Navigační příprava pomocí free webových služeb

20.07.2013


    Jako každý z nás kdo někdy opustil rodné letiště a vydal se za hranice všedních letů, musel někdy řešit problém navigační přípravy pro delší let. Míra této pozornosti roste úměrně se vzdáleností a počtem zemí, které prolétáváme. V dnešní době je dostupná spousta profesionálního softwaru, jenže cena takového softwaru je značně limitující.



    Další z limitací je také závislost na platformě, protože velká část je "Windows only", což nemusí všem uživatelům vyhovovat. V letectví se poměrně hodně rozšířila platforma iOS v podání Ipadu různých verzí, nicméně ne všechen software z Windows je zde dostupný. Z tohoto důvodu dávám přednost webovým službám, které jsou nezávislé na použité platformě. Nejsou sice tak sofistikované, ale to se dá obejít kombinací více služeb, což v předletovém briefingu není žádný problém.

    O Integrovaném Briefing Systému od našeho Řízení letového provozu jsem již psal zde. Tento systém je velmi dobrý pro získávání NOTAMŮ, METARů a TAFů a ve spojení s podáváním letových plánů je to vynikající systém, bez kterého bych se dnes již neobešel. Nicméně paralelně s tímto používám plánovací software pro samotnou přípravu trasy - což je webová služba Skyvector, sídlící na stejnojmené adrese www.skyvector.com.

    Tento soft je zatím v testovacím provozu, co se týká mapového pokrytí Evropy, ale vzhledem k tomu že je v plném provozu co se týká US map, funkčnost je na velmi dobré úrovni. Co nabízí? Nečekejte zázraky, ale velmi dobře použitelnou službu pro plánování trasy a výpočet doby letu v závislosti na Groundspeed. Zadávání trasy může být v sekvenci podobně jako route v letovém plánu, nebo interaktivní zadávání na mapě pomocí kurzoru. Po vyplnění předpokládané Groundspeed, systém na základě vzdálenosti vypočítá předpokládanou dobu letu. Je tedy na nás si vhodně zprůměrovat vítr na trase a já samozřejmě vždy počítám s horší variantou předpovědi. Systém vypočítá čas pro každý leg samostatně a toho s oblibou využívám pro určení ETA na hraničních bodech, které jsou povinné pro VFR letové plány.

    Nicméně, kromě VFR map, umí Skyvector i IFR Low a IFR High - stačí přepnout pouze správnou vrstvu mapového podkladu. Pokrytý je celý svět, takže naplánovat téměř jakýkoliv let může být otázka pouze několika minut.

    Poté, co máme vytvořenou trasu, kterou si necháme zvalidovat na IBS při podávání letového plánu, potřebujeme také mapy letišť, příletové mapy a samozřejmě přibližovací. Donedávna jsem používal pouze oficiální zdroj pro letiště v Evropě, tj. Eurocontrol. Bohužel mi systém Eurocontrolu připadá poněkud kostrbatý a je potřeba se do něj zaregistrovat, tj. přihlašovat se pro každé vyhledávání. Naštěstí jsem již před nějakou dobou natrefil na volnou službu Charts.aero sídlící na stejné webové adrese www.charts.aero.
    
    Jedná se o úžasně jednoduchý vyhledávač veškerých map podle kódu letiště. Systém najde všechny mapy, které jsou obsaženy v AIPu a k tomu i TXT info o příslušném letišti. Pokud zkusíte náhled mapy rozkliknout a pozorně se podíváte na odkaz odkud se mapa stahuje, uvidíte, že link odkazuje přímo na adresu Eurocontrolu! Z toho pro nás vyplývá, že máme k dispozici oficiální mapy obsažené v Aipech pokrytých Eurocontrolem a to zdarma a bez jakékoliv registrace!

    Samozřejmě postrádají jednotný vzhled, protože každý stát vydává svoje mapy v různých grafických úpravách, ale jedná se o oficiální mapy letišť a můžeme letět na téměř jakékoliv letiště v Evropě. Bohužel nejsou obsažena úplně všechna letiště, ale pouze ta, která jsou pokryta AIPy jednotlivých států. V tomto ohledu musíme ocenit naše ŘLP a ÚCL za vynikající práci, protože v našem AIPu jsou pokryta opravdu všechna letiště, což není vůbec samozřejmost. Pro příklad, u našich jižních sousedů, Austrocontrol vydává pouze cca 7 velkých letišť a ty ostatní v jejich AIPu vůbec nenajdete. Podobně je na tom i Slovensko a další země, proto musíme ocenit opravdu vynikající pokrytí našich letišť.

    V současnosti si již nedokážu představit svoji navigační přípravu bez těchto tří pro mě již základních nástrojů. Doufám, že díky nim a možná i tomuto článku se Vaše navigační příprava usnadní a zrychlí.


--
Michal Koblížek
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka