Avro hasí požáry

14.09.2013

 

    Rozsáhlé lesní požáry nejen v Yosemitském národní parku, ale i v Kalifornii a jinde na americkém území trápí každé léto Američany. Tlumit nebezpečný a ničivý oheň dosud hasičům vydatně pomáhaly „Airtankery“, tedy např. vysloužilé a vojenským letectvem vyřazené P-3 Oriony, starší modely bývalých transportních „Herců“ a - ač to zní neuvěřitelně- i dva superobří létající čluny Martin Mars, jejichž prototypy vzlétly již v roce 1946! 

 

    Z nejnovějších zpráv o děni v tomto sektoru letectví ale vyplývá, že na něm vychází nová hvězda s firemním označením Conair RJ 85 Airtanker. Stroj, který absolvoval první „Jungfernflug“ teprve dvacátého prvního srpna letošního roku ovšem není žádná novinka vlastní americké konstrukce. Jde o bývalý britský commuter rodiny BAE 146/AVRO RJ.  Požární nádrže stroje, nyní zařazeného do špičkové třídy „Type 1 Airtanker“, pojmou neuvěřitelných tři tisíce galonů, 11356 litrů hasicí směsi, což odpovídá kapacitě dříve užívaných Neptunů či Grummanů S-2 Tracker. 

 

    Navíc má nový typ před zmíněnými stroji i další přednosti : „ Naše stočtyřicetšestka má velmi dobré letové vlastnosti při pomalém přibližovacím letu nad ohnisko požáru. Klíčovou roli ale hraje, že draky Bae 146 jsou velmi málo opotřebované. Každý protipožární let ve zcela extrémních podmínkách je opotřebením draku roven čtyřmi až sedmi normálním linkovým letům. To je naše obrovská výhoda ve srovnání se značně zužitými Neptuny a jiným dosud užívanými letouny“, říká obchodní ředitel BAE Systems Regional Aircraft Mark Taylor. Možnosti BAE 146, která umí u požáru díky schopnosti létat vysoko a rychle, být velmi rychle, jsou tedy v zemi takřka nekonečné. 

 

    Jen Conair Group z Kanady hodlá do protipožárního boje nasadit padesát strojů, další dva již létají u Neptune Aviation Services z Montany. Minden Air z Nevady zkouší jako náhradu svých zastaralých Neptunů Fireliner, což je obchodní název pro přestavěný BAE 146. Typ již začal nahrazovat dosavadní Lockheedy Electra u Air Spray Aviation Services z kanadského Edmontonu. V zemích, kde jsou ničivé a nekontrolovatelné lesní požáry tíživou noční můrou - jen letos jich v USA vypuklo čtyřicet osm - tak mají dřívější commutery téměř nekonečné možnosti. 

 

    Nejde ale o jediné možnosti využití strojů. Výrobce dokonce nabízí jejich nepříliš drahou přestavbu na tanker, schopný tankovat rychlé proudové stroje. Za pouhých pět milionů dolarů je možné do trupu vestavět nádrže s celkovou kapacitou osmnáct tisíc litrů pohonných hmot a tankovacím nástavcem. Navíc výrobce slibuje, že první tanker může být připraven k předání zákazníkovi již osmnáct měsíců po obdržení objednávky. Konkurence je ale již nyní velká. V USA nyní probíhají již dlouho plánované zkoušky konvertoplánu MV- 22 Osprey jako tankeru rychlých víceúčelových proudových letounů, například F/A -18 Hornet.

 

--

Prameny

Avro RJ als Wasserbomber

Offizielle Vermarktung gestartet BAE Systéme bietet BAE 146 als Tanker an 

V 22 Osprey testet Tanker Rustsatz

Mgr. Zdeněk Procházka

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka