Špatné počasí

23.11.2013


    Létání je radost. Zejména když je pilot i posádka dobře sladěna, na veškerou předletovou přípravu je dostatek času a letní slunce hladí svými paprsky letadla připravená před hangárem. Modrá obloha, téměř žádný vítr a všechny letecké meteorologické stanice v republice hlásí CAVOK v tu chvíli je i navigace snadná a i méně zkušení piloti brázdí oblohu.



    Co ale když se bežná letecká sezóna již chýlí ke konci, nastává podzim a počasí už není tak předvídatelné jako létě? Létaní je dnes již celoročním sportem a letecká legislativa nebo příručka letounu nezná omezení typu příliš nízká leplota pro letání a podobně. Je však třeba se na let mnohem lépe připravit, věnovat více času předletové přípravě a dákladně studovat vývoj počasí.

Ranní mlhy

    Jedním z nejběžnějších meteorologických jevů v podzimním období jsou ranní mlhy. Tento druh mlhy je způsoben snižováním teploty zemského povrchu v druhé polovině noci a k ránu, kdy je masa vzduchu nad zemským povrchem ochlazena na teplotu rosného bodu a dojde k nasycení vzduchu vodní párou. Jelikož se jedná snižování teploty vyzařováním tedy radiací, nazývá se tento druh mlhy radiační. Vznik mlhy je podmíněn malým pohybem vzduchové hmoty, tzn. bezvětrným ovzduším. Vertikální mohutnost radiační mlhy se obvykle pohybuje od jednotek do několika stovek metrů. Objevuje se v nižších polohách, zejména v údolích a také nad vlhčím povrchem.

    K rozpouštění mlhy dochází zvyšováním teploty vzduchové hmoty působením slunečních paprsků a také vlivem větru. Obvykle mizí brzy po východu slunce, ale v ojedinělých případech může setrvat i celý den zejména pokud je sluneční aktivita omezena vyššími vstvami oblačnosti.

    Pro piloty jsou mlhy velice nebezpečné jelikož výrazně snižují letovou dohlednost na stovky až několik desítek metrů. Poloha mlhy je těžko předvídatelná a rychlost jejího rozpouštění závisí na mnoha faktorech a vyžaduje detailní znalost místního terénu a historické zkušenosti.

Příklad zprávy METAR:
METAR LKPR 300730Z VBR01KT 0300 R24/0600N FG VV001 05/05 Q1008 NOSIG


Snížená dohlednost a nízká základna oblačnosti



    V podzimním období se také mnohem častěji setkáváme s nízkou oblačností ve formě vrstev. Tato oblačnost má zasadní vliv na letovou dohlednost a pro volbu výšku ale i kurzu letu. Piloti letící podle pravidel VFR musí během celého letu splňovat meteorologické podmínky pro let za viditelnosti (podmínky VMC). Podmínky VMC jsou závislé na třídě vzdušného prostoru, kde se pilot právě pohybuje. Přehledné grafické vyobrazení vzdušného prostoru s limity dohlednosti a vzdálenosti od oblačnosti lze nalézt například na zadní straně oficiální VFR ICAO mapy České Republiky.

    Nejběžnější třídy vzdušného prostoru používané ve všeobecném letectví jsou G, E a případně D.

    V prostoru třídy G se musí pilot pohybovat vně oblačnosti, za stálé viditelnosti zemského povrchu ve výšce minimálně 500 ft nad terénem. Minimální letová dohlednost činí 5 km. Při splnění dalších podmínek může být minimální letová dohlednost snížena až na 1,5 km (0,8 km pro vrtulníky), ale vždy musí umožňovat bezpečné udržování rozestupů od ostatního provozu a srovnávací navigaci.

    V prostoru třídy E musí pilot udržovat vertikální vzdálenost 1000 ft a horizontální vzdálenosti 1500 m od oblačnosti a letět za stálé viditelnosti více jak poloviny zemského povrchu. Minimální letová dohlednost činí opět 5 km.

    V prostoru třídy D se musí pilot pohybovat vně oblačnosti, za stálé viditelnosti zemského povrchu ve výšce minimálně 500 ft nad terénem. Minimální výška oblačnosti nad terénem činí 1500 ft a minimální letová dohlednost 5 km. Při splnění dalších podmínek a dle povolení ATC může být minimální letová dohlednost snížena až na 1,5 km (0,8 km pro vrtulníky) a let veden jako zvláštní let VFR, ale vždy musí umožňovat bezpečné udržování rozestupů od ostatního provozu a srovnávací navigaci.

    Ve zprávách METAR jednotlivých letišť lze nalézt údaje o pozorované dohlednosti, o základně oblačnosti (výšce spodní hrany danné oblačnosti nad letištěm) a jejím typu. Předpověď dalšího vývoje počasí obsahují zprávy TAF. Pro bezpečné provedení navigačního letu je nezbytné před letem zkontrolovat zprávy METAR a TAF letiště vzletu, cílového letiště a založních letišť na trati a mít je během letu na palubě k dispozici.



    Kvalitní předletová příprava by měla využít veškeré dostupné informace pro bezpečné provedení letu, proto je třeba kontrolovat také aktuální snímky z družic, radarové odrazy, údaje  a předpovědi Českého Hydrometeorologického Institutu, údaje dostupných meteorologických stanic v ČR, mapy význačného počasí a podobně. Přínosné jsou též informace od ostatních pilotů, kteří letěli v zamýšlené oblasti stejně tak jako informace od stanoviště AFIS zamýšleného letiště. Telefonický hovor na cílové letiště před zahájením letu může přinést cenné informace nejen ohledně počasí, ale také stavu provozních ploch.

    Je třeba si uvědomit, že limity VMC nejsou příliš přísné a umožňují zahájit let VFR i v horších meteorologických podmínkách, ale srovnávací navigace může činit potíže i zkušeným pilotům při dohlednostech blížícím se 10 km. Navíc musí pilot aktivně vyhledávat ostatní provoz aby se bezpečně vyhnul například méně zkušenému pilotovi.

    Nízká základna oblačnosti nedovoluje pilotovi stoupat do vyšší výšky a pokud se ve směru letu stoupá nadmořská výška terénu může se lehce stát, že se pilot postupně přibližuje minimální výšce nad terénem. V tu chvíli je třeba zhodnotit, zda-li bude počasí dále po trati lepší a základna oblačnosti vyšší nebo jsou šance mizivé a správné rozhodnutí je otočit se a vrátit se na základnu nebo změnit trať letu.

Příklad zpráv METAR:
METAR LKPR 300730Z 03003KT 340V070 1000NW 6000S BR OVC004 05/05 Q1026
METAR LKPR 300730Z VBR02KT 9999 FEW007 SCT012 OVC025 09/05 Q1023 NOSIG


Vítr

    Není náhodou, že podzimní měsíce lákají děti k pouštění draků, vítr je mnohem silnější než v jiných částech roku. Silný vítr, ale také významně ovlivňuje piloty při všech fázích letu, pojíždění a parkování letadel.



    Při silném větru je nezbytné letouny na zemi parkovat proti směru větru, zajišťovat špalky a pro delší stání přivazovat popruhy. Zábrana řízení navíc chrání pohyblivé plochy před poškozením hrubou výchylkou. Pojíždění na zemi by mělo být prováděno dle příručky letounu, vždy držet letoun bezpečně na zemi aby nebyl nadnesen nečekaným silnějším poryvem.

    Silný přízemní vítr ovlivňuje výběr dráhy pro vzlet a přistání. Pokud je na letišti pouze jedna dráha a směr větru téměř kolmý na osu dráhy, může být omezujícím faktorem pro provedení letu. Všechny letouny mají výrobcem udávanou maximální složku bočního větru.

    Silný vítr během navigačního letu znesnadňuje navigaci. Držení letounu na trati je složitější a vyžaduje použití kurzu mnohdy o více než 10 stupňů odlišného od plánované trati.

    Přistání s bočním větrem je jedním z nejtěžších leteckých manévrů. Běžná praxe ukazuje, že i zkušenější piloti s náletem okolo 100 h mají problémy s přistáním při silném větru. Proto je vhodné si po určité době přistávání s bočním větrem zopakovat se zkušeným instruktorem.

    Předpověď přízemního větru a předpověď větru ve výšce lze nalézt na internetových stránkách Českého hydrometeorologického institutu


Předpověď větru ve výšce:
Hladina    Cechy        Morava a Slezsko
020:        260/18KT    290/12KT
050:        280/22        290/18
100:        270/28        280/20 POSTUPNĚ 30


Příklad zprávy METAR a výstrahy:

METAR LKKV 300730Z 03018KTG25 9999 FEW030 BKN040 21/14 Q1018
VYSTRAHA C. 2 PRO LKAA PLATNOST 300800/301400 RYCHLOST VYSKOVEHO PROUDENI V LKAA PRESAHUJE MEZI FL210/400 80KT, SMER SW.



                                                     Model ALADIN (ADXS)

                                                                  LKPR

   Term 

ddd

    ff      GG     TT   QFF
  deg kt kt deg C hPa
3006
245 09   7 1021,4
3007
250 09   7 1022,0
3008
250 10 15 8 1022,8
3009
250 10 15 8 1023,3
3010
255 10 16 9 1023,6


  --

Martin Jokl, Instruktor Flying Academy
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka