172-jkou ze Španělska do ČR, díl II.

27.02.2014

Aneb kde se vzala OK LAN

Z předchozího dílu
    „Ahoj, chceš přeletět téměř novou 172-jku  ze Španělska? Je tam Garmin 1000-vka, ten přece dobře znáš ne? Zítra by jste letěli linkou do Barcelony.“  První co mě prolítlo hlavou, že asi nebude moc času na přípravu …

    „Well anyway“ zaznělo od kolegy Jakuba, když jsme se dozvěděli, že čekáme další 2 dny – přes víkend až do dalšího pracovního dne. Tato sentence pochází z našeho oblíbeného filmu Solaris a oběma nám vždy přivodila úsměv na tváři.

Direct STP, FL95, konečně letíme!
    Po náročných 6-ti dnech, plánování, testování letounu, ale především čekání na neuvěřitelně pomále Španělské chlapce a procedury jejich bank a úřadů se konečně letí! Uf … Volíme funkce v posádce, Jakub letí a já si jakožto instruktor ponechám roli monitoringu a komunikace.

    Máme nádherné ráno, tlaková výše nad východní Evropou, předpověď lokálních bouřek nad Alpami jinak modré nebe. Počasí nám přeje, plánky jsou podané a v Albenze, první destinaci, nás již očekávají s palivem a neskutečně dobrým Italským kafem (omlouvám se za Češtinu, ale já to jinak neumím). De se na to. Checklisty po nastartování řešíme pomocí G1000 a když je všechno odkliknuté vzlétáme do východu slunce nad mořem směrem na místní VOR BRG u pobřeží Gerony.

    Prvních 10 minut cesty jsme naplánovali jako coast-line nad místní BAGUR VOR abychom měli nějakou navigaci nad moře a po radiálu se vrháme směrem na St. Tropez. Gerona APP EC-LCV, good morning, passing 2500 inboud BGR, airborne time 20. Nacož nám Gerona Radar dává nový SQUAWK, radarový kontakt a povolení stoupat přímo FL95 směrem do Francie – letíme na východ takže lichá hladinka.

    Po 40 minutách letu již nevidíme pevninu, vesty leží vhodně umístněné na dostupných místech a indikace letounu se zdají být příznivé :) každopádně je to skutečně zvláštní pocit, všude kolem tmavě modro. Monitoring spočívá na indikacích přístrojů, nikdy jsem nebyl tak přesný ve sledování RPM, je to stříkačka, takže kdyžtak okamžitě ALT AIR ON a zbytek každý zná. Ten checklist, mě hlavou projel asi 100x. Moc lodí po cestě nebylo … kdyby to vysadilo cíl je jasný, okamžitě točit nejblíž k pevnině ať to nemají záchranáři daleko :), vyslat okamžitě MAYDAY a těsně před žbluňk ještě naposledy udat polohu z GPS, protože žádná loď jednu chvíli vidět nebyla. Hlavně nezapomenout otevřít dveře a pokusit se letoun vystallovat ocasem napřed, jinak půjdeme přes boudu. FL95 dává dle POH dokluz zhruba 15 NM což věru není moc.



    EC-LCV contact Marseille Radar on 124,425 good bye, zaznělo na frekvenci.  Při kontaktu s Francií jsme připraveni na cokoliv, hlavně na možnost klesání na 500 feet AGL v oblasti Cannes a především poměrně rušného letiště v Nice. Byl jsem zde zatím jenom za IFR takže úplně nevím co čekat jako let VFR.

    Radar EC-LCV bonjour, FL95 inbound Sierra Tango Pappa (STP – maják v St. Tropez). K našemu milému překvapení nás Marseille ihned přeladila na Nice pro koordinaci průletu v hladině a tam „EC-LCV Nice, descend and maintain FL80“, pecka! Že by zafungoval S-odpovídač? Nebo měli prostě řídící dobrou náladu. Většina VFR letů je zde nucena sklesat a následuje 500 feet AGL nad mořem podél celého Azurového pobřeží, takže máme skutečně štěstí nebo se doba mění …



    Letěno na ruku! Jakube, dobrá práce!

Azurové pobřeží a přílet do Albengy

    Při přeletu Azurového pobřeží máme vše jako na dlani. Počínaje St. Tropez, hned vedle je vidět dráha letiště v Cannes, kde jsem také párkrát zavítal a následuje Nice. Severně od pobřeží se rozprostírá okouzlující hornatá krajina jižní Francie s proslulým přírodním parkem, který si teď nevzpomínám na jméno, ale je tam cosi jako Evropský grand kaňon … Náš horizont směrem na sever začínají lemovat Alpy a nad nimi roustoucí kumuly. TAFy dávaly i možnost TCU a CB ten den …

    Jelikož VFR přílet do Albengy není úplně triviální a obsahuje jisté procedury jako odlišné výšky pro přílet a odlet, pouštíme se do briefingu dokud je dostatek času a připravujeme si TOD. Zhruba 40 majlí od Albengy zahajujeme vyklesávání a následujeme coast-line, který vede k prvnímu příletovému bodu letiště LIMG a pak následuje kurz sever do údolí pod horami, kde se letiště nachází.

    Po přístání v první destinaci, následuje výborný kafe, ale skutečně až neskutečně skvělý, tankování a podávání plánu na let do Slovinska. Čeká nás let poměrně komplikováným prostorem třídy C v okolí Milána, ale to je již příběh pro další díl.

Poděkování patří parťákovi Jakubovi Šrámkovi
Lukáš Kyzlink, Instruktor Flying Academy
 

 

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka