„Nestavíme Airbusy, stavíme budoucnost“

31.10.2013


    Dvacátého třetího října se v nové montážní hale Airbusu v Toulouse konala opravdu nevšední slavnost. Předseda představenstva firmy Fabrice Brégier slavnostním přestřižením pásky zahájil provoz nové haly s názvem „Roger Béteille“, v níž se budou montovat výhradně nejmodernější dopravní letouny světa, Airbusy 350. „Čtyřicet let od vzletu prvního a hned úspěšného modelu, Airbusu 300, zahajuje Airbus novou etapu. Nebude ale stavět jen supermoderní letoun, bude stavět i naši budoucnost“, dodává francouzský premiér Jean-Marc Ayraul.



    Sedmdesát čtyři tisíce čtverečních metrů velká hala ve tvaru L s délkou sto dvacet pět metrů a výškou třicet pět metrů bude polovinu značného množství energie, potřebné k montáži nejmodernějších strojů světa, získávat ze slunečních panelů o ploše dvacet dva tisíc kubických metrů na střeše budovy. „V roce 2018 se tempem deset letounů měsíčně rozeběhne velkosériová výroba třistapadesátky. Stroj bude vyrábět 1500 našich pracovníků. Nejde ale o konečné číslo. Již nyní se v celém světě na vývoji, výrobě a letových zkouškách A350 podílí šestnáct tisíc pracovníků.

    Až jeho výroba pojede v plném taktu, bude jich třicet čtyři tisíce. Již nyní na linku konečné montáže letounu přicházejí koncová část trupu a ocasní plochy, vyráběné v Hamburgu a Stade či systémy mechanizace křídla včetně klapek, vyráběné v  závodě v Brémách. Ze Saint Nazaire a Nantes jsou do Toulouse dodávány přední a střední části trupu, ze španělského Getafe kompletní výškovka.

    Pylony pro motory stroje vyrábíme v Toulouse. Zajímavý je i průběh vlastní montáže zmíněných dílů. Na stanovišti Station 59 jsou do příslušných dílů trupu vestavěny palubní kuchyně s příslušenstvím a toalety. Poté jsou na dalším stanovišti. Station 50, spojeny všechny tři části trupu v jeden celek. Na Station 40 se trup poprvé setká s křídly, kompletními ocasními plochami včetně zakončení trupu, systémem zavěšení motorů i s kompletním hlavním podvozkem.

    Elektrikáři zde také poprvé kompletně zapojí jeho elektrické systémy. Pak již zbývá jen na Station 30 provést první funkční testy a vestavět do stroje sedadla a další vybavení pro běžný pasažérský provoz. Testy tankování a přetlakování trupu probíhají na venkovním montážním stanovišti, Station 18.

    Po návratu z lakovny, jsou na posledním venkovním montážním stanovišti, Station 20 instalovány motory, definitivně vybaven kokpit a stroj může vzlétnout ke zkušebnímu letu. S dodávkami prvních sériových A 350 XWB počítáme koncem příštího roku“, dodává Fabrice Brégier.

--
Pramen
XWB: Die Endmontage in Toulouse
Mgr. Zdeněk Procházka
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka