Garmin 1000 a jeho přínos pro výcvik

08.11.2013

    Technologický pokrok posledních let pokročil o velký kus cesty vpřed - žijeme v době výkonných počítačů, rafinované elektroniky, skladných displejů - tyto novinky se samozřejmě promítají i do dynamického prostředí civilného letectví. Nikoho již dnes nepřekvapí, že palubní desce mnoha dopravních letadel dominují rozměrné displeje letových údajů na úkor klasických, mechanických přístrojů. Bylo tedy pouze otázkou času, kdy se tyto systémy dostanou i do letadel všeobecného letectví. V současnosti jsou tyto systémy na vzestupu, letadla s displeji na palubní desce jsou čím dál častěji k vidění v leteckých školách i u nás a přijde doba, kdy letadlo s klasickými „budíky“ bude spíše raritou. Řekněme si tedy něco o významném zástupci těchto systémů – Garminu G1000.

Obr.3 C172 (z www.cessna.com)

    Garmin G1000 je systém integrovaných letových přístrojů, kteý můžete najít v mnoha nově vyrobených exemplářích běžných letadel, uvedl bych jako příklad letouny Cessna řady 172 a 182, Beechcraft G36, Diamond DA40, DA42 a jiné.

    Srdcem G1000 jsou výpočetní jednotky (ADC – Air Data Computer, IAU – Integrated Avionics Unit, Engine and Airframe Unit a AHRS – Attitude and Heading Reference System). Zde jsou zpracovávány data a informace ze senzorů pro příslušné okruhy. Finální výstup je zobrazen na dvou displejích na palubní desce. Hlavním displejem je PFD – Primary Flight Display, kde jsou zobrazeny důležité letové údaje. Najdeme zde ve formě přehledných sloupcových indikátorů údaje o rychlosti (IAS, TAS, Vx, Vy, trend vývoje rychlosti) a výšce (Výška, vertikální rychlost a trend vývoje výšky), umělý horizont, dále HSI – Horizontal Situation Indicator a další, viz obr. 1.

Obr.1 PFD (z en.wikipedia.org)

    Druhý displej je MFD – Multi-Function Display, kde je zpravidla zobrazena mapa, aktivní letový plán a také panel údajů vztahujících se k pohonné jednotce, viz. obr. 2.

Obr.2 MFD (z en.wikipedia.org)

    Velkou výhodou výcvikových letadel vybavených G1000 je jejich zvýšená bezpečnost – na palubě máte k dispozici zobrazení mapového podkladu s funkcí varování před terénem (Jednotlivé oblasti a překážky jsou vyznačeny žlutě, pokud je letadlo pouze 100 - 1000 ft nad nimi a červeně, pokud je letadlo pod úrovní překážek, nebo maximálně do 100 ft nad nimi). Dále, díky velmi přesným senzorům a výpočetním jednotkám tento systém zásobuje pilota adekvátními zpracovanými daty, což odstraňuje nutnost data za letu počítat a pilot se může více soustředit na ostatní letové činnosti. Velice příjemný je údaj o směru a rychlosti větru, rozpočítaný na složky působící na letadlo, z toho vycházející údaj o traťové rychlosti a trati s několikavteřinovou predikcí. Pokud k tomu přičteme velký navigační displej s vyznačenými omezenými prostory a fakt, že odpadá potřeba seřizovat směrový setrvačník, stává se narušení aktivních prostorů v tomto letadle opravdovým uměním.

    Co se přechodu na letouny s G1000 týče, není to žádný problém. G1000 je velmi intuitivní - svoje letové údaje pořát máte tam, kde byste je čekali, takže přeškolení na letadla s tímto systémem není náročné. Uživatelské rozhraní vychází z rozhraní použitého u navigací Garmin 430/530, takže pokud jste některou z těchto navigací používali, bude přechod o to jednodušší.

--
J. Korbel 
 

 

 

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka