Z deníku leteckého archeologa 34: „Tony“ Liškutín (93!) létá na Spitfiru!

07.08.2013

    Devatenáctého srpna 1942, nebe nedaleko francouzského přístavu Dieppe. Stíhač československé 312. stíhací perutě Sgt. Miroslav Liškutín útočí na dva německé stíhací letouny Focke Wulf 190. „Dva Focke Wulfy ve volné formaci se ocitly přede mnou a točily k zádi naší peruti. Rychle jsem se za ně dostal a soustředil jsem se na druhého. Jak jsem zmáčkl spoušť, vzpomněl jsem si na starou radu a instinktivně se ohlédl. Samozřejmě byl tam a chystal se mě osolit. Ostře jsem se mu vyhnul, on stržený svou rychlostí se dostal přede mě a dřív než se stačil vzpamatovat, už mu sedím v týle. Krátká dávka zasáhla jeho pravé křídlo a zvedla prach stříbrných jisker. Fascinující pohled. Ve stejné době mi nad hlavou zazářily dva žhavé pruhy, doprovázené rachotem v mém letadle. Pach korditu naplnil moji kabinu. Někdo mě osolil! Vykopl jsem směrovku, zaškrtil motor a zatáhl za výškové kormidlo. Když jsem se podíval vpravo, otřásl jsem se hrůzou - v mém pravém křídle vězela ohromná díra, levé křidélko poškozené, díry v celém letadle..“,

                   

    Těmito slovy vzpomínal později pilot neuvěřitelné štěstěny, dnes třiadevadesátiletý Miroslav „Tony“Liškutín na dramatické poškození letounu, které během svých bojových letů pilotoval. Po zdolání nepříjemných obtíží s pilotáží silně poškozeného stroje  ale dokázal svůj MK V b sériového čísla EP559 s imatrikulací DU-V bez problémů (!) posadit na letišti v Redhillu.

    Neuvěřitelné válečné štěstí jej ale provázelo až do konce války. Další Spitfire, těžce poškozený po nárazu do stromu při nízkém letu v Normandii, stroj LF MK IX C sériového čísla MJ 751 s touž imatrikulací, opět „dotáhl“ domů dvacátého prvního května 1944.

    Dvacátého čtvrtého července 2013, během Bitvy o Británii velmi frekventované letiště Biggin Hill. Ke křídlo dvoumístného „Spitu“ s imatrikulaci OU-V, vojenským sériovým číslem ML 407 a britskou civilní registrací G-LFIX přichází poslední dosud žijící eso československého válečného letectva, svěží  Squadron Leader Miroslav Liškutín. Odmítá pomoc pilota a majitele stroje v jedné osobě Richarda Grace, „scrambled up the wing“ a usedá do kokpitu  Slavný motor Rolls Royce Merlin naskakuje bez problémů a Squadron leader Liškutín se s potěšením rozhlíží po známém kokpitu..

    „Není to tu pro mě nové, i když jsem do kokpitu Spitu naposledy usedl před velmi dlouhou dobou, v roce 1953. Ostatně, poslední Spit, MK IX s vojenským sériovým číslem TE 570 jsem zcela rozbil třetího září 1946 na letišti ve Kbelích. Stroj byl na odpis, já neutrpěl ani škrábnutí.. Mimochodem, večer před tímto letem jsem strávil tím, že jsem si po desítkách let opět opakoval pre také off cockpit drill a jiné během letu povinné úkony“, říká stíhací eso s osmi sestřely německých letounů a dvou létajících bomb na kontě před startem, když si na hlavu natahuje starou leteckou kuklu.

    Pak už oba „Spity“ - Liškutínův stroj je při letu doprovázen i jednomístným Mk IX, pilotovaným majitelem sbírky Biggin Hill Heritage Hangar Peterem Monkem - startují a po nějaké době se opět jejich nezaměnitelné siluety objevují nad zdejší ranvejí. „Byť bylo v kokpitu poněkud hlučněji než si pamatuji z bojových letů a let byl ve velmi horkém dni hodně turbulentní, velmi nezvyklé a krásné bylo, že po nás nikdo nestřílel. Kniplu jsem se ale nedotknul, příliš se mi třesou ruce. Ale bylo to úžasné a báječné, „ řekl po bezproblémovém „happy landing“ třiadevadesátiletý český stíhač.

    (Miroslav A. Liškutín se narodil 23.srpna 1919 v Jiříkovicích u Brna.Létat začal v září 1937 v Aeroklubu Brno. U školních útvarů československého předválečného letectva v pilotní škole v Prostějově absolvoval základní a pokračovací výcvik od 1. dubna 1938 do 30.března 1939. Po brzkém odchodu do zahraničního odboje sloužil od 27.června do 31.srpna 1939 ve francouzské cizinecké legii, od prvního září 1939 do června 1940 byl příslušníkem francouzského letectva.

    Po porážce Francie létal v různých hodnostech v RAF od 25.7.1940 do 13.8. 1945. V letech 1945 - 1948 byl příslušníkem československého vojenského letectva. Po další emigraci opět do Anglie  vstoupil v hodnosti Flying Officer opět do řad RAF, u níž sloužil do 23.8.1962. V letech 1962 - 1973 byl profesionálním učitelem létání v College of Air Training v Hamblu, v roce 1973 v Southampton School of Flying. Od prosince 1973 do roku 1979 byl šéfem pilotního výcviku Zambia Air Services Training Institute na letišti v Lusace v Zambii. Kromě Spitfirů a celé řady dalších typů létal v poválečné RAF i na proudových Glosterech Meteor 14.

--
Prameny
Liškutín, Miroslav A. Bouřlivá oblaka Praha, Toužimský a Moravec 2006
Rajlich, Jiří Na nebi hrdého Albionu 7. Černá kronika československého letectva v RAF 1940 – 1945. Cheb, Svět křídel 2004.
WATCH: Spitfire hero reaches for the sky again at age of 93
www.pcwaircraft.com/RAF/SPITFIRE IX/Spitfire IX.htm

-
Mgr. Zdeněk Procházka
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

vzkaz

Odpovědět

Datum : 31.08.2013 12:50, Vložil : Vlastimil Štěrba

Jsem velký letecký fanoušek,mám dějiny civilního i vojenského letectví,časopis Letectví a kosmonautika jsem odebíral 35 let. Mám většinu u knížek o našich letcích ve Velké Británii. Od pana Liškutína mám všechny. Přeji mu hlavně hodně zdraví do dalších let. Vlastimil Štěrba.

dotaz

Odpovědět

Datum : 20.08.2013 14:29, Vložil : oblak

showpilot - můžete mne prosím kontaktovat na email oblak@centrum.cz ? děkuji

Odpovědět

Datum : 09.08.2013 17:58, Vložil : Mirek

Pan pilot. Jeho knížku Bouřlivá oblaka jsem četl několikrát a nesmírně si těchto lidí vážím. Přeji hodně zdraví a ještě mnoho díky za to co jste pro nás udělal!

svoboda

Odpovědět

Datum : 09.08.2013 09:43, Vložil : showpilot

Naprosto souhlasím, pana Liškutína znám osobně přes dvacet let, je to nemírně skromný a houževnatý člověk. Bohužel současná generace se o dějiny pramálo zajímá, avšak neznalost dějin vždy vede k opakování stejných chyb. Můžete nesouhlasit, je to můj osobní názor.

moc díky

Odpovědět

Datum : 09.08.2013 08:37, Vložil : Ladislav Farták

Moc díky za článek... málo připomínáme v tom shonu všem, kolik krve stál náš mír a jak nicotné a ubohé jsou naše "problémy" a jak skvělí lidé bojovali za to, čehož si nevážíme a nejsme bohužel asi natolik zralí, abychom si to nezopakovali,což je moooc smutný :(...no doufejme a věřme....

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka