Piper - historie letícího šípu

17.07.2013


    Píše se rok 1961. Z výrobní linky společnosti Piper Aircraft ve Vero Beach Florida sjíždí první vyrobený model s typovým označením PA-28, Bude první svého druhu, první z 35434 po něm následujících. Zlomovým rokem se v našem případě stal rok 1967, kdy se objevil první prototyp s názvem “arrow“, tedy šíp… Co vedlo konstruktéry společnosti Piper k volbě tohoto jména?

    Čistota draku se zatahovacím podvozkem? Nová koncepce T-tail dávající letounu vyšší stabilitu? Či výkonny pohonné jednotky? Možná nebo spíše, to byla kombinace těchto vlastností.

    Nyní, po letech, můžeme s klidným hlasem říci, že marketing v tomto případě nelhal. Opravdu letí jako šíp. Není sice nejrychlejší, nejdokonalejší či nejhezčí, nicméně do vínku dostal při návrhu tolik dobrých vlastností, že jej to udrželo v popředí a tvrdé konkurenci na poli GA po více než 40 let.

    Letoun byl od počátku plánován jako výkonný stroj pro cestování či pokročilý výcvik v létání, proto v sobě snoubí uživatelskou jednoduchost a shodné ovládací prvky s ostatními členy rodiny 28, a dále spolehlivost a ekonomiku provozu.

    Arrow, je víceméně vlastně Archer se zatahovacím podvozkem, a právě díky tomuto vynikajícímu tahu konstruktérů, si získal oblibu u početné skupiny sportovních pilotů. Arrow překlenul propast mezi relativně pomalými stroji Cherokee, k výkoným lehkým Twinům. Jako jeden z prvních dokázal nabídnout vyšší výkony než jeho vícemotoroví bratři. A to mu vzhledem k rostoucím cenám paliv, v počátcích první ropné krize, zajistilo téměř nesmrtelnou popularitu. Původní model PA28 vzešel z pera nadaného konstruktéra společnosti Piper, Johna Thorpa, jež jej navrhl jako celokovový domácí projekt.

    Jak již z historie víme, ty nejlepší věci se rodí náhodou a tak světlo světa spatřil první Cherokee 150, který dokonale uhodil hřebíček na hlavičku v nižší třídě. Tak jako Cessna se svojí 172, získal i Piper železný základ pro 4 dekády své existence. Rozdílů mezi prvním Cherokee a nejnovější Saratogou je minimum. Dalo by se říci, že pan Thorp vytvořil legendu. Drak, jež byl dále modifikován do 12 dalších subtypů s celkem 27 verzemi. Některé společné konstrukční prvky najdeme napříč celým spektrem nabízených modelů Piper. Víte co má společného letící šíp s další legendou na poli leteckého výcviku, s Piper Seneca? Tedy kromě velmi podobné payload je to právě podvozek, který v šípu sloužil natolik spolehlivě, že jej konstruktéři nasadili i do o 850kg těžší Senecy. A to je už nějaký rozdíl.

    Ve své době novinka – elektromechanický podvozek s automatickým vysunutím v případě zpomalení letounu pod určitou mez, si okamžitě vysloužil obdiv všech majitelů největšího konkurenta – Mooneyho, spolu s pojišťovacími agenty z celého světa. Společnost Piper nazvala tento systém "Fool proof"– doslovně řečeno "blbu-vzdorný". Pojišťovací společnosti umožnily dokonalý rozmach tohoto letounu snížením výše pojistného pro havarijní pojištění. Z pohledu peněz, obrovské projevení důvěry v technickou dokonalost návrhu.

    Po dvou letech výroby a dokončení jubilejního 1100 kusu(!) představila společnost Piper modernizovanou verzi s novým motorem o výkonu 200 koňských sil, na přání byl typ vybaven turbodmychadlem a kyslíkovým systémem pro posádku, pro ještě větší využitelnost letounu. Spolu s novou pohonnou jednotkou se Šíp nafoukl i rozměrově. Drak byl prodloužen o 5 palců a rozpětí o celých 26 (!), což podstatně zvýšilo plochu lomeného křídla.

    Poslední přírustek do rodiny letících šípů přinesl v roce 1979 podstatné změny v avionice a hlavně v ovládání letounu. Tak jako další letouny své třídy, byl Šíp vybaven ocasními plochami ve tvaru písmene T. Tento krok rozdělil komunitu uživatelů na dva nesmiřitelné tábory. Jeden pohrdal nízkou ovladatelností letounu při nízkých rychlostech a poukazoval na nevhodné charakteristiky při hlubokém přetažení.

    Druhý naopak vyzdvihoval vyšší účinnost stabilizátoru při vysokých rychlostech a snadnou manipulaci s letounem. Rozhodnutí o správnosti volby je třeba ponechat na každém z nás. Ale připomeňme si, že podobné rozhodnutí padlo v té době i v ČSSR, kde byl představen nástupce populárního Blaníku. L23 superblaník.

    Šíp čtvrté generace, se svou spotřebou 12gph při cestovní rychlostí 130-145kts, nebyl nejekonomičtějším modelem (Mooney či Beech letěli při stejné hodnotě rychleji), nicméně spolu s Kardinálem nabízel enormní množství vnitřního prostoru a pohodlí. Nade všemi však kraloval svým užitečným zatížením – 1200 lbs! Představením mokrého křídla se zvětšenými nádržemi o obsahu 72 galonů se dalo již skutečně hovořit o plnokrevném cestovateli. Spolu s bohatou základní výbavou a přídavnými Nav-Packy se stal rovněž populárním na poli leteckého výcviku. Mnoho pozdějších profesionálních pilotů jej zvolilo jako letoun pro soukromé cestování. Nabízející rychlost Mooneyho při provozních nákladech Cessny.

    Počátkem 90. let spolu s rozmachem globálních navigačních systémů – GNSS a GPS, byly téměř všechny letouny létající dle pravidel IFR vybaveny novou moderní avionikou, která umožnila bezproblémový vstup typu do 21 století. Což potvrzuje i statistika výrobce: z 6694 vyrobených šípů jich stále létá 4855!

    Letoun se díky osvědčené konstrukci stal populární hlavně v leteckých školách, kde bez problémů snáší i hrubší zacházení pilotů-žáků. Díky své jednoduchosti a spolehlivosti je to vynikající první krok do světa komplexních letadel. Pokročilejším uživatelům naopak nabídne perfektní výbavu spolu se zajímavou cestovní rychlostí a velkým doletem.

Co říci na závěr? PA-28R Vám skutečně umožní cestovat rychle jako Šíp.

 

Základní údaje:

Posádka 1+3

Cestovní rychlost: 140kts

Pádová rychlost 53kts

Dolet 700nm

Dostup 16.000ft

Počáteční stoupání 830fpm

Délka vzletu a přistání přes 50ft překážku: 1600/1525

Obsah nádrží 72gal

 

 

 

 


--

Petr Kratochvíl

Flying Academy

 


 

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka