Z deníku leteckého archeologa 33:Hawk, Udet, Krakow!

11.07.2013

     O pozoruhodných exponátech krakovského leteckého muzea jsme psali nedávno, přičemž jsme zmiňovali, že zde probíhá renovace velmi pozoruhodného letounu Curtiss Hawk II s imatrikulací D-IRIK. Ta již byla dokončena a muzeum tak získalo celosvětově  nejen v leteckých muzeích jeden z nejpozoruhodnějších předmětů maximálně vážené muzejní kategorie dotýkaných předmětů - stroj, který díky muži, který jej pilotoval, Ernstu Udetovi, stál nejen obrazně na počátku nejděsivější války v dějinách lidstva. Navíc mohou naši čtenáři v příloze vůbec poprvé zcela exkluzivně  na českých serverech, věnujících se letectví, zhlédnout unikátní dobová videa „živého“ letounu a dokonce s ním díky našemu „stroji času“ i zalétat. Stroj je nyní opět v téže  původní podobě k vidění v Muzeu lotnictwa Krakov. Víc důvodů, proč si nyní přečtou článek právě o tomto pozoruhodném stroji i letci, není třeba..

---
    První duben 1934, letiště Tempelhof. Na jeho travnaté ploše stojí na pravém dolním křídle malého stříbřitého letounu muž a stále rychleji točí klikou, nasazenou v otvoru, za nímž se v přídi stroje ukrývá devítiválcový hvězdicový motor Wright R-1820F-3 Cyclone. Ozývá se stále silnější svištěni rychleji a rychleji roztáčeného setrvačníku. Po chvíli se ozval tvrdý zvuk Cyclonu, z jeho výfuků se vyvalil bílý kouř a dvoulistá celokovová vrtule se roztočila.

    K rozhlasovému mikrofonu na tribuně přistupuje hlasatel a nad rozlehlou plochou s desetisíci napjatých návštěvníků se ozývá: „Meine Damen und Herren, in diese Flugzeug ist beruhmte Pilot, ihre Name alle kennen - Ernst Udet!. Malý stříbný stroj s imatrikulací D-IRIK po krátkém startu okamžitě prudce stoupá a v rukou „the best pilot, that with greatest probability ever exist“ začiná za obrovského nadšení a němého úžasu davů na letišti se sérií loopingů a dalšími akrobatickými manévry. „Damen und Herren, und jetzt Hochpunkt unserer Flugtag. Im zweite Flug zeigt Ernst Udet Sturzflug von Flughohe mindestens 5500 Metern,“, říká opět hlasatel.

    Hawk startuje a po několika minutách se opravdu řítí k zemi. Davy strnuly..Nastává konec letounu i slavného letce? Ne! Malý stroj vybírá prudký střemhlavý let nepříliš vysoko nad letištní plochou. Dopad kamenů, které všem spadly ze srdcí, musí být na ploše letiště slyšet..

    Podzim 2010. Na trávníku před novou hlavní muzejní budovou krakovského leteckého muzea se ozval tvrdý zvuk hvězdicového motoru Cyclone. Muzejní pracovník, stojící na levé straně kabiny stroje, postupně zvyšuje otáčky motoru, který roztáčí dvoulistou celokovovou vrtuli Curtiss. Jsme opět prvního dubna 1934 na Tempelhofu? Ne, jsme v Krakově. Když motor po přibližně deseti minutách běhu na plný výkon utichá, ozývá se od početných přihlížejících mohutné bravo!. Je proč jásat. Jeden ze zcela unikátních strojů krakovského leteckého muzea, americký stíhací stroj Curtiss Hawk II Export s výrobním číslem H81a imatrikulací, přidělenou mu v předválečném německém civilním leteckém rejstříku, D-IRIK, právě ožil.

    Cesta jeho znovuzrození, která pokračuje dostavbou všech celodřevěných křídel včetně zhotovení vzpěr, jejich připojením k trupu, kompletním potažením zadní části dosud otevřeného celokovového příhradového trupu plátnem, končí po velmi náročné práci muzejních restaurátorů a po odpracování mnoha tisíc pracovních hodin koncem roku 2012.

    „Nejdříve jsme v devadesátých letech opravili do podoby, v níž jej bylo možné vystavovat jako statický exponát, původní trup stroje včetně motoru a dostavěli mu celokovovou výškovku. Později, v 21. století jsme se rozhodli mu podle kopií složitě získaných původních výkresů dostavět všechna celodřevěná křídla, která se u stroje nedochovala. O jednoduchou práci ale nešlo. Mnoho času nám zabrala již digitalizace zapůjčených výkresů křídel. Následně jsme zhotovili 3D model geometrie křídel velmi složité vnitřní struktury, rozkreslili jejich základní strukturu včetně žeber a laserově je pomocí speciálního PC programu vyřízli z finské březové překližky. Pak již zbývaly jen maličkosti - sestavit kostry křídel, opatřit je nutnými kováními a napojit na původní trup. Stroj byl, stejně jako řada dalších unikátů ze sbírek Deutsche Luftfahrtsammlung  nalezen v roce 1946 na bývalých německých, nyní polských územích.

    Před druhou etapou jeho znovuzrození, na niž jsme získali nemalý obnos z Fondu obnovy evropského kulturního dědictví, jsme ale stáli doslova před faustovskou volbou. Je téměř jisté, že v žádném jiném světovém leteckém muzeu se nedochoval jiný stroj, který byl předobrazem a vzorem pro koncepci prioritního nástroje, díky kterému nacistické Německo uvrhlo svět do šesti let hrůz druhé světové války - německého střemhlavého bombardéru Junkers Ju-87 Stuka. Ještě obtížněji bychom v nich ale hledali letoun, který nejslavnějšího letce světa nejen třicátých let Ernsta Udeta  - ten v žádném případě nebyl přesvědčeným nacistou- dovedl až za brány pekla. Trup našeho Curtissu Hawk tímto prostředkem byl. Jeho skvělou a oblíbenou „hračku“, s níž od října 1933 předváděl díky pevné konstrukci typu, umožňující i dlouhé a bezproblémové střemhlavé lety, strhující show nad německými letišti - dva stíhací stroje Curtiss Hawk II bez výzbroje a v civilní verzi, neboť i nacistické Německo stále muselo dodržovat přísná omezeni Versailleské smlouvy a nesmělo vlastnit ozbrojené stíhací letouny - mu totiž za celkovou dnes neuvěřitelnou částku 11 500 tehdejších amerických dolarů koupilo prostřednictvím německého velvyslanectví nacistické Německo.

                     

    První Hawk s výrobním číslem H 80 a německými civilní značkami D-1316, později D-IRIS, byl sice 20. července 1934 zničen při nezvládnutelné vývrtce a Udet se z něj v poslední chvíli zachránil padákem, druhý s výrobním číslem H-81 a německými imatrikulacemi D-1317, později D-IRIK, jediný dochovaný Hawk II, připomíná tragédii letce, který chtěl jen létat. Namísto toho byl navlečen do letecké uniformy.

    Generaluftzeugmeister, generální zbrojmistr Luftwaffe, General der Flieger Ernst Udet, zdrcený životem, organizačně stále obtížněji zvládající práci na ministerstvu, si vpálil kulku z mexického revolveru do hlavy ve své vile v Berlíně v devět ráno sedmnáctého listopadu  1941. Osmnáctého listopadu vydalo říšské ministerstvo letectví oficiální zprávu že „zahynul hrdinskou smrtí při zkoušení nové zbraně“.

    Již v roce 1936 ovšem řekl svému příteli Peteru Zuckmayerovi „jednou nás všechny stejně vezme ďas…“., dodává k tomu pracovník krakovského muzea, který se významně podílel na závěrečná fázi renovace stroje, Rafal Mietelski.

    Novotou zářící kompletní Curtiss Hawk tedy od nynějška v nové hlavní muzejní budově Muzea lotnictwa v Krakově připomíná faustovsky spletité osudy Ernsta Udeta.

(Rozpětí bylo 9,60 metru, délka trupu 7,62 metru, výška 2,95 metru. Maximální rychlost ve výšce 2100 metrů 335 kilometrů za hodinu, maximální dostup 7300 metrů, maximální dolet 920 kilometrů. Maximální vzletová hmotnost 1750 kilogramů. Výkon motoru byl 710 HP.).

--
Prameny
Knihy
Green, William - Swanborough Gordon Encyklopedie stíhacích letounů Praha, Svojtka + Co 2002, heslo Curtiss Hawk II
Krzyzan,Marian Samoloty v muzeach polskich Warzsawa, Wydawnictwa komunikaci i lacznosci 1983
Udet, Ernst Můj život letce Praha, Mustang 1993
Internet (videa, fotografie)
Curtiss Hawk 2 Export c/n H81(D-IRIK) now and before
Flieger Ernst Udet Ein Fliegerleben, Ein Heldenleben
Foto renovovaného Curtissu Hawk II D - IRIK
Curtiss Hawk II + Ksiega gosci
Aircraft in German Service/Curtiss 35 Hawk II
Sdělení
Rafal Mietelski, Muzeum Lotnictwa, Krakov

--
Poděkování/Thanks
To close cooperation with sharing news to Rafal Mietelski, Muzeum Lotnictva, Krakov

Mgr. Zdeněk Procházka
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Europeníze

Odpovědět

Datum : 30.07.2013 11:45, Vložil : mgr. Zdeněk Procházka

Vážený pane kolego, žádné finamcování VHÚ jsem nehodnotil, jde jen o obecný smutný povzdech, jak málo u nás ve srovnání s krakovským muzeem naše kulturní instituce využívají četné Eurofondy. Mgr.Procházka

Odpovědět

Datum : 30.07.2013 10:53, Vložil : Michal Jedlička

Pan Procházko, moudrý člověk se pozná podle toho, že nehodnotí věci, kterým nerozumí. Proto až zase budete chtít vypustit nějaké moudro o financování sbírek VHÚ, zjistěte si, jak jsou financovány.

Ztrácení ve Kbelích?

Odpovědět

Datum : 29.07.2013 13:42, Vložil : mgr. Zdeněk Procházka

Jestli ono to "ztrácení", které se vám pane kolego zdá být ve Kbelích, nebude tím, že IL-14FG, XL-29 výr.č.003 a Mig 15 UTI trupové číslo OK-010 byly natrvalo zapůjčeny do leteckého muzea Olomouc a lze je nalézt tam! Blíže viz mé články zde v Historie létání + FB stránky Leteckého muzea Olomouc. Fakt ale žel je, že zatímco ještě v osmdestátých letech nesahala úroveň krakovského muzea kbelskému ani po paty, dnes kbelské i jiná jsou hluboko v dolním stínu krakovského. Na krakovský nový "hlavní domeček" i obnovu Hawka si totiž krakovšdtí sehnali stamilióny Europeněz z různých fondů...a u nás?!? Mgr. Zdeněk Procházka

Krakow

Odpovědět

Datum : 29.07.2013 09:50, Vložil : Ivan

Kam se hrabeme na Poláky! U nás se akorát ztrácejí exponáty a mám podezření akorát na pěknou rozkrádačku ve Kbelích! Technický stav exponátů je žalostný a dostáváme se pomalu na nejhorší museum v Evropě!

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka