Destinace Wiener Neustadt LOAN v rámci výcviku PPL

30.05.2014


    V minulosti jsem již zmínil lety do Vídeňského prostoru v rámci výcviku PPL, a to do destinace Voslau LOAV. V následujících odstavcích se budeme věnovat rozboru trasy a dalším možnostem použítí VOR a času jako DME (Distance Measurment Equipment) při letu do poměrně těsného prostoru Wiener Neustadt.

Přínosy letu v rámci výcviku z minulého dílu
    V rámci výcviku PPL v naší škole realizujeme i lety do zahraničí, mimo jiné i do poměrně náročného letového prostoru Vídeňského letiště LOWW. Praxe z těchto krátkých, však o to více intenzivních letů, je neocenitelná. Hlavními přínosy pro studenty jsou:
    •    Praxe z plánování letu do zahraničí
    •    Realizace letu pomocí radionavigačních zařízení (viz dále Důvody proč je používat)
    •    Praxe s komunikací v zahraničí
    •    Podávání letových plánů a briefingy pro zahraniční lety

Příprava letu a letový plán
    Při pohledu na VFR enroute chart je zřejmé, že při letu do jihozápadního prostoru Vídně je nutná přesná navigace. V AIPu Vídně se mimo jiné dozvíme, že při plánování VFR letů se od nás očekává plánování letu mimo SRA Wien. Při letu je poté možné si vyžádat udržení výšky nebo letové hladiny, a tím vstoupení do prostoru SRA Wien, avšak nelze s tím počítat. Při pohledu na mapku níže je nasnadě plánovat let přes STO a TUN VOR, které nám zajístí dostatečnou navigaci pro minutí SRA prostoru třídy C, který je na trase MIKOV STO těsně vedle od 4500 AMSL do FL195.



    Po minutí STO se však při trase do destinace musíme vyhnout prostoru vertikálně, pokud letíme nad 4500 AMSL. Je tedy vhodné do letového plánu dát změnu výšky na 3 500 ft pro zajištění vertikálního odstupu od prostoru třídy C. Pokud tedy pro let zvolíme např. FL50 nebo vyšší, je třeba na trati v letovém plánu zmínit následující: STO/ N0120A035

    Tento zápis indikuje, že našim záměrem je na STO dodržet rychlost 120 uzlů a vyklesat do výšky 3 500 AMSL. Tímto můžeme dát najevo řídícím, že jsme přípravu nepodcenili a nastudovali si AIP Vídeňských prostorů pečlivě.

Použití VORu a času pro přesnou navigaci
    Od VORu TUN, který se nachází v prostoru vojenského řízeného letiště, je třeba se namířit vhodným způsobem do destinace. Použijeme tedy radiál a čas, abychom vhodně nalétli do prostoru mezi vojenské CTR Neustadt West a Restricted Area R2C a R2A, které bývají většinou aktivní. Jak na to? Přesným dodržením letu po radiálu 165 VOR TUN a času, který se odvíjí od výpočtu korekce na vítr pro daný den, se dostaneme do bodu, kde bude možné nalétnou trať 100 směrem k VORu SNU – SOLLENAU. Jak to udělám, když mám jenom jeden VOR v letadle? No, buď pro část letu použijeme mapu a HDG, GPS a 2-3 minuty před vypršením plánovaného času budeme již držet jen HDG dle přípravy. Na našem CDI si zatím naladíme trať 100 a frekvenci 115.5. Na CDI bude možné sledovat, jak se břevno přibližuje zprava a jakmile se nám břevno CDI dostane na střed, můžeme točit vlevo na kurz 099 nebo 100 a letět na SNU.



    Je dobré si všimnout, že virtuální bod pro náletnutí tratě k SNU VOR je trošku dál, než by si jeden řekl, ale musíme mít na paměti kužel nepřesnosti VOR zařízení (cone of confusion), který sice při ALT 3500 bude sahat pouze do zhruba 1 NM, ale i tak, čím dál v tomto případě, tím lépe i pro získání času a rozkoukání se kam poletím ze SNU.

Přílet a zařazení do okruhu LOAN
    Ze SNU je přílet a zařazení do okruhu Wiener Neustadt poměrně snadný, avšak rychlý; pravá otočka směr jih a následováním cesty nalezneme bod PULVERTURM. Jedná se o starou budovu poblíž cesty s poměrně výraznou červenou střechou, to skutečně nelze minout  Dle počasí a AFIS instrukcí se již zařadíme do vhodného okruhu. Přílety na dráhu 09 (ano došlo k přejmenování drah z 10 na 09 a 28 na 27) jsou trošku komplikovanější, neb se nesmí vlétnout do MCTR Winer Neustadt West. Dle mapky však zjistíme, že je snadné prostě jen nepřelétnou dráhu vlaku, která je trošku západně od cesty před dráhou. Finále tohoto okruhu je tedy omezené a je třeba s tím počítat při příletu a konfigurovat se již trošku dříve.



    Samotné letiště je velmi příjemné, nabízí kromě restaurace možnost navštívit továrnu a letecké muzeum. Personál AFIS i restaurace je velmi přátelský a poplatky jsou minimální. Zhruba 17 EURO za vše pro letouny 1 – 2 tuny.

    Doufám, že jsem vás při čtení moc nenudil a těm, co chtějí, jsem přinesl třeba inspiraci na zajímavý let VFR do zahraníčí.

Happy Landings!

Lukáš Kyzlink
Instruktor Flying Academy

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka