Komerční omezení bezpilotních strojů prý stojí USA miliardy ročně

05.11.2013


    New York 4. listopadu (ČTK) - Bezpilotní letadla mají obrovský komerční potenciál, většina zemí ale jejich nasazení omezuje. Činí tak i Spojené státy, které by však podle zpravodajské stanice CNN do roku 2015 měly upravit příslušné zákony a tuto techniku pro komerční sféru povolit. Mezinárodní asociace pro bezpilotní letecké systémy (AUVSI) odhaduje, že kvůli zmíněným omezením tratí Spojené státy ročně asi deset miliard dolarů (191 miliard Kč). Kritici nicméně varují, že uvolnění této letecké oblasti ohrozí soukromí, zastánci liberalizace naopak od takových změn očekávají v ochraně soukromí pokrok.



    Celosvětový ekonomický význam bezpilotních letadel je podle CNN ohromující. Nedávná studie odhaduje, že objem trhu s těmito stroji letos dosáhne 89 miliard dolarů (přes 1,7 bilionu Kč).

    Kromě armádního využití již bezpilotní letadla prokázala svůj přínos v oblastech jako je sledování stád, doručování, turistika, filmový průmysl, archeologie nebo špionáž.

    "Tato technologie je mimořádným nástrojem, který pomůže zefektivnit průmysl," prohlásila Gretchen Westová, která je viceprezidentkou AUVSI. "V zemědělství může například snímkovat pole, takže farmáři budou schopni zaznamenat problémy, kterých by si nemuseli během pochůzek mezi lány vůbec všimnout. V bezpečnostní oblasti zase bude možné mnohem snadněji oproti pěšímu způsobu hledat v lese ztracené dítě, obzvláště za špatného počasí nebo v místech se zrádným terénem.

    Komerční nasazení bezpilotních letadel ale řada zemí značně omezuje a Spojené státy komerční využití nepovolují vůbec. Očekává se však, že se to změní v roce 2015, kdy se americký Federální úřad pro letectví (FAA) chystá tyto letouny začlenit do vzdušného prostoru USA. Mezitím však podle Westové tratí Spojené státy v možném ekonomickém přínosu až deset miliard dolarů ročně.

    "Mnoho zemí jim létat umožňuje, což nás staví do nevýhody. Jsme v pozici, kdy američtí výrobci zjišťují, že vyvíjejí skvělé produkty, které zde ale nemohou používat, takže hledí do zámoří, aby své obchodní modely realizovali," vysvětlila.

    Jednou z nejotevřenějších zemí je podle Westové Austrálie. Australská společnost Zookal, zabývající se půjčováním učebnic a univerzitních skript, spolupracuje s technologickou firmou Flirtey na projektu bezpilotního doručování zásilek. Službu bezpilotního doručování chtějí nabízet od příštího roku.

    Mnozí američtí zákonodárci se v souvislosti s bezpilotním odvětvím, které je stále ještě v plenkách, obávají ztráty soukromí. Devět amerických států proto přijalo zákony, které s odkazem na soukromí obyvatel a práci bezpečnostních sborů nasazení bezpilotních strojů omezují.

    Washingtonský profesor práva Ryan Calo sice upozorňuje, že snadnost vládního dohledu nad obyvateli by měla být znepokojivá, ale právě díky těmto aparátům by v zemi mohla začít dlouho očekávaná diskuze o ochraně soukromí. "Mohly by se stát katalyzátorem pro vznik lepšího zákona," uvedl Calo o bezpilotních letadlech.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka