EFB – Electronic Flight Bag

01.12.2013


    EFB Je elektronické informační zařízení které umožňuje a pomáhá členům letových posádek v procesu získání informace jež předchází procesu samotného rozhodování. Rovněž  umožňuje členům letových posádek pracovat se zvýšenou efektivitou a také částečně odstraňuje množství papírových dokumentů v kokpitu. Moderní EFB dokáží přehledem nahradit například letovou příručku, provozní příručku, navigační mapy, tabulky výkonnosti. Nad rámec tohoto obsahují obvykle EFB další programové vybavení jež umožňuje posádkám vykonávat další činnosti které by se jinak musely provádět manuálně, například výpočet hmotnosti a vyvážení.



    EFB získalo svoje původní jméno od pilots flight bag, tedy obvykle velmi rozměrné a těžké tašky která obsahovala všechny výše popsané příručky a publikace.  V dnešní době již mnozí budoucí dopravní piloti pracují s některými verzemi EFB v rámci své přípravy na výkon náročného povolání dopravního pilota.  I při výcvikovém použití  na zemi je velký přínos takového zařízení patrný, protože každý student má v libovolném okamžiku přístup k nepřeberné škále výcvikových materiálů, manuálů, otázek a aplikací které mu usnadňují samotnou přípravu v průběhu celého výcviku. Velkým plusem této nové generace leteckých kadetů je jejich familliarita s těmito technologickými inovacemi kdy v technologicky nasyceném prostředí prožili velkou část svého vzdělání. Někdy je tato generace budoucích adeptů nazývána hanlivě digitální piloti. Trefné je, že je takto titulována generací která dobrovolně opustila výhody logaritmického pravítka a přešla k digitální kalkulačce a krystalovým hodinkám… Jak praví staré české přísloví potrefená husa kýhá nejvíce. A tak by mělo být naopak kladně oceněno jako celkový přínos zavedení EFB a podobných zařízení již do základního výcviku aby byla v osobě pilota nastartována automatizace úkonů spojených s využitím EFB v moderní letecké dopravě.

    Moderní historie EFB začala v době rozmachu prvních přenosných počítačů kdy individuální piloti objevili kouzlo a rychlost tabulkových procesorů v počátcích 90. let. Tak jak probíhal překotný vývoj na poli spotřební a výpočetní elektroniky , se v těsném závěsu rozšiřovala digitalizace kokpitu. Prvním oficiálně využívaným EFB systémem v evropě se stalo řešené aerolinie AeroLloyd v roce 1996. Letová posádka byla vybavena dvěma laptopy které měly usnadnit každodenní nutné papírování a vyplňování hlášení z letu. Systém byl nazýván FMD – Flight Management desktop. Tento systém byl navržen ve spolupráci s německým úřadem pro civilní letectví.

    Prvním skutečně jednoúčelovým zařízením na poli EFB se stalo v roce 2004 řešení společnosti Avionics support group jež bylo instalováno do Boeingu 737NG společnosti Miami Air ve Spojených státech.



Na základě pokročilosti integrace a certifikaci lze dělit EFB do 3 hlavních tříd:

Class 1 – Standardní komerčně nabízené produkty jež jsou vybaveny specifickým software pro usnadnění pracovní zátěže pilota. Za třídu 1 lze považovat jakékoliv přenosné elektronické zařízení jež umožnuje pilotovi typicky nahlížet do obsahu dokumentů v nejčastějších formátech (.pdf , .doc , .xls) Nejběžnějším zastáncem řešení třídy 1 se v poslední době staly tablety a moderní chytré telefony.

Class 2 jsou již zařízení specificky vyvinutá za účelem použití v leteckém prostředí , od nižší třídy je obvykle odděluje na první pohled znatelný rozdíl v pořizovací cenně. Z hlediska návrhu a provozní bezpečnosti jsou tato zařízení testována tak aby vyhověla v provozně náročných podmínkách bez nahodilého selhání. Inu objevit se BSOD na obrazovce takového zařízení při náročném IFR přiblížení moc klidu nepřidá. Typicky jsou tato zařízení certifikována dle mezinárodních standardů. Prvním takovým byl americký předpis FAA 8900.1 jež zařízením splňujícím náročné podmínky přiznal vlastní STC – typový certifikát.

Class 3  je považována za plně zastavěné zařízení které je nedílnou součástí avionického vybavení daného letounu. Typicky se jedná o MFD jež je pro tyto účely vybavena navigační databází včetně potřebné dokumentace. Navrhovaný Hardware podléhá od počátku dohledu odpovědných orgánů a jeho vývoj probíhá ve spolupráci s renomovanými hráči na poli  avionických systémů. (Rockwell-collins, Garmin , Bendix King) Zařízení musí plnit náročné požadavky jak národních tak technologických norem ( RTCA DO 160E, DO178B) Zařízení úrovně 3 se také někdy nazývají „Trusted“ tedy důvěryhodné zdroje informací pro předletovou, letovou a poletovou přípravu a briefing. Jejich instalace probíhá výhradně na základě platného STC a certifikátu letové způsobilosti.



Tak jak rozdělujeme zařízení z hlediska technologie, lze je rozděli i z hlediska použitého software.

Třída A – statické aplikace , například čtečky dokumentů a map, provozních příruček a map.

Třída B – Digitalizované přibližovací mapy umožnující zobrazení polohy letounu a zoomovaní.

Třída C – oplývají stejnou softwarovou výbavou jako MFD displeje, často bývají také spojeny s pozemními zdroji dat a mohou pro svoji činnost získávat data z okolního prostředí například s pomocí systému ADS-B (popsali jsme ZDE)

    Software třídy C podlého rovněž povolení které je zapsáno pod typový certifikát výrobce. Takovýto software pokud má být brána v potaz jeho důvěryhodnost musí být provozován na zařízeních třídy 3.

    Důležitým předpisem jež reguluje užití elektronický zařízení na palubě je americký FAR 91.21 z kterého vychází většina dalších nařízenní, mimojiné včetně direktiv vydávaných EASA.

    Užití moderních elektronický řešení prokazatelně snižuje roztěkanost pozornosti člena letové posádky a tím prokazatelně zvyšuje bezpečnost každého letu jež byl připraven s pomocí jakékoliv formy EFB.

Petr Kratochvíl, Flying Academy



 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

EFB

Odpovědět

Datum : 01.12.2013 14:44, Vložil : Martin

Zajímavé, škoda, že rozšíření bude v Čechách ještě několik let trvat , respektive dočkáme se jej až s novou generací posádek.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka