Převod letiště Líně Plzeňskému kraji se zdrží, bude třeba zákon

14.01.2014


    Plzeň 13. ledna (ČTK) - Plánovaný bezúplatný převod letiště v Líních u Plzně na Plzeňský kraj se zřejmě zdrží. Převod nabídlo kraji loni na podzim ministerstvo obrany. Kraj měl získat areál o rozloze přes 400 hektarů s množstvím budov a plánoval, že by na atraktivním území mohl vzniknout vědeckotechnologický park až s tisícovkami kvalifikovaných pracovních míst. Získání letiště se ale nejspíš zdrží, podle právních analýz se totiž bude muset na kraj převést zvláštním zákonem, řekl dnes ČTK hejtmanův ekonomický náměstek Václav Šlajs (ČSSD).

    Převod letiště nabídl loni kraji ministr obrany Vlastimil Picek. Letiště měla v nájmu soukromá firma, podle armády ale neplnila závazky, neplatila nájem a nechala areál chátrat. Armáda jí proto vypověděla smlouvu a letiště slíbila převést kraji s podmínkou, že by zde zůstala armádní letecká záchranná služba. To je priorita i pro kraj a obce v okolí, které mají v rozsáhlém areálu část pozemků.

    Picek loni při návštěvě Líní konkrétní termín možného převodu neuvedl. Řekl ale, že ministerstvo bude postupovat co nejrychleji a že doufá, že převod by se mohl uskutečnit už v roce 2014. To je ale nyní podle Šlajse nereálné. Kromě toho, že převod bude muset nejspíš projít Parlamentem jako zákon, bude také záležet na tom, jak se k němu postaví nový ministr obrany a nová vláda, zda potvrdí příslib nynější vlády. Šlajs se obává, zda se případný převod podaří uskutečnit ještě v tomto funkčním období krajské rady. Zastupitelstvo se záměrem získat letiště souhlasilo.

    Kraj kvůli zpoždění procesu převodu ani zatím nezadal vypracování analýz, které by měly stav areálu posoudit. "Až budeme vidět, že ten převod nazrává, nechali bychom zpracovat dvě oponentní analýzy, abychom věděli, co s letištěm. V žádném případě nepřipustíme, aby to byla nějaká nová montovna," uvedl Šlajs. Analýzy by také měly podle dřívějšího vyjádření kraje popsat stav budov a majetku na letišti či určit, zda na něm není nějaká stará ekologická zátěž, kterou by kraj musel následně draze likvidovat.

    Hejtmanství už dříve uvedlo, že při případném převodu chce jednat ve shodě s šesti okolními obcemi, které si důrazně nepřejí jakékoli rozšiřování či zvyšování kapacity nebo statusu letiště. S obcemi se kraj shodl na tom, že na neveřejném letišti by nikdy neměla přistávat velká letadla. Zásadní pro rozvoj areálu je i dopravní napojení. Přímo k letišti je z dálnice D5 naznačen sjezd. Aby se mohl používat, musel by získat výjimku, neboť nemá přesné parametry. Provozní zátěž pro kraj by po převzetí letiště neměla být významná. Kraj předpokládá, že by v budoucnu zůstal správcem majetku, určitým supervizorem, nehodlá ale do areálu investovat krajské peníze. Zřejmě by hledal investory, kteří by se o území podělili a hradili by i případné investice, řekl loni na podzim hejtman Milan Chovanec (ČSSD).

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka