Bahamy

05.12.2013


    Prvním místem, které objevil Kryštof Kolumbus při své celkem známé plavbě, byl právě jeden z mnoha ostrovů Bahamského souostroví. Když jsem hledal vhodné cíle leteckého putování během zimního leteckého výletu na Floridu, padlo rozhodnutí navštívit nejbližší bahamské letiště, které se nachází na South Bimini.


 
    Plánovaný výlet byl pro středoevropana výzvou jak papírovou – správně vyřídit vše pro odlet a přílet do vzdušného prostoru USA – tak mentální – pod námi prostě bude širé moře. Sice jen chvíli, ale bude.

    Protože FAA PPL jsem měl už od své první návštěvy v USA, řešil jsem jen bi-annual checkride – a to se povedlo spojit s přezkoušením v letecké škole, která půjčila Cessnu 172. První úloha byla papírová: projít přes Electronic Advance Passenger Information Service, tedy eAPIS. Pro mne to znamenalo založit si účet a vypsat vše, co bylo potřeba jak pro pilota, tak i zbytek posádky. Formulář není až tak složitý, detailní návod jak na to najdete na http://apps.cbp.gov/eapis-pa/. Já tuhle adresu neznal, ale pomohla letecká škola.  Pak už máte svůj účet v eAPIS a na každý let musíte podat Notice of Departure a Notice of Arrival (pokud se tedy vracíte zpátky). Potvrzení přijde na e-mail a je třeba jej mít s sebou na palubě letadla.



    Protože se letí přes ADIZ (Air Defence Identification Zone) je potřeba podat letový plán.
Plánování bylo poměrně jednoduché, jen bylo potřeba pečlivě si prohlédnout rozdělení vzdušného prostoru – letiště North Perry (KHWO) je pod prostorem třídy B, které patří  Miami International, na severní straně ATZka je prostor třídy D, který patří k Ft. Lauderdal Executive, na jihu je prostor třídy D letiště Opa Locka (KOPF) na které se budeme vracet (jedno z určených letišť pro   u jsem už začal vyhlížet Bimini. Ostrov není nijak velký a i když zhruba hodinu cesty za ním je další, nepoměrně větší, tak jsem si oddechl, když se na obzoru skutečně objevil. Vlastně jsou to ostrovy dva – North a South Bimini. Neřízené   letiště leží na tom jižním, tvoří jej jediná dráha 1639x30 m s krásnou nadmořskou výškou 8ft ve směru 09/27.



    Odhlásil jsem se z Miami Center a přešel na místní UNICOM frekvenci. Na ní nebylo nikde ani hlásky, takže následovalo přiblížení a zařazení do polohy po větru v úhlu 45 stupňů, jak je v těchto končinách zvykem. Na stojánce byla řada dvoumotorových strojů v různém stádiu rozkladu – od provozuschopných až po nedobrovolné dárce náhradních dílů. Imigrační úředník se ještě přesvědčil, že opravdu nemusíme mít víza, a pak už jsme si mohli užívat klidu na pláži, kam nás hodil místní taxikář. Naše posádka tak v počtu 2 lidí přeplnila pláž – mimo nás už se v teplé vodě laguny povalovali jen pelikáni.


    Hodinu před plánovaným letem bylo třeba zavolat US celníkům v Opa Loce a oznámit náš plánovaný čas příletu. Na oplátku jsem dostal iniciály, které jsem si zapsal, kdyby se mne na ně Miami Center ptalo – procedura pro identifikaci při příletu (prý to byly iniciály úředníka, který telefonát přijímal).

    Už opět na Unicom frekvenci pak následoval standardní odlet z neřízeného letiště a hurá na západ k pobřeží. Na příletu do Opa Locky jsem si jen ujasnil s řídícím, že nás opravdu poslal nad midfield (vzhledem k počtu drah se mi tomu moc nechtělo věřit), ale bezpečně jsme se dostali na zem. Pojíždění k US Customs jsem si vyžádal jako progressive taxi, protože na letišti probíhaly stavební práce a nebyl jsem si úplně jistý, kudy se k celníkům vlastně jede. 
Celní odbavení proběhlo taktéž v pořádku (díky ESTA).  Už jsem věděl, že se letadlo nesmí zamykat, protože si ho někdo prohlédne, zatímco my budeme papírovat.



    Jakmile nás propustili úředníci, nastal čas na poslední let z Opa Locky na North Perry. Samotný „skok“ zabral 20 minut naplněného korespondencí a přelaďováním rádií z jednoho řízeného letiště na druhé.

    Po uvázání posledního uzlu na kotvícím laně pak už byl konečně čas si oddechnout a znovu si probrat nejen tento letecký zážitek z floridského výletu. 



--
Honza Oplatek, Instruktor Flying Academy

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka