku 1912(!).

                      

    U tohoto stroje se navíc dochovala i vcelku nedávno restaurátory opravená křídla, nyní vystavená v expozičním sále nové hlavní muzejní budovy. Návštěvníci se tedy možná již brzy mohou těšit na kompletaci unikátu. Nelze vyloučit, že již brzy zazáří ve zmíněném hangáru vedle Camela, kompletně renovovaného ruského létacího  člunu Grigorovič M-15 a trupů jiných strojů. Způsob, jak muzeum letouny, stejně jako jediný dochovaný polský stíhací letoun PZL-11, cvičný PWS-26 stejně jako jediný dochovaný, nyní již renovovaný trup Curtiss Hawku II, k němuž nyní restaurátoři dostavují křídla, ovšem připomíná nádherné letecké pohádky.



    Jde ale o válečnou realitu. Pocházejí totiž ze sbírek jednoho z prvních světových leteckých muzeí, Deutsche Luftfahrtsammlung, zřízeného v roce 1936 Hermannem Goeringem v budově bývalého berlínského nádraží Lehrter Bahnhof. Když v roce 1943 pumy spojeneckých bombardérů zničily halu, unikátní velkoletoun Dornier Do-X a další exponáty, byly jeho neopakovatelné sbírky naloženy na vagóny a odvezeny na tehdejší německé území do Polska

    Když po ukončení války došlo v důsledku postupimské konference k posunu hranic, byly na novém polském území v různých zapomenutých stodolách a skladech postupně nalezeny vraky těchto nyní díky nezničitelné práci restaurátorů v původní kráse zářících exponátů.
Nově vzniklé muzeum polského letectva je do svého mobiliáře získalo v roce svého založení, 1963.

                      

    Návštěvníci muzea se ovšem na rozsáhlé volné ploše za muzejními hangáry mohou „prolétnout“ i nedávno z londýnského Imperial War Musea zakoupenými a již smontovanými Junkersem Ju-52 a dvoutrupým nočním stíhacím De Havilandem DH 110 Sea Venom. Velmi pozoruhodné je, že důvodem jejich nákupu bylo, že oba, stejně jako nedávno předtím z téže lokality dovezený Republic F-105DThunderchief, vykazují výraznou „polskou stopu“. Jeden Ju-52 totiž do roku 1939 létal u polských aerolinií LOT, na konstrukci Venomu se významně podíleli polští letečtí konstruktéři Wsiewolod Jakimiuk a Stanislaw Prauss, na F-105 s vojenským evidenčním číslem 59-1822 ve  vietnamské válce  u 335 TFW létal pilot polského původu.



    Největší exponát,m který má půdorys třílisté vrtule, byl ale nedaleko dosavadních muzejních hangárů slavnostně otevřen osmnáctého září 2010  Stavba nové rozměrné hlavní budovy, autory jejíž nevšední koncepce je berlínský architektonický ateliér Pysall/Ruge, zahájená v roce 2008,  byla od doby předání do provozu oceněna mj. cenou pro celosvětově nejlepší účelovou budovu CEMEX Building Award a několika dalšími cenami.

    Téměř zcela nepochopitelné ale je, že velmi drahá třípatrová expoziční budova s obrovským výstavním sálem, kde návštěvníci mohou spatřit mnoho muzejních letounů, nestála muzeum ani jediný zlotý! „Z celkové ceny unikátu 48,5 milionu zlotých uhradilo 10,6 milionu vedení našeho kraje a  „zbytek“, tedy 35,2 milionu, Evropská unie. Závidět nám ji mohou i ta nejproslulejší evropská letecká muzea“, říká ředitel Krzystof Radwan.



    O neskutečných pokladech krakovského muzea se mohou návštěvníci z relativně nedalekých českých zemí přesvědčit vždy od úterý do neděle v otevíracích hodinách, tedy od devíti do devatenácti hodin. Bližší informace o všech exponátech a činnosti muzea najdou na adrese  www.muzeumlotnictwa.pl.

--
Prameny
Knížky a časopisy
Krzyzan.Marian Samoloty v muzeach polskich Warzsawa, Wydawnictwa Komunikaci i lacznosci 1983
Hobby Historie, 2013, číslo 20, s.46-48: Šimek Michal Muzeum Lotnictwa Poskiego
Letectví a kosmonautika, 1993, číslo 1, s. 14-15: Němeček Václav Messerschmitt Me 209 V-1

--
Internet
www.muzeumlotnictwa.pl
The world-s-fastest-cockpit
Krakow naszemiasto.pl/galerie/opis/1872746 Krakow-dwa-nowe samoloty-w-muzeum-lotnictnictwa-polskiego-zdjecia  
Mgr. Zdeněk Procházka  
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka