Námraza - vliv na bezpečnost letu (2. díl)

23.04.2014

Druhy námrazy

Clear Ice:

Když velké přechlazené kapky vody narazí na povrch letadla, tak nejprve dojde k uvolnění latentního tepla a až pak teprve začnou kapky mrznout. Toto zpoždění mrznoucího procesu umožní stékání kapek po náběžné a horní straně křídla. Dojde tak k vytvoření kompaktní vrstvy ledu (clear ice). Tato námraza je průhledná bez vzduchových mezer a obtížně se za letu odstraňuje. Vrstva ledu kompletně změní tvar profilu křídla a hmotnost námrazy může způsobit problémy s ovládáním letadla, protože se může tvořit nerovnoměrně.

Na vrtulových listech může způsobit silné vibrace a následné utržení velké vrstvy ledu i poškození potahu letadla. Clear Ice se tvoří zejména v oblačnosti typu Ns, Cu a Cb při teplotách mezi 0 až -20ºC

 

Clear ice se také často vyskytuje v kombinaci s jiným typem námrazy, který nazýváme Rime ice. Ta je způsobena menšími přechlazenými vodními kapkami v oblačnosti typu Ns a střední hladinou Cb. Když se objeví tyto dva druhy námrazy naráz, jedná se o mixed ice.

Rime Ice:

V případě, že jsou přechlazené vodní částice malé za velmi nízkých teplot, tak celá kapka okamžitě zmrzne po dopadu na náběžnou část letounu. Jednotlivá zrna tedy netvoří kompaktní led jako u Clar Ice, ale její struktura je zrnitá a pórovitá, kde uzavřené vzduchové póry způsobují její bílou barvu. Tento druh námrazy je slabý a velmi křehký a tvoří se na náběžné hraně. Může dojít ke změně tvaru profilu křídla a ovlivnění obtékání vzduchu. Rime ice se může vyskytnout v jakékoliv oblačnosti, kde se vyskytují přechlazené malé vodní kapky Ns, As, Ac, Sc, St. Nejvíce se tyto přechlazené malé vodní kapky vyskytují v blízkosti horního okraje oblačnosti.

Rain Ice:

Jedná se o nejnebezpečnější druh námrazy, která vzniká při dešti, jehož kapky se přechladí při propadávání přes teplotní inverzi do prostředí o teplotě pod 0ºC. Vodní kapky však nezmrznou ve vzduchu, ale až po nárazu na povrch letounu, kde se výrazně roztečou a vytvoří tak kompaktní ledovku na povrchu. Rain ice se tvoří velmi rychle a pilot by měl okamžitě reagovat změnou kurzu nebo hladiny letu stoupáním do teplejší vrstvy. Pokud se pilot rozhodne pro změnu kurzu zpět příliš pozdě, tak se zvýší pádová rychlost a při letu zpět bude letoun dále rychle namrzat a zvýší se hmotnost. Rain ice se vyskytuje v úzkém rozsahu nízké nadmořské výšky (kolem 1000ft), před teplou nebo okluzní frontou, která je doprovázená mírným stálým deštěm, který vypadává z oblačnosti typu Ns.

Hoar Frost:

Jinovatka je tvořena býlími krystaly, které se tvoří v bezoblačném ovzduší, když teplota povrchu letounu je pod 0ºC a okolní teplota vzduchu se sníží na úroveň nasycení. Vodní páry po kontaktu s chladným povrchem letounu se přemění v ledové krystaly.

Jinovatka se může tvořit:

- na zemi:        obvykle se na letounu vytvoří během noci stejně jako na povrchu auta nebo trávy. Před vzletem se musí odstranit protože:

                         - zvýšené tření na povrchu prodlužuje rozjezd

                         - není vidět přes čelní skla

                         - způsobuje radio interferenci na anténách                       

- za letu:            může se objevit v následujících případech:

                        - při strmém klesání z velmi chladné do teplé a vlhké vrstvy vzduchu

                        - při stoupání z chladné vrstvy pod 0ºC skrz inverzi (teplá vrstva)

 

Tato námraza není silná a zmizí z povrchu letounu po vlétnutí do oblasti nebo hladiny, kde je teplota nad 0ºC nebo zvýšením letové rychlosti při které dochází ke kinetickému ohřevu.

Milan Kuchař, Instruktor Flying Academy

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

namraza uvnitr kabiny

Odpovědět

Datum : 11.04.2016 02:13, Vložil : Marta

Zdravim vas,doufam ze konecne dostanu jasnou odpoved na to,jestli je v poradku kdyz v kabine letadla najdu zmrzle vetsi mapy na potahu kabiny,vsimla si toho mladsi dcerka ktera sedela u okenka a musim rict ze celou dobu letu jsem byla ve stresu,napadlo me to rict letusce,ale starsi dcera me odradila. Me to ale neustale lezi v hlave a rada bych znala pravdu,dekuji moc za dopoved :)

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka