MEP, o čem je létání více motorů

22.10.2013


Přínos a nevýhody více motorů
Dva motory sebou přinášejí dvojnásobný tah a tedy výrazně lepší performance. Dojde-li k vysazení motoru u jednomotorového letounu jedná se o 100% ztrátu výkonu a řešení je nasnadě – emergency landing, které každý plachtař a dobře připravený motorový pilot zvládne řešit.  U vysazení více-motorového letounu by tedy mělo jít pouze o poměrnou část ztráty výkonu a bezproblémové pokračování letu – tedy v případě 2 motorů 50% ztráta.
Skutečnost je však daleko horší a většinou znamená velmi náročné dokončení letu, kdy některé letouny v této konfiguraci a v případě vysazení kritického motoru nejsou schopny dále držet hladinu a musejí pro udržení rychlosti vyklesávat.



Problémy spojené s vysazením jednoho motoru
V první řadě je třeba si uvědomit, že vysadí-li jeden motor může důvodem být například kontaminované palivo, tedy lze očekávat vysazení druhé pohoné jednotky v zápětí. Pokud druhý motor stále poběží nastanou následující problémy:

•    Asymetrický tah způsobující točení na stranu nefunkčního motoru doprovázení náklonem na stejnou stranu
•    Značné zvýšení odporu v důsledku proti-zásahu pilota pro stabilizaci směru letounu vychýlením kontra křidélek a opačného kormidla
•    Výrazný rozdíl vztlaku na ofukovaném křídle s fungujícím motorem způsobující náklon a zhoršení ofukování na opačném křídle
•    Nárůst odporu vybočeného letounu proti nabíhajícímu produ vzduchu
•    A konečně také odpor nepracující pohoné jednotky



P-faktor – rozložení tahu vrtule a vrtulový proud
Jistě každý kdo se věnuje motorovému létání zná aerodynamický problém, kdy zjednodušeně řečeno dolů nabíhající list vrtule se nachází ve větším úhlu náběhu a tedy generuje na této straně větší tah. Tato asymetrie tahu vrtule při stenosměrně se točících vrtulých znaméná výrazně odlišný moment od trupu se točící vrtule.
Kdo létá jednomotorové mašiny, moc dobře ví kolik směrového kormidla je třeba proti vrtulovému proudu uchylující letoun do strany vlivem ofukování svyslé ocasní plochy. Stejný vrtulový proud ofukující kormidlo existuje i u dvou motorového letounu (ten který se točí ke trupu).

Vysazení kritického motoru
V předchozích odstavcích je definována sada poměrně zásadních problémů, pro jejichž řešení je nutná správná reakce, pilotáž, chladná hlava a postupy pilota, ale také značná ztráta výkonosti letounu a většínou maximální výkon zbývajícího motoru.
Spojíme-li dohromady p-faktor a vrtulový proud ke trupu se točící vrtule u stejnosměrně se točících motorů máme definici kritického motoru.
Pokud tedy vysadí motor točící se ke trupu nastane:

•    omezení ofukování směrovky a tedy zmenšení její účinosti
•    výrazný moment od trupu se točící díky většímu tahu vrtule na její vzdálenější straně od trupu



Co z toho plyne? Kritická pohoná jednotka se zcela jednoznačně točí směrem ke trupu a její vysazení přináší další výrazné ztížení ovladalnosti letounu.

Řešení problému vysazení a kritického motoru
Správná reakce pilota je okamžité vyšlápnutí směrového kormidla a mírný náklon proti fungujícímu motoru, plný výkon, vyčištění konfigurace a poté identifikace, ověření a zapraporování nefunkčního motoru následující check-listem pro daný typ stroje.
Novodobé turbopropy, ale i MEPy jsou konstruovány se proti-točícími vrtulemi a tedy je zde vyloučena kritická jednotka a některé mašiny jsou vybaveny i auto-praporovacím systémem usnadňující workload pilota.



Lukáš Kyzlink, Instruktor ve Flying Academy
Poděkování všem co měli tu trpělivost mě učit
Autor má desítky hodin zkušeností s vícemotorovými letouny včetně turbopropu
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

pravopisné chyby - reakce

Odpovědět

Datum : 29.01.2014 13:18, Vložil : Jirka

Vážený pane Pejšku, souhlasím s odpovědností redakce za pravopisné chyby v tomto článku. Nelíbí se mi Vaše poznámka o intelektu a licenci. To nemá s pravopisem nic společného. Český jazyk učím a vím o čem mluvím.

re:

Odpovědět

Datum : 07.01.2014 22:48, Vložil : autor

vsichni se stale mame co ucit a nebude to jinak, nicmene jsem netusil, ze pocet naletanych hodin muze nejak ovlivnit principy na kterych vice-motorove letouny funguji ... ale rekl bych, ze ty vzdy zustanou stejne.

zkušenost

Odpovědět

Datum : 23.10.2013 21:06, Vložil : Pavel

desítky MEP hodin :-O , tím málem bych se snad ani nechlubil, natož abych to učil ...

pravopisné chyby

Odpovědět

Datum : 22.10.2013 18:28, Vložil : P. Pejšek

Vážený pane autore, prosím, nešlo by to bez těch pravopisných chyb, alespoň bez těch do očí bijících i/y? Člověk který zvládne ME licenci určitě má dostatek intelektu i na zvládnutí základních pravidel českého pravopisu. Možná by stačilo si to po sobě přečíst. Stejná výtka platí pro redakci.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka