Špatné počasí II

14.12.2013

Námraza
    Jedním z nejnebezpečnějších jevů v letectví je námraza. Při teplotách blízkých bodu mrazu a při současně vysoké relativní vlhkosti vzduchu může docházet k ulpívání vodních kapek a ledových krystalků na náběžných hranách křídla, ocasních ploch, vrtule a na vstupech vzduchu do motoru. Tato námraza výrazně zhoršuje aerodynamické vlastnosti křídla a vrtule. Navíc rychle zvyšuje hmotnost celého letounu, který se tak může stát nestabilní nebo nebude schopen udržovat výšku ani při maximálním výkonu. Většina malých letounů není vybavena prostředky pro monitorování námrazy ani pro její odstranění. Letová příručka těchto letounů zakazuje lety do prostředí možného výskytu námrazy.

    Hladinu nulové izotermy a oblasti s možným výskytem námrazy lze najít v mapách význačného počasí a speciálních mapách pro námrazu.



C        10+    NSW        BKN/OVC AC AS 080-100/XXX
                    BKN/SCT SC CU 030-050/060-080 CU 080-100
LCA     6-10   -RA RA    BKN SC 025-045/060-080
ISOL    4        RA BR        BKN SC ST 012-032/060-080
ISOL    3-7    -SHRA SHRA    BKN CU TCU 015-035/100-120 S 160
                    C1 SHRA TSRA TCU EMBD CB 015-035/200 CB 300-340
ICE:     MOD, C1 MOD LCA SEV
TURB:  N OF 50N FBL LCA MOD SFC/080



Sníh
    Provoz letadel v zimních měsících je významně ovlivňován také sněhem. Vlastní sněžení obvykle snižuje letovou dohlednost natolik, že neumožňuje lety VFR, ale během jasných zimních dní bez srážek lze bez větších problémů létat. Při souvislém pokrytí zemského povrchu sněhem je výrazně obtížnější navigace jelikož mnohé orientační body jsou zakryté sněhem. Zejména vodní plochy mohou být téměř nerozeznatelné od polí.

    Sníh s sebou nese, ale především problémy při pojíždění letadel, vzletech a přistáních. Obvykle pouze hlavní přístrojově vybavená letiště poskytují celoroční odklízení sněhu. Menší letiště se zpevněnými drahami odklízejí sníh pouze při očekávaném větším provozu nebo na žádost. Provoz na travnatých letištích silně závisí na počasí. Vzlety a přistání na rozbředlém sněhu je třeba provádět s nejvyšší opatrností.

    Použití brzd na sněhu s hladkými leteckými pneumatikami téměř nepřipadá v úvahu, dojde pouze k zablokování kol a brzdný účinek je mizivý, navíc roste nebezpečí zajetí hlouběji do rozměklého povrchu.

    Motorovou zkoušku a kontrolu letadla před letem je vhodné provést na místě se zpevněným povrchem, při pojíždění již letoun nezastavovat a pokračovat přímo na vzlet (po obdržení povolení ke vstupu na dráhu).

Slunce
    Přestože během letu obvykle doufáme v čistou oblohu pouze se slunečními paprsky, může se stát, že právě tyto podmínky budou stejně nepříjemné jako nízká dohlednost. Tak jak se postupně zkracují dny, soumrak nastává dříve, je stále častější, že piloti končí své lety pouze několik minut před soumrakem.



    Jelikož v České republice dlouhodobě přetrvává jihozápadní proudění vzduchu je většina vzletových a přistávacích drah orientována tímto směrem (dráhy 23, 24 apod.). Při jasném dni a přistávání jen několik desítek minut před soumrakem v tomto směru dráhy může pilot  zažít nepříjemně silné paprsky přímo ve směru přiblížení na přistání. Takto silné ozáření sluncem znesnadňuje orientaci a odhad výšky, někdy přímo znemožňuje přistání. Při slabém větru lze požádat o přistání v opačném směru dráhy s mírným větrem dozad. Při silnějším větru by měl pilot zhodnotit přistání na jiném letišti s jinak orientovanou dráhou nebo počkat několik minut až se slunce dostane za horizont a přistání bude možné provést.

--
Martin Jokl, Instruktor Flying Academy

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka