Boeing 737? No jasně! - 1. část

18.05.2014


    Jako mnoho jiných po skončeném výcviku obchodního pilota jsem jednoho dne i já stál před volbou kudy povedou moje další kroky. V kapse už žádné peníze, zato licence obchodního (CPL) pilota s přístrojovou doložkou (IR) a výcvikem na vícemotorové letouny (MEP), později dokonce doplněna výcvikem součinnosti posádky (MCC) a do světa posláno snad tisíc emailu. Odpovědí zpět přišlo možná deset. Všechny začínaly ve smyslu, dekujeme za Váš zájem, ALE…

Tohle slovíčko nemám rád ze spousty důvodů… Zkrátka - pilot čerstvě po výcviku v dnešní době nemá téměř šanci. Svoje šance jsem se snažil ještě zvýšit instruktorským výcvikem, při kterém jsem nalétal spousty hodin a nabral nespočetně zkušeností, pravda je ovšem taková, že hodiny na pístových letounech aerolinky moc nezajímají. Stačí pročíst pár inzerátů, kde všude začínají podmínky na několika set hodinách na typu, případně násobně víc hodin na jet letadlech.



    Existují světlé vyjímky, ale pokud to člověk myslí s létáním vážně a chce si zvýšit šance najít vysněnou práci u aerolinek, dřív nebo později začne myslet na typový výcvik na letadlo, ve kterém chce strávit budoucích pár let. Mě volba vedla mezi rozhodováním Airbus A320 nebo Boeing B737. Zvenku pro laika obě letadla téměř stejná, v cocpitu však se zcela rozdílnou filozofií. Přímočará a hlavně více “manuální” filozofie Boeingu je mi bližší a navíc se mi vždy víc líbil - a je rozhodnuto. Bude to Boeing.

    Začíná tím další fáze. Veškeré finance jsou už proměněny v pár řádků textu na papírové harmonice z Úřadu pro civilní letectví, nicméně žádná škola poskytující typový výcvik ho nedělá zdarma. Další fáze začíná tedy cestou zpět na začátek snu o kariéře dopravního pilota a já se vydávám autem na západ směr Belgie, kde platové podmínky jsou přece jen řádově lepší než v české kotlině. Po pár měsících manuální práce v zimě, větru, dešti a ve výškách a na první část typovky snad peníze budou stačit.

    Mezitím spřádám plány s kolegou a kamarádem se kterým jsem zažil v lítání i mimo už docela hodně, kde a kdy se pustíme do výcviku na našeho vysněného Bulíka. Vše se začíná během několika týdnů a pár emailech patřičně vybarvovat a dostávat konkrétní obrysy. Výcvik bude v Lotyšské Rize a bude trvat 5-6 týdnů na Boeingu  B 737-300. Po zaplacení zálohy dostáváme přístupy ke školní on-line verzi CBT (Computer Based Training). Čeká nás hezkých pár týdnů strávených studováním a drcením nazpaměť schémat systému letadla, hydrauliky, elektriky, avioniky, atd…



    Pár týdnů uběhne jako voda při učení letadla o kterém člověk sní téměř od dětství, bohužel se mi vše opět v životě komplikuje a já nemůžu na první termín s mým kolegou odjet. Oběma se tím dost komplikuje situace, ale některé věci nejdou ani pres veškerou snahu podle plánu. Kolega odjíždí na typovku a já sedím doma a čekám na další volný termín. Ten z Rigy přichází nejdřív za 5-6 týdnů, takže si tam s kamarádem akorát tak podáme ruce když on bude končit a já začínat. No nic, mám aspoň trošku času navíc si ještě jednou projet CBT.

    Jenže mě nejde nikdy nic podle plánu, tentokrát však zasáhl osud v můj prospěch. Volá Igys z Rigy. Jak jseš na tom se CBT a testy? Jseš ready přijet hned? Možná bude možnost že by jsi přijel dřív a odlítáme to spolu. No jasně že jsem ready! Slovo dává slovo, proběhnou ještě 2 upřesňující telefonáty a za 3 dny odlétám z Vídně do Lotyšské Rigy. Po příletu a ubytování u dalšího postiženého (čti pilota) velí Igy zajít na výcvikáč. Fajn, nejsem proti, aspoň se porozhlédnu kde budu potit krev následuíicí týdny.

    Mezitím se  dozvídám proč přesně jsem se sem dostal opět v úplně jiném termínu než jsem předpokládal. Můj kolega začínal výcvik ve dvojici s jiným uchazečem z Dánska, bohužel po 3 sim session dostal navíc dalši dodatečnou po které se ale rozhodl celý výcvik ukončit a vrátit se zpět do Dánska. V tu chvíli mi problesklo hlavou, že tenhle výcvik nebude úplně procházka růžovým sadem...

--
Michal Koblížek, Instruktor Flying Academy

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Diky

Odpovědět

Datum : 20.01.2014 12:26, Vložil : Autor

Diky za slova podpory - dalsi dil je jiz zverejnen...

Odpovědět

Datum : 03.01.2014 09:55, Vložil : M.K.

Pěkný článek,těším se na pokračování...

Držím palce

Odpovědět

Datum : 31.12.2013 11:04, Vložil : Pavel P.

Michale, držím palce a moc ti fandím!

Pokračování

Odpovědět

Datum : 30.12.2013 21:14, Vložil : Ondra

Super článek, těším se na pokračování.

Skvělý článek

Odpovědět

Datum : 30.12.2013 20:44, Vložil : Martin

Skvělý článek, který je velkou motivací pro všechny, kteří mají svůj velký sen.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka