Švýcarští piloti ukázali novou verzi letounu na sluneční pohon

11.04.2014


    Bern 9. dubna (ČTK) - Švýcarští piloti Bertrand Piccard a André Borschberg představili dnes ve Švýcarsku nový letoun na solární pohon, s nímž chtějí příští rok obletět svět. Stroj Solar Impulse 2 je podle nich schopen vydržet ve vzduchu teoreticky pořád.



    Solar Impulse 2 je vylepšenou verzí rovněž jednomístného letounu Solar Impulse, s nímž oba piloti už provedli řadu úspěšných cest, včetně nepřerušovaného nočního letu. Loni s ním po etapách přeletěli napříč Spojenými státy. O rok dříve letoun zvládl stejným způsobem i cestu z Maroka do Švýcarska a zpět. Tehdy šlo o první mezikontinentální let letadla na sluneční pohon.

    Vnuk známého švýcarského vědce, dobrodruha a vynálezce batyskafu Augusta Piccarda a bývalý vojenský letec Borschberg dnes vylepšený stroj poprvé předvedli na letecké základně Payerne na západě Švýcarska. Na jeho představení přišlo na 500 lidí, včetně politiků, různých osobností, diplomatů a novinářů.

    Solar Impulse 2 má zejména dokonalejší lithiové baterie, jež uchovávají energii získanou ze Slunce pomocí 7248 fotovoltaických článků o celkové hmotnosti 633 kilogramů. Ty umožňují stroji teoreticky neomezenou samostatnost. Jen v noci je nutné letět rychlostí maximálně 46 kilometrů za hodinu, aby se baterie nevyčerpaly.

    Fotovoltaické články pokrývají masivní křídla s rozpětím 72 metrů, tedy o osm metrů větším, než měl předchozí model. Přestože toto rozpětí je dokonce větší než u Boeingu 747 jumbo jet, Solar Impulse 2 má hmotnost pouhých dvě a půl tuny, tedy zhruba jako větší auto. Zmíněné obří letadlo je 150krát těžší.

    Borschberg se před novináři rovněž pochlubil, že nový letoun je vyroben z lehčích materiálů než předchozí verze a má také výkonnější elektromotory. Poukázal i na pohodlnější sezení, které je velmi důležité. I když totiž bude připravovaná cesta kolem světa rozdělena na etapy, pomalá letová rychlost znamená, že letoun bude muset při dlouhých přeletech přes oceány setrvat ve vzduchu nepřetržitě i několik dní.

    Kvůli většímu pohodlí byl také zvětšen kokpit na 3,8 metru krychlového a doplněn toaletou. Pilot si v něm může dokonce dopřát krátký spánek. K novému vybavení patří "virtuální kopilot", který dokáže dřímajícího muže "za kniplem" probudit vibrováním na zápěstí a také upozornit pozemní letové středisko na možné problémy.

    Celá chystaná vzdušná pouť kolem světa je podle Borschberga rozplánována do 20 letových dnů rozvržených do několika měsíců. Odstartovat má za rok v březnu z oblasti Perského zálivu, aby se využilo příznivých klimatických podmínek k cestě na východ přes Arabské moře, Indii, Barmu, Čínu, Tichý oceán, USA, Atlantický oceán, jižní Evropu a severní Afriku až do místa startu.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka