Europoslanci schválili větší práva pro cestující letadlem

06.02.2014


    Štrasburk 5. února (zvláštní zpravodajka ČTK) - Cestující v letecké dopravě by podle záměru Evropského parlamentu měli mít do budoucna v Evropské unii větší práva. Aerolinky by jim například měly poskytovat více informací v případě, že se let zpozdí, nebo bude zrušen. Shodli se na tom dnes europoslanci ve Štrasburku, kteří schválili příslušnou novou směrnici. Dokument ještě musí posoudit členské země EU.



    Předpis se týká množství témat, jedním z nich jsou například takzvané mimořádné události, které letecké společnosti opravňují k odepření nároků na náhradu za zrušený let. Nově sem budou spadat jen jasně a přesně definované události, které jsou mimo vliv společnosti, jako je například špatné počasí, srážka s ptákem, politické nepokoje či stávka odborů. A jestliže aerolinky nepředloží písemné důkazy o vzniku této mimořádné okolnosti, budou muset cestujícímu odškodné vyplatit.

    "Jedná se o upřesnění stávající legislativy, kdy kvůli právním nejasnostem letecké společnosti neplatily náhradu cestujícím za zrušené lety s odvoláním na mimořádné okolnosti," uvedl český europoslanec z ODS a místopředseda Evropského parlamentu Oldřich Vlasák. Nařízení podle něj uvádí nikoli dokonalý, ale alespoň nějaký výčet toho, co to jsou mimořádné okolnosti. "Jde o kompromis. Snažili jsme se vyjít vstříc všem stranám," dodal o utváření seznamu mimořádných okolností český europoslanec Jaromír Kohlíček (KSČM).

    Předpis má zároveň zkracovat lhůty, po kterých letecké společnosti musí vyplatit odškodné. Až dosud platilo, že v případě více než pětihodinového zpoždění se cestující může rozhodnout, že cestu nenastoupí nebo v ní nebude pokračovat. V takovém případě dostal zpět peníze za svou letenku; u tranzitního letu musela společnost cestujícího letecky dopravit do místa, ze kterého cestu zahájil. Nově poslanci navrhují lhůtu jen tříhodinovou. Pokud let na vzdálenost do 3500 kilometrů přistane s více než tříhodinovým zpožděním, mají mít cestující nárok na odškodné 300 eur. Náhrada škody závisí na letové vzdálenosti. Za zpoždění více než pět hodin na střední vzdálenosti (3500 až 6000 kilometrů) to má být 400 eur a nad tuto vzdálenost a zpoždění více než sedm hodin směrnice počítá s odškodněním 600 eur.

    "Dochází rovněž ke zrušení praktiky leteckých společností, kdy máš-li zpáteční letenku a nenastoupíš cestu tam, zpět už tě nepustí," uvedl europoslanec Vlasák s tím, že se situací, kdy ho takto nepustili na zpáteční let, se osobně setkal. A nařízení také zavádí povinnost uvádět ceny letenek zahrnující alespoň základní služby jako je poplatek za vystavení palubní vstupenky, přeprava minimálního povoleného zavazadla a veškeré náklady spojené s platbou, jako jsou například náklady za platbu kreditní kartou. Vše by tedy mělo být více transparentní a cestující by měli vědět, za co platí. Jasněji by mělo být rovněž stanoveno, co všechno si může cestující vzít na palubu letadla jako kabinové zavazadlo.

    "V současné době jen necelé dvě procenta cestujících, kteří by měli mít nárok na nějaké odškodnění, se toho domůžou. Jednak o tom třeba neví, a když už se o něco hlásí, tak často narážejí na obstrukce a k soudu samozřejmě nikdo jít nechce," uvedla česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která proto nový návrh uvítala. "Celé to nařízení je hlavně o tom, aby si aerolinie nedělaly s cestujícími, co chtějí. Tlačí je to do toho, aby se čas, který si cestující vymezili na cestu, co nejvíce dodržel," dodala.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka