Jak se dělá PPL II.

20.05.2014

        Předtím, než se člověk směle vrhne do vzduchu, byť v doprovodu svého instruktora, je dobré vědět něco z teorie. Vědět, co a kde mám na přístrojové desce, jak si zkontrolovat letoun před odletem, vzít v úvahu aktuální počasí a jeho předpověď, ale také kam smím a nesmím létat. Skutečnost je složitější, ale naštěstí toho před první lekcí ve vzduchu moje instruktorka víc nechce. Je odpoledne, na dlouhý let to dnes nebude, do západu slunce se musíme vrátit, taková jsou Visual Flight Rules.



     Balíme tašku od letadla a sluchátka a vzhůru na letiště. Udělám si svůj první pre-flight check, přesně podle manuálu C-152, hezky od kabiny po ocas, pravé křídlo, čumák a levé křídlo. Nevím, jak to mají ostatní piloti, ale mě nejvíc baví kontrolovat hladinu paliva a oleje. Naopak nejméně populární je dechová zkouška varování před pádem, zasvěcení vědí proč!

     Nastane kouzelný okamžik roztočení vrtule a po úvodní komunikaci s AFIS se dozvídám, že je úplné bezvětří. Řídícímu mj. sdělím, že posádka je dnes „velitel  Polánecká plus jedna“  a on na to nonšalantně „dráha v používání 05, Madam“. Pojíždím směrem k dráze, Anička všechno opakuje s tím, že příště už to budu dělat já a předvede mi ukázkový vzlet. Nastoupáme bezpečnou výšku 2000 stop a nachází moje chvíle, v ustáleném horizontálním letu říká: „your controls“.

     Nadechnu se a doslova se přilepím k beranům, jedním okem šilhám po rychloměru a výškoměru, druhým do krajiny před sebou a za chvilku jsou moje uši nastavené na ten správný zvuk motoru při 80 uzlech. Zkoušíme mírné zatáčky do 15°, udržování rychlosti při stoupání a klesání. Mám si také umět letadlo vyvážit, dělám to radši až příliš lehce, stejně tak manipuluji s plynovou přípustí. Létala bych takhle do nekonečna, ovšem blížící se soumrak a déšť nás nutí k návratu zpět do LKLT.

     Vybavuji si naprosto živě, jak nádherně vypadala krajina pod námi zalitá zapadajícím sluncem a jak výstražně se tvářil šedý mrak před námi. Nechtěly jsme přistávat v přeháňce, takže se řízení opět chopila instruktorka Anička, přidala na rychlosti a už ohlašujeme MIKE. V prostoru je spolu s námi další letoun, chvilku jej nevidíme, a tak si můžu vykroutit hlavu, jak usilovně jej hledám. Máme ho, je na dvou hodinách, a tak si máváme křídly na pozdrav. Už nám nic nebrání v tom, abychom si udělali kontrolu před přistáním: pásy, dveře, palivový kohout, karburátor, rychlost ustálená na 65 uzlech a jde se na to. Klapky, stáhneme motor a plachtíme na dráhu. Když sedáme, ani nedýchám, čekám nějaké drcnutí, ale ne, sedáme jako do peřin! Na pojíždění je letadlo opět moje, jakmile zaparkujeme u čerpací stanice, převalí se onen hrozivě vypadající mrak a krátce, ale vydatně nás pokropí. Dokonale načasováno!



     Domů se vracím jak v sedmém nebi. Absolvovala jsem svůj nejhezčí letecký zážitek a musím říct, že jsem si zamilovala tu naší cessnu. A také se nedivím, že někteří studenti PPL vyžadují lekce létání jen a jen s Aničkou (tím se nechci dotknout ostatních instruktorů, určitě jsou všichni skvělí), člověk se cítí ve správných rukou. Možná je to tím, že zkrátka umí učit a názornými příklady vysvětlit věci na první pohled složité. Ne každý student PPL je absolventem ČVUT... Pokud bych však neměla kvalitního instruktora, který mi věci nejen sdělí, ale donutí mě je také pochopit, nevím, zda by mi postačila gymnaziální matematika s fyzikou, přece jen už jsem o nich deset let neslyšela.

     Další lekci mám naplánovanou na nadcházející týden, mám ale smůlu, kvůli problémům s páteří mi doktoři zakážou létaní na pár měsíců. Beru léky na bolest, takže o pilotování nemůže být ani řeč. Rozhodnu se využít čas neletový k teoretické přípravě a postupně absolvuji všechny předepsané hodiny, celkem jich mám 36. A tak jezdím do LKLT do učebny, kde se dozvídám veškeré letecké minimum, zahrnujíc kapitoly: všeobecné vlastnosti letounu, základy letu, meteorologie, komunikace a radiokomunikace, hmotnost a vyvážení, navigace, předpisy a frazeologie a bezpečnostní postupy. Během těchto hodin se snažím maximálně soustředit, nemusím si téměř nic psát, na každý předmět jsou hotové prezentace a ještě týž den mívám v emailové schránce jejich obsah. Je to velmi efektivní způsob, protože máte vše, co potřebujete neustále k dispozici.

     Odjíždím se léčit do Španělska, čeští doktoři totiž až příliš rádi operují. Chcete-li se vrhnout na kariéru profesionálního pilota, není úplně dobré mít za sebou několik operací. Všechno učení, teoretické znalosti, které do mě „nalila“ Anička svým pedagogickým uměním si beru sebou, společně se vzpomínkami na náš společný let. Odlétám s cílem vrátit se připravena (alespoň teoreticky) ke složení příslušných zkoušek na Úřadu civilního letectví.

     Po téměř třech měsících se můžu vrátit do letadla. Nevýslovně se těším a to ještě netuším, jak pestrá hodina mě čeká. Trénujeme okruhy nad letištěm, kdy vlastně vzlétnete, nastoupáte potřebnou výšku a už zahajujete přípravu na přistání (správně řečeno na TG = TOUCH and GO, čili dotknete se země, zpomalíte a pak to zase pořádně rozjedete a jste nahoře). Děláme tři okruhy a když Anička vidí, že mi dneska tohle cvičení stačí, přejdeme na další zajímavý bod dnešní lekce. GO AROUND.



     Na zmíněný průlet si pro trénink vybíráme letiště v Milovicích, které máme z Letňan blízko. Nevím, jak by se mi tohle cvičení líbilo, kdyby do toho foukal vítr. Letěly jsme totiž jen pár metrů nad dráhou a to celkem rychle, přistání přece nepřichází v úvahu. Pro mě to byl opravdový adrenalin. „Chceš ještě jeden?“ ptá se Anička a já na to záporně kroutím hlavou, dnes už opravdu radši ne!

     Ale ráda si dám nějaké poklidnější manévry. A tak si ke konci hodiny spokojeně stoupám a klesám, zkoušíme také let na tzv. minimální rychlosti (tj. rychlost, při které se ještě letí a nepadá). Letěly jsme tedy kolem 45 uzlů a musím říct, že mi opravdu připadalo, jako by náš OK-PES ve vzduchu skoro stál. Země pod námi ubíhající pomalu a plyn stažený na volnoběh ve mně vyvolávaly známý pocit „motýlů v břiše“. Ohromeně a obdivně sleduji ten koncert a dirigenta Aničku, s jakou lehkostí bravurně všechno kontroluje. Klobouk dolů, dnešní hodina měla pro mě nevyčíslitelnou cenu, a po všech těch peripetiích se zády a hodinách teorie absolvovaných v menších i větších bolestech, se stala jejich plnou kompenzací.



     Na závěr patří mé poděkování instruktorce Anně Polánecké za trpělivost a flexibilitu, díky nimž mě v období nemoci pečlivě připravovala k teoretickým zkouškám na ÚCL. Děkuji také za skvělé zasvěcení do praktického létání, které mi vlévá do žil chuť dál studovat a létat, i když to pořád někdy bolí. A protože se blíží 19. Listopad, VŠECHNO NEJLEPŠÍ, Aničko!

Dana Bauca Sastre

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Re: Výcvik PPL II

Odpovědět

Datum : 26.11.2013 16:21, Vložil : Lukas Kyzlink

Kdo bude mit zajem, pripravy letu s nasimi studenty si kopiruji stejne jako poznamky k debrifingu, ktere delam na svem nakoleniku za letu pro studenta aby si mel z ceho pripomenout sve chyby. Mam toho jiz pekny stos vcetne W&B a performance letounu na jednotliva letiste a rad zpristupnim k nahlednuti bude-li mit nekdo zajem. Naopak se setkavam se stale vetsim mnozstvim pilotu z jinych skol, kteri nevedi, ze letadlo ma POH nebo co je to Weight and Balance apod. Lukas Kyzlink, instruktor Flying Academy

výcvik

Odpovědět

Datum : 25.11.2013 08:51, Vložil : XXX

zkouška spojení

Flying Academy

Odpovědět

Datum : 23.11.2013 07:19, Vložil : Tomáš Horváth

Zdravím, ve FlyingAcademy (Brno) jsem byl cca před měsícem na kurzu IR angličtině. Co jsem viděl kolem sebe, tak připrava byla vic než luxusní. Istruktor se žáky prošel všechno, na každém rohu počítač a všechny informace o počasí, notamech a pod...

Arogance

Odpovědět

Datum : 22.11.2013 11:16, Vložil : Radim Olbrecht

Jardo, Nabidl jsem ti ukazat jak se dela predletova priprava. Nevim o co ti jde? Chces nas kritizovat nebo chces vedet jak se priprava dela? Bud budes pokracovat v kritice jako anonym nebo se predstavis a muzeme ti ukazat jak postupuje behem vycviku letecka skola flyingacademy.com mozna zmenis nazor.

Výcvik PPL II

Odpovědět

Datum : 22.11.2013 10:51, Vložil : Jarda

Dobrá arogance, to bude dobrý oddíl. .

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka