O LOT a Alitalii se zajímá majitel kolumbijských aerolinek

17.12.2013


    Varšava 17. prosince (ČTK) - Majitel kolumbijské letecké společnosti Avianca zvažuje převzetí zadlužených italských aerolinek Alitalia nebo polských státních aerolinek LOT. Chce si tak upevnit pozice na evrospkém trhu. Kolumbijsko-brazilský podnikatel Germán Efromovich to dnes řekl v rozhovoru pro polský list Rzeczpospolita.

    Další možností podle Efromoviche je, že by v Evropě založil zcela novou leteckou společnost. "Musím posílit pozici svých aerolinek v Evropě, buď prostřednictvím akvizice nebo zahájením nové firmy," prohlásil. Rozhodnutí o případné koupi by mělo podle něj padnout nejpozději v prvních dvou měsících příštího roku. "Rozhodně se poohlížím po Alitalii a LOT," citovala z rozhovoru agentura Reuters.

    Polský parlament letos schválil návrh zákona, který otevírá cestu k privatizaci společnosti. Minulý týden pak Polsko uvedlo, že zvažuje privatizaci LOT s dalšími aktivitami z leteckého průmyslu, které spojila do jedné holdingové firmy.

    Aerolinky LOT začaly létat v roce 1929 a patří mezi nejstarší letecké společnosti na světě. Společnost je ale už několik let ztrátová a v letech 2008 až 2011 přišla o celkem 1,1 miliardy zlotých (7,3 miliardy Kč). Letos firma čeká provozní ztrátu kolem 20 milionů zlotých. Důvodem je tvrdá konkurence nízkonákladových přepravců, vysoké ceny pohonných hmot a pokles poptávky v době krize v eurozóně.

    Efromovich se narodil v Jižní Americe do rodiny polských Židů. Má několik občanství, mimo jiné i polské, které získal v roce 2012, protože si tak chtěl usnadnit cestu k převzetí portugalské letecké společnosti TAP. Portugalsko však v prosinci 2012 jeho nabídku odmítlo a oznámilo, že privatizaci zadlužených státních aerolinek odloží. Tento týden sice země uvedla, že zřejmě znovu spustí privatizaci TAP v prvním čtvrtletí příštího roku, Efromovich však uvedl, že TAP pro něj již nejsou důležitou prioritou.

    Italská Alitalia nyní bojuje o své přežití. Aerolinkám se podařilo prostřednictvím navýšení kapitálu a úvěru zajistit 500 milionů eur (13,8 miliardy Kč), které potřebují, aby udržely své aktivity v provozu, dokud nenajdou strategického investora.

    Alitalii v roce 2009 zachránilo před bankrotem konsorcium investorů. Od privatizace už ale firma prodělala přes miliardu eur. V posledních letech Alitalia prudce snižovala výdaje, stále se však potýká s ostrou konkurencí ze strany nízkonákladových leteckých přepravců v Evropě, slabou poptávkou na domácích linkách a nedostatkem kapitálu na investice.

    Efromovich vlastní firmu Synergy Aerospace, jejímž prostřednictvím kontroluje leteckou holdingovou společnost Avianca. Ta je podle příjmů druhou největší leteckou firmou v Latinské Americe a má druhou největší flotilu letadel v regionu. Léta do více než 100 destinací v Americe a Evropě.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka