Obrana chce koupit nová dopravní letadla a víceúčelové vrtulníky

23.11.2013


    Praha 22. listopadu (ČTK) - Ministerstvo obrany se chystá vyřadit zastaralá ruská letadla Jak-40 a místo nich koupit nový Airbus A-319. Po roce 2020 pak chystá nákup dalších dvou středních transportních letadel. Zároveň chce nahradit sovětské bojové vrtulníky a polské helikoptéry Sokol víceúčelovým typem vrtulníku. Počítá s tím nová koncepce dopravního a vrtulníkového letectva, kterou ve středu projedná vláda. Materiál, který má ČTK k dispozici, kritizuje současný stav letectva. Části základen jsou vinou finančních úspor v havarijním stavu stejně jako řada letounů, uvádí.



    Armáda na kbelské letecké základně provozuje dva airbusy A-319 ve verzi CJ, která má méně sedadel a cestujícím nabízí více pohodlí. Kromě přepravy vojáků do zahraničních misí je určeno pro pracovní cesty ústavních činitelů. Nový Airbus chce obrana pořídit v základní verzi pro 110 až 120 cestujících. Letoun bude sloužit hlavně rotacím vojáků v zahraničních operacích, pro přepravy raněných nebo k humanitárním účelům. Politiky bude vozit až v druhém plánu, jako záložní letadlo.

    Pro dopravu ústavních činitelů na kratší vzdálenosti chce ministerstvo koupit také tři nové vrtulníky. Koncepce počítá i se zachováním ruské helikoptéry Mi-8 ve VIP úpravě, kterou cestuje prezident či ministři. V budoucnu by Česko mohlo do takzvané vládní letky koupit i nový luxusní vrtulník pro politiky.

    Největší výzvou v oblasti vrtulníkového letectva bude však postupné vyřazení legendárních strojů Mi-24 a 35. Armáda plánuje vrtulníky, kterým při sovětské válce v Afghánistánu islamisté přezdívali "ďáblův kočár", nahradit víceúčelovými stroji. Ty by kromě bojových operací mohly být využity také pro potřeby letecké záchranné služby, známé pod zkratkou SAR. Její piloti nyní létají na polských strojích Sokol. I kvůli úsporám ale armáda provozuje z deseti sokolů jen polovinu.

    Armádu podobně jako další státní složky v uplynulých letech postihly dopady úspor vynucených klesajícím výkonem světového hospodářství. Podle materiálu ministerstva obrany je vzhledem k nedostatku peněz na generální opravy část letecké techniky neschopná provozu, čímž dochází i k omezení schopností vojenského letectva. Nedostatek peněz také špatně motivuje piloty a letecký personál k dalšímu setrvání v armádě. Vojenské letectvo se tak potýká s nedostatkem kvalitně vycvičeného personálu.

    Nedostatek peněz se podepsal i na technickém stavu letišť, která využívá dopravní a vrtulníkové letectvo. Ve špatné kondici jsou jejich ranveje i pojezdové plochy. U všech leteckých základen je třeba modernizovat navigační a rádiové spojení.

    Kbelská letecká základna má za sebou rekonstrukci vzletové a přistávací dráhy a plochy před odbavovací halou. Ostatní části plochy jsou ve špatném až havarijním stavu, uvádí koncepce. Nedobrý stav se týká i míst, kde jsou zaparkovány vládní airbusy nebo nová armádní dopravní letadla CASA.

    Do vylepšení základny u Náměště nad Oslavou stát společně s NATO v uplynulých letech investovaly zhruba čtyři miliardy korun. Vzhledem k omezení přísunu financí ale nebyla dokončena celá modernizace. Asi 200 milionů korun stát investoval do vylepšení vrtulníkové základny v Přerově, kterou ale armáda opustila.

    Ministerstvo má letos rozpočet asi 42 miliard korun. Podle resortních špiček by přitom měl být aspoň 50 miliard. Návrh rozpočtu na příští rok počítá s navýšením peněz na obranu zhruba o 700 milionů korun.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka