Jak se při timebuildingu připravovat na IFR?

15.05.2014


    Jak využít drahocený čas ve vzduchu při timebuildingu? Možností je hodně, jedna z nich krom poznávání nových krajů a cestování do zahraničí je také příprava na výcvik IFR. Jak? Prvním předpokladem je začít na sebe být přísný v dodržování HDG, tratě, vylučování snosu větru, dodržování stanovené letové hladiny atd.

Dodržování letových hladin
    Po prvních lekcích zákona a zkouškách na úřadě, možná někteří zapomenou na to, že nám Annex 2, resp. L2 ukládá v odstavci 4.7 při letech VFR nad 3000ft bychom měli používat příslušné letové hladiny dle zvolené tratě, jak je dále stanoveno v Appendixu 3 následující tabulkou:


    Tedy poletíme-li např. z Brna na Rakouské STO, budeme volit hladinu odpovídající západnímu kurzu tedy altitude 4500 nebo FL65 atd.

    Při samotném letu je pak klíčové držet danou výšku nebo hladinu precizně, měli bychom se snažit držet +-200ft což je například dle PTS (practicle test standard) FAA požadavek pro PPL výcvik.  

Létání pomocí VOR
    Aby bylo možné využít radionavigační prostředky, je třeba si tak i naplánovat trať, pokud je to možné. Je-li to možné využít např. VOR Brna, Vlašim či Vožice na let po trati směrem od nebo k danému VOR. VOR radiál můžeme naletět i na trati. Například pro let z Vyškova do Ostravy můžeme naletět radiál 057 z Brna směrem do Ostravy někde u Přerova a dál se ho držet atd.

    Je-li na trati využito VOR zažízení je vhodné si nastavit RMI, CDI či HSI tak aby letěná trať byla shodná ve smyslu směru, který na trati držíme. Tedy ne vždy se bude jednat o radiál (trať směrem od VOR), ale může jít o trať směrem k VOR, např. když na vstupním bodě Tango Ostravského CTR použijeme VOR OTA k nalezení nejkratší tratě na letiště LKMT, poletíme indikaci TO a kurz přibližně 060 což bude přesný opak radiálu 240, který pak můžeme použít pro let z Ostravského letiště na výstupní bod Tango.

Jak využít HSI a GPS
    Je-li daný stroj vybaven HSI (horizontal situation indicator) a s ním spárovanou GPS (např. G430 nebo G1000), je nasnadě tyto prostředky náležitě využít.

    Pro správné použítí GPS je třeba nastavit celou letěnou trať tedy FPL (flight plan, active route atd.). GPS vytvoří mezi jednotlivými body tratě pomyslné čáry, tedy něco jako je radiál VOR, které můžeme precizně dodržovat při využití HSI ve stejném smyslu jako je tomu u letění na maják VOR.

                     

Pro to abychom mohli letět indikaci HSI dle GPS, je třeba dvou věcí:
•    Nastavit si aktuální letěnou trať dle indikace GPS kurzu na následující bod
•    Ujistit se, že na dané správné GPS máme zdroj pro navigaci přepnutý na GPS viz. Následující kapitola

    Pak už jen stačí dodržovat indikaci HSI – následuj ručičku (follow the needle). Takto se můžeme učit chápat a vnímat letěnou trať versus HDG opravený o snos větru atd.

Rozdíly v používání jednotlivých instalací GPS a navigačních sad
    Jednotlivé GPS mají odlišné možnosti nastavení spárování navigace s GPS nebo radionavigačního zařízení.

    Garmin 430 má tlačítko CDI ve spodním řádku funkčních tlačítek. Použití tohoto tlačítka je snadné. Při stisku, se změní indikace párování zdroje na VLOC nebo GPS. Toto je zobrazené ve spodním řádku displaye aktivní G430.

    Garmin 1000 obsahuje ve spodní řadě panelu PFD také tlačítko CDI, které má stejnou funkci akorát narozdíl od G430 mění přímo zobrazení PFD na jednotlivé zdroje navigace, jedním z nich je GPS. 

                                       

    Na obrázku je vidět ve spodním levém rohu zobrazení GPS zeleně. Stiskem tlačítka CDI toto můžeme měnit na VLOC – tedy VOR, kterého frekvenci máme v levém sloupci aktivní pod nápisem VLOC a STBY níže v pořadí. Zde můžeme pak zvolit frekvenci daného VOR je-li tento na trati k dispozici.

    Je-li k dispozici pouze G296, pak táto obsahuje vizualizaci HSI v rámci jedné z navigačních stránek. Opět je třeba nastavit si Active route na všechny letěné body a pak lze s výhodou použít HSI vizualizaci G296.

    Využijte tedy drahocený čas v letounu tak aby jste se něco nového naučili každý let!
 

--
Pěkné letové hodiny přeje Lukáš Kyzlink, Instruktor Flying Academy



 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka