Cirrusem na cestách…

14.02.2014


Úvod
Zimní čas je ideální nejen pro rekapitulaci uplynulé sezóny, ale především čas připravit se na  tu nadcházející. Rád bych se s Vámi proto podělil o příjemné zážitky, které jsem měl tu možnost letos na cestách s Cirrusem zažít. Těm z Vás, co by se rádi někam podívali a ještě nemají zcela jasno kam, bude doufám těchto pár řádků inspiračních.

Díky milovníkům málého létání jsem se mohl podívat jako safety pilot po mnoha koutech středozemního moře, zejména Chorvatska a Iálie.Téměř všechny lety byly provedeny za VFR,  tedy za dobrých meteorologických podmínek. Pouze jednou jsme museli letět za IFR a to kvůli špatnému počasí v Brně, od kud jsme většinu času odlétali. Musím také říci, že zážitkem nebylo jen cestování po středozemí, ale také letadlo, které jsme k našim cestám využili. Jedná se o letoun Cirrus SR 20 vybavený avionikou Avidyne. Pro ty, co se trožku orientují v modelové řadě těchto úžasných strojů se sice jedná o slabšího bratříčka ze skupiny Cirrusů, ale pro naše potřeby byl více než dostačující.



Plánování
Pro plánování letů a navigační přípravy jsme použili všech volně dostupných zdrojů (AIP, Jeppesen, IPPC, IBS) a navigačních pomůcek včetně aplikací pro ipad a samozřejmě avioniky zabudované v našem letadle (Avidyne, GNS430). Díky novým technologiím a internetu je opravdu plánování a uzkutečnění letů za hranice naší vlasti záležitostí několika desítek minut. Rád bych především vyzdvihnul aplikaci IBS-integrovaný briefingový systém, který je funguje pod záštitou ŘLP a funguje velice dobře. Všechny funkce tohoto systému jste již mohli nastudovat z jednoho z předešlých článků flymagu.

Rád bych zmínil další zařizení, které nám po celou dobu v letadle, tak i na zemi značně zjednodušovalo život. Jedná se o aplikaci Air Navigation Pro, které funguje asi nejlépe na ipadech i když je možno použít i na Androidech. Tato poměrně finančně nenáročná aplikace vám umožní jednoduché plánování VFR letů. Je to díky kompletní databázi všech VFR a IFR bodů,včetně CTR VFR vstupních/výstupních bodů a VFR letových tratí, které využijete především na mezinárodních letech.

Pokud by ste měli zájem si danou aplikaci vyzkoušet na živo, máte šanci v naší letecké škole Flying Academy. Tato zařízení běžně používáme jak ve výcviku, tak pro každodenní létání. Všechna naše letadla jsou ipady s touto aplikací vybavena a pravidelně aktualizována.


Část 1.

LKTB-LDLO
Naplánovaná trasa byla z LKTB(Brna) do LDLO(Mali Lošinj). Jelikož bylo pěkné počasí před  i po celou dobu letu, naplánovali jsme trasu přes Rakousko a Slovinsko, tedy nejkratší možnou variantu. Minimální výška pro tento let je 9000 ft AMSL, proto je dobré počasí podmínkou. Po necelé hodině plánování, přípravě mapek, letového plánu a PIB, jsme mohli vyrazit. Ještě nezbytné celní manévry a hurá do  vzduchu.

Odlet přímo na  hraniční bod MIKOV, který je mezi Českou republikou a Rakouskem. Po překročení hranic jsme si zažádali o zkratku přímo GRZ VOR a díky odpovídači v módu S, nám bylo vyhověno. Průlet Rakouskem a Slovinsem byl bez problémů,až na průlet TMA Lujublaňa. Tam nás moc nechtěli a poslali mimo TMA přes bod CELJE, ale potom přímo ALIVO. Bod ALIVO je zároveň další hraniční bod,  mezi Slovinskem a Chorvatskem. Odtud to bylo jen 20 NM k moři a 60 NM vzdušnou čarou na Lošinj.
   



Po necelých dvou hodinách vidíme moře a nádherné skalnaté pobřeží a ve vzduchu je cítit typický chorvatský vzduch nasycený vůní borovic. Pula Radar nás zdraví typickým chorvatským pozdravem „Dobr Dan“ a my víme, že do cíle zbývá necelá půl hodinka. Přistání bylo hladké, letiště téměř bez provozu. Na zemi nás přivítali „místní“ a po zaparkování a rychlém celním odbavení bylo po všem.  




Na letišti je milá a útulná hospůdka, kde se občerstvíme než zamíříme taxíkem do centra. Je to asi 20minut jízdy z letiště a jak zjišťujeme, tak majitel restaurace je i provozovatel taxi služby. Všichni jsou velice milí a ochotní. Na letišti máme zamluvený termín na plnění za účasti celníka, což nám výrazně snížuje cenu plnění. Chorvatsko jako jedna z mála zemí EU akceptuje dokument „letecké práce“ a také tankujeme bez DPH.



Dáváme si pár dnů volno na pláži a chystáme se na další výlet. Zůstaneme stále v Chorvatsku a přesuneme se na neméně krásný ostrov Brač. O tom ale až v dalším díle našeho cestování Cirrusem.

Děkuji za pozornost a budu se těšit na další zážitky.
Karel Marinč, Flight instructor ve Flying Academy

¨

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 06.11.2015 22:21, Vložil : Martin

Članek je super rychlý a vystižný....

bugy

Odpovědět

Datum : 14.02.2014 14:24, Vložil : Vítek

Článek je super, díky za něj. Neškodilo by ale nechat ho projet korekturou. Gramatické chyby v takovém rozsahu opravdu bijí do očí.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka