172-jkou ze Španělska do ČR – díl III

12.03.2014


Odlet z Ablengy

    Samý Áčka a sektorový výšky kolem 80, no to je paráda :) zaznělo při pohledu na mapu kolem naší první destinace, když jsme ještě v Geroně trávili čas plánováním. Prostory třídy A neposkytují vůbec možnost VFR letu, alespoň ne dle Annexu 11, Appendix 4 nebo prostě stačí otočit naši ICAO mapu, kde člověk najde všechny vysvětlivky k jednotlivým třídám letových prostorů. Sektorová výška je v podstatě minimální letová hladina pro dodržení adekvátního vertikálního odstupu od překážek, v tomto případě hor.


Pohled na údolí vedoucí k letišti, stoupáme a hurá směr severo východ – do hor

    Prostory jižně Milána jsou protkané prostory třídy A a hemží se to samými CTRky jako Torino, Piacenza, Parma, Verona, Brescia atd. V této síti řízených prostorů je všude kolem prostor třídy A 1000 AGL nebo maximálně 3000 feet AMS dle toho co je víš.

Průlet sítí CTR a prostoru třídy A, aneb 500 GND to jistí :)

    Bylo nám tedy celkem jasné, že jakmile se přiblížíme této jižní oblasti Milána půjdeme dolů a tak jsme již průlet snažili vykomunikovat dopředu a hned po stoupání z Albengy nad kopce voláme Milano Information 128,92 EC-LCV Bongiorno! EC-LCV Milano, Bongiorno, maintain VFR below FL80, čímž nám bylo jasně naznačeno, že prostor třídy A, který je v horách severně Albengy od FL80 je pro nás TABU i s eskovým odpovídačem :), Annex 11 měl pravdu ... Ověřili jsme si tedy, že letět hladinu možné nebude a připravili si TOD tak abychom prostory jižně Milána nalétli ve vhodné výšce nad terénem.


Pohled na poslední kopce před dlouhou rovinou uprostřed Lombardie

    Pro cestu jsme zvolili opět dva VORy a jedno NDBčko a dodržením jednoho z radiálů jsme měli jistotu, že se vyhneme všem CTR po cestě mezi Milánem a Benátkami.  

    Mažeme si to pěkně 1000 AGL nad rozmanitým terénem Italské Lombardie, samá vesnička, cesta nebo dálnice, ale hlavně neuvěřitelná placka, to jsem neviděl ani u nás na Hané. Táto oblast Itálie je skutečně plochá, takže jsme mašinu vytrimovali zrhuba ve třista metrech nad zemí a uživáli si pohled na krajinu. Sem tam nám tento zážitek přerušila nějaká komunikace a přeladění na další stanici APP nějakého toho TMA pod nebo ve kterém jsme se zrovna nacházeli. Italští řídící jsou však kopa veselá, takže komunikace i žádosti o průlet TMA či částí CTR prošli bez problémů a můžeme tak letět téměr direct, ale o to níž :)

Benátky a zase moře …
    Blíží se Benátky. Venezia APP, EC-LCV, Bongiorno. Bongiorno! Maintain 2000 and are you familiar with CHIOGGIA? Neb jsme byli po trase trochu před letadlem a věděli, že jižně Benátského CTR je VOR CHI, bylo nám jasné, že se nás řídící snaží odklonit přes tento VOR abychom se vyhnuli průletu Benátských CTR třídy C. Naše odpověď tedy zněla: Confirm Charlie Hotel India? EC-LCV affirmative, continue direct Charlie Hotel India, ozvalo se od řídícího velmi ostrým Italským přízvukem a temperamentem. S úsměvem zadáváme frekvenci VORu a bod do FPL naší trasy a měníme kurz lehce na jiho východ.


Míjíme VOR CHI a vstupujeme opět nad moře

    Blíží se moře, mohli bychom trochu nastoupat nebo? Výška nad mořem dává přeci jen jednomu trochu času na případnou nouzovou komunikaci, udání polohy a vyhledání nějaké té bárky u které bychom se to snažili posadit, třeba by si nás kluci všimli, když vedle nich šplouchne do vody nějaký to éro :)  Směrem na naší trase vede do moře TMA Benátek, musíme dostat povolení na stoupání. Venezia, EC-LCV, with request … Go ahead ECV. Request climb FL75 inbound ROTAR. Rotar je vstupní bod do Slovinska někde uprostřed moře mezi Itálií a Chorvatskem resp. Slovinskem. ECV, cleared climb up to FL95, report passing ROTAR. Cleared to climb FL75, WILCO, gracia molto ECV. Jak jsem již zmínil jsou to chlapíci příjemní.

    Při přeletu ROTARu si nás předávají řídící na Pula APP, která řídí celou oblast až ke Slovinskému Portoroži. Opět chystáme TOD na Portorož s tím, že si vyžádáme direct APP přímo od moře na RWY 15 abychom nemuseli letět okruh. Dle našich briefingů na palubě můžeme očekávat klasickou mořskou brízu, tedy vítr od moře, ale když uvážíme délku dráhy a jen z poloviny obsazenou 172-jku, nebude to problém posadit i s tailwindem.


Tento pohled myslím každý kdo byl v severní Istrii nebo Portoroži zná

    Další přelet moře jsme zvládli bez použití vest :) Pula nás předává na Portorož a tam nám schválili námi plánované přímé přibližení na 15. Sedat, tankovat a jde se na kafe a oběd! Pravda měli jsme od snídaně v Ampuriabrava svačinu, ale chtělo by to něco teplýho žejo. „Well Anyway“, zaznělo opět při pohledu na otevírací hodiny restaurace. Dnes nebyl náš den co se týče teplého jídla. No nic, guláš bude až v Brně.

    Při představě, že jsme právě obletěli něco přes 600 NM, tedy asi 1/3 Evropy co se vzdálenosti podél zeměpisné šířky týče, jedno teplé jídlo by to sneslo, ale co už, hurá do Brna …

    Předpokládám, že cestu ze Slovinska do Brna klasickou VFR cestou všichni nadšenci již znají, myslím, že ji nemusím úplně popisovat.

Lukáš Kyzlink, Instruktor Flying Academy

Předchozí díly:
172-jkou ze Španělska do ČR – díl I
172-jkou ze Španělska do ČR – díl II
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka