Námraza - vliv na bezpečnost letu (3. díl)

23.05.2014


Intenzita námrazy



Faktory ovlivňující intenzitu námrazy

Velikost přechlazených vodních kapek záleží na teplotě a typu oblačnosti


Clear Ice (mírná a silná námraza) 
   Pouze velké přechlazené vodní kapky v oblačnosti Cu, Cb, Ns. Vzniká při teplotách v rozmezí od 0º C do -20º C.

Rime Ice (slabá a mírná námraza)
    Malé přechlazené vodní kapky ve vrstevnaté oblačnosti. Vzniká při teplotách v rozmezí od 0º C do -10º C.

Rime Ice (slabá námraza)    Malé přechlazené vodní kapky ve vrstevnaté oblačnosti. Vzniká při teplotách pod -10º C.

Rime Ice    Malé přechlazené vodní kapky v oblačnosti Cu, Cb, Ns. Vzniká při teplotách v rozmezí od -20º C do -40º C.

Koncentrace přechlazených vodních kapek
    Je vyšší v oblačnosti typu Cu, Cb díky silným stoupavým proudům vzduchu. Nejsilnější koncentrace kapek, a tedy silná námraza je v blízkosti základny oblačnosti, kde je vzduch teplejší.
Podle typu oblačnosti se námraza tvoří:
Cu, Cb – silná
Ns – mírná až silná
Sc – slabá až mírná
Ci, Cs, Cc – slabá



Tvar profilu křídla
    Na tenkém profilu křídla se tvoří námraza mnohem intenzivněji než na tlustém profilu. To proto, že tenký profil obtékají proudnice vzduchu blíže k povrchu křídla a přechlazené vodní kapky tak častěji narážejí na povrch křídla, kde zmrznou.



Freezing level
    Jedná se o výšku, ve které teplota okolního vzduchu je 0º C. Tuto výšku také nazýváme výška nulové izotermy, která je součástí předpovědi. V případě inverze může dojít k jevu, že vzniknou dokonce dvě výšky nulové izotermy.



Námraza u pístových motorů


Námraza na vstupu do motoru:
    námraza na vstupu způsobená sněhem, deštěm se sněhem nebo přechlazenými kapkami vody. Pro přeplňované motory se vstřikováním paliva je nebezpečný pouze tento druh námrazy.

Zamrzání paliva:
    je způsobeno kontaminací paliva vodou, která mrzne v přívodním palivovém potrubí.

Námraza karburátoru: je způsobena:
    - náhlým poklesem teploty z důvodu absorpce latentního tepla, když se palivo vypařuje.
    - poklesem teploty z důvodu adiabatické expanze vzduchu, který proudí přes zúžený profil (venturi).



Nebezpečí námrazy karburátoru je největší při teplotách v rozsahu od -10º C do +25º C, v oblačnosti, mlze a srážkách, při jakémkoliv nastavení výkonu motoru.





Flying Academy

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka